quack Skrevet Mars 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2003 Jeg skal bygge om en V6er fra en Sierra XR4i så den får turbo. Men jeg må vel bygge om en del andre ting også for å få det godkjent. Hva må gjøres? Det sitter tromler bak og skiverbremser foran på bilen. Må jeg bygge om til skiver bak også? Åssen er det med godkjenning når man bygger om biler? Hvis alt går etter planen blir det rundt 250hk i den med turboen. Koster det mye å få godkjent ombygde biler, eller sjekker dem bare om det er reglementert gjort? Hva mer må jeg tenke over før jeg setter i gang prosjektet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet Mars 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2003 det der lurer jeg også fært på! det står ingen sted i loven at det er forbuft og trimme ihvertfall, men jeg har hørt at det er vanskelig å få turbokonvertering godkjent, hvorfor det mon tro? det med hjuloppheng og bremser er litt vanskelig å fastslå men stivere foringer tror jeg burde hjelpe, ellers er det vel bare og bestille visning, da forteller dem deg hva du må forandre før du får godkjenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Mars 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2003 Ta deg en tur til biltilsynet å prat med de. Der forteller de deg hva du må gjøre for å få den godkjent. Det er fult lovlig å trimme bare du får den godkjent med det hk antall den brukes med. Og ar du betaler hk avgift hvis bilen er førstegangs registrert i norge etter 96 Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quack Skrevet Mars 30, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2003 Trenger man å betale hk-avgift hvis bilen har gått i Norge siden 1983 da? Det er ikke skilter på den nå, de blei tatt av for et par år sida.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Mars 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2003 Originally posted by quack Trenger man å betale hk-avgift hvis bilen har gått i Norge siden 1983 da? Det er ikke skilter på den nå, de blei tatt av for et par år sida.. Det slipper du da. Er hvis den er førstegangs registrert i norge etter 1.1.96 ellerno att du må betale:) Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quack Skrevet Mars 30, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2003 Godt å høre :) hvor mye er forresten den hk-avgifta på? Hørte ei skrekkhistorie om 1k pr. hk, men det hørtes dyrt ut.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Mars 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2003 Originally posted by quack Godt å høre :) hvor mye er forresten den hk-avgifta på? Hørte ei skrekkhistorie om 1k pr. hk, men det hørtes dyrt ut.. Er ikke helt sikker men trur det er omtrent 1k pr. hk Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Mars 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2003 Sierra har jo Sierra Cossie med enten 204 eller 220 hk orginalt. Så om du bygger om til Cossie bremser osv skal det vel ikke være så vanskelig å få godkjent? Hvorfor ikke ta cossie motor også? Blir vel billigere enn å turbokonvertere den v6'ern din? Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suggen Skrevet Mars 31, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2003 har et bilde for litt inspirasjon... Siter '93 mercedes 320TE '03 peugeot 206sw '68 white M6 '64 amazon HGV osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quack Skrevet Mars 31, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2003 Originally posted by Jonte Sierra har jo Sierra Cossie med enten 204 eller 220 hk orginalt. Så om du bygger om til Cossie bremser osv skal det vel ikke være så vanskelig å få godkjent? Hvorfor ikke ta cossie motor også? Blir vel billigere enn å turbokonvertere den v6'ern din? Tja, godt mulig det. Men det er temmelig dyrt med en bra cossie-motor da. Og motoren jeg har nå var i følge en som driver og bygger om motorer et bra utgangspunkt for ombygging til turbo. Har ikke regna så mye på det enda, men jeg skulle vel komme godt på veg med turbo for 7-8k, alt i alt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quack Skrevet Mars 31, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2003 Nå ringte jeg akkurat til biltilsynet, som henviste meg videre til en Ford-forhandler som i første omgang måtte godkjenne ombygginga. Men ford-karen sa at siden de ikke hadde noe å se i forhold til (type et-eller-annet) kunne han ikke godkjenne en sånn turbo-ombygging.. måtte bygge om 100% til en bil som finnes hvis det skulle gå. Hvor mye får man i bot hvis man kjører rundt med ikke-godkjent turbo? Ytelsesøkning fra 150hk -> 250hk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Mars 31, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2003 Akkurat. Dem vil ikke godkjenne noe som ikke finnes fra før liksom. Så derfor er det lettere å bygge om til en bil som finnes fra før av. Men, jeg kan ikke se problemet da. Om en Cossie har 220hk orginalt bare med en annen type motor. Så burde jo du kunne få godkjent med 220hk på din motor, om du har bremser, understell, osv som tilsvarer det som er på en Cossie.. 8-9k med turbo? Det hørtes lite ut. Jeg vet ikke hvor mye en sånn motor tåler, men jeg trur at du må inni og skifte stempler og råder for å kunne lade litt. Det koster deg en del, også må du ha turbo, intercooler, innsprøytningsystem, osv osv. Blir mye mer enn 9000 om det skal gjøres ordentlig. Derfor ville jeg nok satsa på Cossie ombygging. Du får vel ikke noe bot, men om du kræsjer og dem finner ut at bilen din er trimmet og ulykken blei forårsaket av at bilen hadde mere hk enn den var godkjent med så kan du bli gjeldsslave resten av livet ditt liksom. Det er nok best å ha alt på den sikre siden, og få det godkjent. Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magzmod Skrevet Mars 31, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2003 Originally posted by quack Nå ringte jeg akkurat til biltilsynet, som henviste meg videre til en Ford-forhandler som i første omgang måtte godkjenne ombygginga. Men ford-karen sa at siden de ikke hadde noe å se i forhold til (type et-eller-annet) kunne han ikke godkjenne en sånn turbo-ombygging.. måtte bygge om 100% til en bil som finnes hvis det skulle gå. Hvor mye får man i bot hvis man kjører rundt med ikke-godkjent turbo? Ytelsesøkning fra 150hk -> 250hk. 3.2.5.15: "Trimming" Mopedførerbevis eller førerkort bør inndras for minst 3 måneder hos den som gjentatte ganger ulovlig har endret maksimal hastighet eller ytelse for motorvogn i strid emd Vegtrafikklovens paragraf 13, fjerde ledd. ("Trimming") Siter - magz - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 31, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2003 Originally posted by quack Nå ringte jeg akkurat til biltilsynet, som henviste meg videre til en Ford-forhandler som i første omgang måtte godkjenne ombygginga. Men ford-karen sa at siden de ikke hadde noe å se i forhold til (type et-eller-annet) kunne han ikke godkjenne en sånn turbo-ombygging.. måtte bygge om 100% til en bil som finnes hvis det skulle gå. Hvor mye får man i bot hvis man kjører rundt med ikke-godkjent turbo? Ytelsesøkning fra 150hk -> 250hk. Du må bruke hjuloppheng og bremser fra Cosworth og få en Ford forhandler til og se på bilen og dokumentere at delene er Cosworth! Dessuten må du foreta en effektmåling! Litt forsiktig med ladetrykket (220HK +10%) så bør biltilsynet godkjenne dette! Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.