Gå til innhold

Hvor høyt?(db)

Ranger emnet


trygg

Anbefalte innlegg

For å si det enkelt; Nei, kassetypen spiller også en stor rolle og er ikke oppgitt, likeså hvor mye (om noe) bilen er dempa.

Uansett er det ikke mulig å anslå lydtrykket om vi visste dette og mere til, men det bør spille mer enn høyt nok for de fleste.

Still opp på DB - drag så finner du det ut ;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han skal nok på db-drag, men er sikkert litt interesert i å vite hva han bør klare først tenker jeg? :)

 

med mindre noe nytt er gjort siden sist jeg snaket med han:

 

han har dempet litt på sidene i bagasjerommet bak, litt i hjulbrønnen om jeg husker rett, og frontdørene er dempet. kassen er en bassrefleks kasse med 1x 6" port som står fremover sammen med elementene.

kassen er montert sånn at den spiller fremover i builen, og det er tettet rundt kassen og i hattehyllen så trykket forblir inne i bilen. er litt usikker på hva kassen er tunet til, men tror den er tunet ganske høyt.

 

 

personlig tror jeg det spiller over 150db om han skrur opp, men det er jo mye som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan sikkert spille 150db med en "orginal bil" men putter man dette i en vegg med 50mm X-finer og med 350L kasse og en port med areal som en lite låvedør og bilen er ellers tettet og dempet med betong og fugeskum og annet morsomt materiale kan det jaggu skje at det bikker over 155~160db så det er så mye som skiller dette...hehe...

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bortimot UMULIG å anslå noe som helst.

 

Og en Carina E er vel ikke det mest gunstige bilen å spille veldig høyt i, selv om mye er mulig..

 

Strømreserver er viktig, kondensator er noe man ikke bør bruke i dB-drag hvertfall ikke i de klassene som er mest brukt i norge.

 

jo mer som bruker strøm jo lavere spiller du..

 

Jo høyere frekvens dess mindre strøm trekker du, jo laverer frekvens dess mer strøm bruker du.. I en Carina E ville jeg tippe en plass mellom 45 og 55Hz noe som ligger midt på treet, og er ganske vanlig.

 

Kommer også an type kasse, port,portdiameter, portlengde, portplassering, kasseplassering i bilen, vinkling.

Hvor strømsterk forsterkeren er har også endel å si.

 

Er ikke alltid at det er en fordel å ha det tett rundt kassen inn i kupeen.

 

Så dB-drag på litt høyere plan er nok mye prøving og feiling :)

 

Lykke til!

 

Ser vel noen av dere på NM tenker jeg, nå som datoen endelig ble satt...

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han spilte 144.7dB i bilen med 4x dynabel som har en følsomhet på 91dB. Da hadde han 2000W. bare til en sammenligning.

 

når har han 2x subber på 98dB, og totalt 4000W. han har også mer en nok strøm til å drive det, så han får utnyttet hver eneste watt.

 

men skal bli morsomt å se hva han spiller på rudskogen. vet nesten ikke om jeg tør å spille i street C lenger, blir bare latteliggjort snart, detter bare lenger og lenger ned på listen. er begynner jo å bli folk som spiller 10dB høyere enn meg der nå, hehe. :hammer men klager ikke på 140db jeg, er høyt fok for min del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha regnet litt, ettersom vi har samme bil osv, med mine elementer måtte jeg hatt nesten 15-18kW for å spilt like høyt som han da han har 4000W... ikke et godt teng for fremtiden... onfiredevi

 

ikke det at jeg kunne brukt 15kW på de jeg har nå da selvfølgelig.

Kanskje på tide å bytte ut litt utstyr da hellothere hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, sant nok ja. :)

 

men har ventet på å få igjen elementene i 3 måneder nå, og det koster med 2500,-, så de får holde. :)

 

er jo ikke db-drag elementer egentlig heller, og ikke er det det jeg har optimalisert det for heller. men syns bare det er morsomt å se hvor høyt jeg klarer å spille med det. er mest lagd for fin lyd egentlig, men samtidig så det kan spille høyt. med unntak av den nye kassen de skal inn i nå da, den er tunet for SPL ved ca 48Hz, men har laget den så jeg bare kan tette portene for SQ bass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han spilte 144.7dB i bilen med 4x dynabel som har en følsomhet på 91dB. Da hadde han 2000W. bare til en sammenligning.

Jeg spiller ca 143 uten å ha tunet anlegget noe særlig, og subbene har en følsomhet på 87dB og de får 500 watt hver... (Og det i en stasjonsvogn)

 

Så som sagt, kassebygging og tuning er bortimot alt i denne sammenhengen..

 

Så han vil sikkert kunne spille høyt, men da må også kassen være riktig.. Og jo mer riktig kassen er jo høyere vil han spille...

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, sant nok ja. :)

 

men har ventet på å få igjen elementene i 3 måneder nå, og det koster med 2500,-, så de får holde. :)

 

er jo ikke db-drag elementer egentlig heller, og ikke er det det jeg har optimalisert det for heller. men syns bare det er morsomt å se hvor høyt jeg klarer å spille med det. er mest lagd for fin lyd egentlig, men samtidig så det kan spille høyt. med unntak av den nye kassen de skal inn i nå da, den er tunet for SPL ved ca 48Hz, men har laget den så jeg bare kan tette portene for SQ bass. :)

 

 

åssen utstyr er det du har?

 

Dani

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår