Gå til innhold

Prosjekt Hatthylle, første gangs støyp

Ranger emnet


geirhaak

Anbefalte innlegg

Det hele startet med at en kompis lagde ei hatthylle, og da måtte jo jeg ha en også, bare bedre :D

 

Så jeg og Geirhaak kappa til en sponplate og forma den til, litt for liten, men det er en annen historie.....

 

PS: Vi har ALDRI støpt noe som helst før, jeg har ikke sett glassfiberduk før nå engang...

 

Så måtte jeg ha kasser, slik at høytalerne ikke ville få "stress" av sub'en, løsningen ble kasser på oversiden av hylla, og dette måtte bli i glassfiber...

 

Begynte med byggeskum, bygde en liten "mur" irundt der kassa skulle være...

fylte på med byggeskumm, fylte ikke noe syntes vi, men det este da opp ca. 4-5 ganger etterhvert, tok 3 dager før det tørka :/

 

Så forma vi til skummet sånn ca. slik jeg ville ha det, pussa kantene runde og trakk en søppelsekk over det for å få den endelige formen, samt for å få av glassfiberen lettere etterpå..

 

Så la vi på en bit glassfiber og smurte den inn med polyester, la på flere biter og smurte..

 

Så nå sitter vi å venter på at dette skal tørke...

 

Så, her er bilder...

 

PIC_0007.sized.jpg

Det tar sin tid for at skummet skal ese opp, men ting tar tid ffs.

 

PIC_0020.sized.jpg

Hmm, este jo ganske bra opp gitt (dag 2 btw..)

CDplater er god støtte :)

 

PIC_0025.sized.jpg

Litt forming av skummet, var fortsatt mykt litt lengre ned, ga det 1 dag til å tørke på..

 

PIC_0028.sized.jpg

Ca. slik skal det bli, men litt "tøffere" Høyttalerne er foresten SoundStream XST 6.9

 

PIC_0034.sized.jpg

Trekking av plast....

 

PIC_0036.sized.jpg

Glassfiberduken som vi bruker...

 

PIC_0038.sized.jpg

Første duk pålagt, men ikke polyester enda...

 

PIC_0041.sized.jpg

Slik er den pr. nuh! Sikkert tørr nå....

 

Litt omtåka i hodet atm...

 

 

Updates later....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bilder har vi plenty av, disse blir lagt opp her:

http://brattern.tronder.net/bilder/Hattehylle/

 

 

Byggeskummet var ikke vanskelig å jobbe med, men tok VELDIG lang tid før det tørka.. I dette tillfellet 2-3dager, men husk, dette var en hel stor boks :D

 

Var litt uheldig en gang og rev opp skummet i ene siden, men ellers ingen problemer, skar det til litt med kniv,så pussa det med 60 papir, men tror det er bedre med 120-150...

 

Problemet blir å få det helt likt på den andre siden, skal jo være speilvendt der, men vi spakler til så det blir ganske likt..

Hylla skal også pakkes inn med vatt eller noe annet dempningsstoff (forslag?) og trekkes med filt eller skinn, får se hvor mye penger jeg avser, funderer på å få "proffe" til å trekke, så slipper jeg hakk og skrukker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser du har valgt deval matte (vevd i 90grader) denne er ekstremt sterk men til gjengjeld veldig vannesklig og støpe med, er ikke lett og få ut luftboblene å få fine hjørner med denne duken.. men ser bra ut hos deg

den som har flest leketøy når de dauer har vinni :D

 

japan lager ikke biler, de lager problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deval matte ja, er det det det heter ja :p

 

Fikk den store duken for 50,- second hand.. Grei deal synes jeg.

 

Grunnen til at vi fikk fine hjørner og lite luftbobler er vel delvis av at vi støper på plast og har brukt ganske mye polyester, er litt hull noen steder, men dette vil nok ikke være noe stort problem.

Det blir som sagt å få andre siden helt lik, men speilvendt, får ta bilde fra oversiden når vi løfter av glassfiberen og når plasten er av, for så å speilvende bildene og plassereskummet og plasten på rett plass, der kommer et annet spørsmål, er smeltelim fint for å feste skummet i sponplata? Noen dotter rundt om..

 

Angående festing, så blir det nok enten limt eller brukt silikon irundt basen, pluss at jeg lager nedsenkninger under plata for å få bort mutrene, om jeg da ikke bare bruker treskruer som nesten går igjennom.

Så blir siste festet filt, med spraylim under, om da ikke proffe får gjøre det, dette er ikke avklart, da jeg ikke vet hva de kommer til å ta for jobben.

 

Så aller siste blir terminaler under kassene, leter da etter slike terminaler som er på sub-kasser, må bare finne noen som ikke skal ha alt for mye for de...

 

Under filten blir det som sagt vatt eller en annen dempningsmasse, pluss at jeg må ka enten vatt eller "rockwool" i kassene for å få mykt opp lyden litt...

 

Om dette blir noe av avhenger om andre siden blir fin, men det skal den! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kult ut det du prøver på her ::D, men jeg tror at det ville vært smartere å gå fram på en helt annen måte, har nettopp vært igjennom hattehylleprosjekt før og har fått noen erfaringer - men blir sikkert kult tilslutt ;)

 

Angående det limet du hintet på... ikke det at jeg har helt forstått hvordan du helt utfører dette, men om du sprayet skum direkte på plata vil dette lime meget godt ;) spesielt når du trekker med glassfiber utenpå! men om byggeskummet ligger løst på så ville jeg har vært forsiktig å rote med sterke kjemikalier, prøv med noe svakt lim som herder sakte! (beklageligvis har jeg ikke forslag)

 

Stå på og lykke til!

Liten MX-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett hattehylla di. Den ble veldig fin, men muligens noe stor, med tanke på utsikten bak. Men det er din bil :)

 

På den siden som nå er trekt med glassfiber så ble skummet sprayet rett på sponplata, dette sitter noe inni granskogen, men vi vil bruke en tynn sag for å få skilt det fra plata.

Så vil vi se på hvor mye som er igjen av skummet og legge imellom noe for å kompansere for det som ble skjært bort.

La oss si at jeg bruker papplate imellom, hva med å bruke spraylim? Evt. lynlim alà fixit fra jernia, viskøst og kort herdetid, bør da tørke før det gjør for mye skade....

 

Må kanskje si hvilken bil den skal inni også da ;)

Det er en Honda Civic Cupe 92mod, fin bil å bygge anlegg i.

 

Det skal også 2 porter i hylla, disse blir da mellom kassene helt bak på hylla, antageligvis 4" porter, får se hva jeg finner...

 

Edit: Oppdateringen av prosjektet kommer ikke før tidligst søndag, trolig ikke før mandag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, glassfiber klør noe såå inni den dypeste hesterumpa!

 

For det andre, nå har vi lagd hull til den ene kassa og den andre står til tørk.

Som vanlig, bilder ligger på http://www.westside-racing.net/gallery/view_album.php?set_albumName=album01 nye bilder er fra 43 og utover.

 

Så nå er det nesten bare innkjøp av vatt og filt, samt trekking, og montering av terminaler og porter igjen...

 

Noen bilder fra "happeningen" i dag :)

PIC_0045.sized.jpg

Tørking..

PIC_0046.sized.jpg

BraTTerN er redd for kameraet og beskytter seg med sin nye kasse :p

PIC_0047.sized.jpg

Ca. slik blir det... forran

PIC_0048.sized.jpg

Nerbilde av den (nesten) ferdige kassa..

PIC_0049.sized.jpg

Ca. slik blir det... bakfra...

 

Knall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte skummet bare som form ja, skal fylle kassa med vatt eller "rockwool" for å dempe av, skal også kle hele hylla med vatt og filt for å få det litt mykt og for å ha muligheten til å forme litt..

 

kassa blir nok limt og skrudd, men er litt skeptisk på skruer da dette har en mulighet for å sprekke opp...

Terminaler skal også inn under, men leter etter noen billige, 75,- for hver synes jeg er litt mye...

 

Skal lage ferdig den siste kassa i dag, og ta en tur til stoffutsalget notin

for å se hva de har, samt hva de tar for å trekke hylla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår