Gå til innhold

En kondensator, kan den ødelegge batteriet?

Ranger emnet


2maz

Anbefalte innlegg

Kan en kondensator ødelegge batteriet, hvis kondisen sjokklades av og til?

Tenker på at det da tapper ganske mye fra batteriet for å lade konidisen. Og når jeg kjører og i hvert bass slag, så blir det spennings fall. Ser at kjørelysene dimmes. Og da spiller bassen på ca 60-70 %

 

Og nå vil ikke batteriet lade seg opp skikkelig. det kommer opp på 12 volt. Men når jeg prøver å starte bilen detter det ned til 9, altså den starter ikke.

Nytt batteri kanskje? eller kan det ligge en feil et annet sted tror dere. Anlegget har forresten hvert frakoblet en stund nå, men problemet er der fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desverre er det mange som har for lite strøm i bilen til å drive annlegget, og prøver å rette opp dette med kondensator. på basslag vil kondensatoren hjelpe mye, MEN, du har fremdeles det samme strømtrekket, det blir bare gjevnet ut. og det som skjer når man da spiller høyt over tid er det at du rett og slett ikke har nok strøm til å lade batteriet samtidig som du kjører, og du vil derfor tappe batteriet gradvis selv mens du kjører. så er du på skikkelig langtur med stort annlegg kan du faktisk risikere at bilen plutselig ikke får nok strøm og stopper, eller at når du først stopper den, for du ikke startet den igjen uten å lade.

 

så for å svare litt mere direkte, nei, en kondensator skader ikke batteriet, og den hindrer heller ikke batteriet i å lade, men når du ikke har nok strøm fra dynamoen vil du rett og slett tappe batteriet mens du spiller høyt uansett hvor mye du kjører og hvor mange kondensatorer du har. en kondensator gir deg ikke tilgang til mer strøm over tid, men den stabiliserer spenningen.

 

i ditt tilfelle virker det som dynamoen kanskje er det som bør byttes først. høres ut som en veldig svak en, eller et veldig stort annlegg. hvis du ikke vet at batteriet ditt er gammelt/dårlig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk hvor mange volt det laddes med på tomgang og ved 1500rpm...

det området som er i bruk i traffikken :)

 

det er nok rett i det JEJ skriver men vil legge til at en kondis er ugrunnen bare tull...

for har man problemer med at lys og slikt blinker har man for lite strøm..kansje for tynn strøm kabel og/eller for dårlig jording..

dette kombinert med en litt gammel og kansje litt utsliten dynamo så har man ikke stabil strøm og problemer med å lade opp batteri..

 

så kjøper man en kondensator..jo hva får man da...?-jo, litt hjelp med spisstrømmen i en liten stund men det folk ikke vet om eller tenker på er at har man dårlig dynamo så blir jo en kondensator bare en ekstra tung last for dynamo..for før greide den ikke å ladde opp batteri 100%..men nå må den jaggu lade opp en kondis i tillegg:(

 

så hiv kondisen ut, sjekk alle kabler, skift gjerne til større kabel..sjekk børstene på dynamo, har du bosch kjøp justerbart laderele satt til 14.4V og se om du trenger kondisen fortsatt.

 

mvh, stig.

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå må du ikke glemme at en kondensator også er et støyfilter da, så på en gammel bil med ustabil strømtilførsen kan den både gi bedre lyd, og spare forsterkerene for mye juling med veldig ustabil speninng. så totalt bortkastet er det ikke. men selvfølgelig, han man nok strøm, og den er stabil, er det som regel bortkastet ja.

 

i dette tilfellet vil jeg si at kondensator er greit som en nødløsning om man spiller høyt bare litt av gangen, men ikke hele tiden. å kaste ut kondensatoren i dette tilfellet med så ustabil spenning kan føre til både det ene og det andre når man skrur opp, så anbefaler ikke at du gjør det egentlig. men gå over kabel fra dynamoen til batteriet som sfh sa, kan være bare det du trenger også ja. orginalen er ofte alt for tynn.

 

edit: datt ned til 5V etter opplading ja, hehe. kjøp nytt batteri i første omgang du. :) kjøp gjelebatteri, de kan levere mere strøm hurtig, og tar opp lading fortere. altså minsker du behovet for kondensatoren en del om du har tykk nok strømkabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk hvor mange volt det laddes med på tomgang og ved 1500rpm...

det området som er i bruk i traffikken :)

 

mvh, stig.

 

Så det du sier Stig er at man i hovedsak kjører bil med turtall mellom ca800-1500 omdreininger ??

 

Da er det ikke rart det er mye kø i dette landet :-)

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier Stig er at man i hovedsak kjører bil med turtall mellom ca800-1500 omdreininger ??

 

Da er det ikke rart det er mye kø i dette landet :-)

dust....hehe... :D

min bil har jo bare 40km ved 1000rpm hva har din lille rotte..?hehe...

 

men det var et minimum da seff hellothere

er jo bedre å sjekke hva en ladder med ved tomgang og 1500rpm enn å si den ladder jo med 14V ved 6500rpm...men 12v ved 1000rpm.....

sjøl om en fungerende regulator skal ladde likt uansett rpm... alacocaina

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nytt batteri i dag. Bilen starter fortere en aldri før. Så jeg får no se om det holder seg. Koblet til anlegget igjen, får vente til mørket å se om jeg klarer å se dimmingene igjen. Hvis så er så får jeg se på dynamoen, muligens skifte til større. Noen som har tips til en heavy duty dynamo til en Bmw?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nytt batteri i dag. Bilen starter fortere en aldri før. Så jeg får no se om det holder seg. Koblet til anlegget igjen, får vente til mørket å se om jeg klarer å se dimmingene igjen. Hvis så er så får jeg se på dynamoen, muligens skifte til større. Noen som har tips til en heavy duty dynamo til en Bmw?

 

Fant dette på et annet forum:

"Om du har lyst på 200A dynamo til ca. 2500kr så send en mail til Nathan på http://www.excessiveamperage.com :D

 

Knalldynamoer :)"

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår