Gå til innhold

Byggemateriale

Ranger emnet

Dani

Anbefalte innlegg

hei

Jeg skal snart begynne å bygge ny kasse til bilen min, og lurer på hvor jeg får i litt skikkelig MDF. har vært på maxbo på alnabru, og det tykkeste de hadde var 19mm... Lurer også på om det er mulig å bruke benkeplater i solid bjørk eller bøk som er ca 30mm tykke...noen som har noen meninger om det? jobber på ikea skjønner dere, og kan få tak i de billig...

Dani

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg skal snart begynne å bygge ny kasse til bilen min, og lurer på hvor jeg får i litt skikkelig MDF. har vært på maxbo på alnabru, og det tykkeste de hadde var 19mm... Lurer også på om det er mulig å bruke benkeplater i solid bjørk eller bøk som er ca 30mm tykke...noen som har noen meninger om det? jobber på ikea skjønner dere, og kan få tak i de billig...

Dani

Søk ettter møbelsnekker på gulesider ;)

Ellers pleier Byggmakker å ha.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Dani

19mm mdf plate holder det,hvertfall til vanelig bruk. har ikke noe anelse på åssen det blir med benkeplate,det må ensten noen andre svare på!

Nå:Bmw E46

(x)Sabb 9-3

(x)Audi A4

(x)Mercedes 190E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte en gang en 30mm benkeplate til frontplate til en 18" sub fra 1964. tro det eller ei, den var faktisk 40 år gammel og spilte meget bra, men etter ca 5 år bruk endte det opp med at spolen faktisk løsnet. altså selve tråden løsnet ifra det den var viklet på pga limet sikkert var så gammelt. ble ikke sprengt til tross for at den var på 50W RMS og jeg uten problem matet den med 300W++, men limet måtte gi slipp desverre... :(

men tilbake til topic, benkeplate fungerte veldig fint i mitt tilfelle, ble veldig stivt uten noen ekstre oppstiving osv. kan anbefale dte om du har rå til det. men vet ikke hvordan den er i forhold til 2x spon/mdf-plater som er limt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når eg har bygd kasser så har eg bygg da i 22mm golvplate i spon. er du redd for at da skal trekka til seg fuktighet så kan du kjøpe sponplater som tåler vann.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er mdf dyrt? hvor mye er det f,eks for 1 kvadratmeter..?

De regner vel i platestørrelser

en vanlig pris er vel rundt 400kr for en plate på 1,9x120x260? Husker ikke helt åssen det med de platestørrelsene siden jeg ikke betaler noe for det :D

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De regner vel i platestørrelser

en vanlig pris er vel rundt 400kr for en plate på 1,9x120x260? Husker ikke helt åssen det med de platestørrelsene siden jeg ikke betaler noe for det :D

er vel det de skal ha på Maxbo ja...men hva tror du om benkeplateforslaget mitt?

Dani

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benkeplater i massivt materiale har jo også en egenresonans.

Bruk gjerne benkeplatene dine du så finner du nok ut om det fungerer i ditt tilfelle.

MDF er bankers men selv bygger jeg som oftest i spon i forskjellige tykkelser. Bruker du tynne plater (12mm - 16mm) Kan du legge de dobbelt og lime dem sammen. Husk å stive av kabinettet for å unngå vibrasjoner på store flater og plasser gjerne elementet "off-set" på baffelen. Da unngår du mulige stående bølger.

Husk at det ikke er snakk om NM i skruebruk når du bygger. Bruk få, men velplasserte skruer. Når kassen er limt så er det limen som holder den sammen allikevel.

Lykke til med byggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel det de skal ha på Maxbo ja...men hva tror du om benkeplateforslaget mitt?

Dani

Jeg tror du burde styre unna benkeplater i massivt tre, de har en lei tendens til å bevege seg med luftfuktigheten.

Benkeplater av spon med melaminbelegg derimot er noe av det beste du kan bruke, husk bare at vanlig lim ikke duger, bruk tec7, sicaflex eller andre lignende MS-lim og skruer.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Dani

Maxbo ved Sjølyst har alle tykkelser på lager og de kapper på mål, så du kan velge om du vil betale for en hel plate eller pr. kvm + noen kr i kapp tilegg.

En plate er på 244x122x tykkelse

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone