Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Jeg ga kr 1250,- inkl mva for drevet. Det finnes sikkert billigere andre steder, men som sagt har jeg dessverre utviklet en lei allergi mot å kjøpe ting billig...
...og 1250 ink. er ikke dyrt heller...jeg hørte litt rundt,skulle jeg solgt et sånt (som jeg kan,med en dags forvarsel) så måtte jeg hatt rundt 1050 + MVA for det drevet,hvis jeg ikke skulle solgt det med tap... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler 3dje gir & Co mer juling enn 1 & 2 gir da ? Man bygger jo mere trykk i de høyere girene når hjulene får feste osv ?

 

I tillegg vil jo en slik momentbegrensning redusere produksjonen av dekkrøyk på de laveste girene. Men for all del, jeg må jo fortsatt kunne skremme livet av gamle kjerringer på vei over fotgjengerfeltet på blinkende grønn mann...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN GRUNN TIL ENGSTELSE FOLKENS!

 

Jordskjelvet utenfor Ålesund tidligere i dag skyldes ikke at jeg startet Volvoen. Motoren er jo mindre startklar enn på lenge der den står uten stempler og råder. I kveld skal jeg demontere veiva for rebalansering også. Bilder will follow snart...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha:D Dette var vel bare en forsmak på hva vestlandet har i vente når du får satt sammen sakene!

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...bare av ren nysgjerrighet...fikk du toppen tilbake i "klar til å montere"-tilstand...?:shake

 

Ja, toppen fikk jeg tilbake ferdig bearbeidet av samme eminente Auditrimmer som skaffet meg de første stemplene og som maltrakterte rådene mine. Av spørsmålet ditt forstår jeg jo at det gjenstår ørlite før den er monteringsklar i vår betydning av ordet...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil da si at toppen var monteringsklar med noen kubikkcm stålspon fra setefresinga liggende i kjølekanalene... Du kan forresten røre grøt i styringene på eksosen. 6/10mm sidevandring ved 8mm løft. Hvordan de har fått setet tett,aner jeg ikke...piloten til setefreseren må jo ha danset rundt i distriktet....

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en meget potent race topp altså ;)
Nåja... er jo rimelig standard... og bommer jeg grovt om jeg tror ventilfjærene er det også? Ser ikke helt ut til at de henger med til en million rpm...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sjokkert over hvor mye skit det er blant tunere både her og i andre land. Det er jo ikke sjelden man hører om "værsting" motorer som raser og når man åpner finner man alt annet enn presisjonsarbeidet og de rådyre komponentene man egentlig har betalt for.

Det er ikke mange bransjer man kan overleve på denne måten.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er gjort på denne toppen er å maskinere opp hullene til topplokksskruene for å takle de grøvre TDI-boltene, MIRA-fresing av ventilsetene, sveising av kjølekanal for å passe mot TDI-blokka, plansliping. Det er ikke gjort noe med kanaler eller forbrenningsrom. Jeg ba de om å sjekke ventilstyringene og fikk høre tilbake at det var litt slark i de, men at det gikk helt fint...

 

Mistanken om at det var gjort middelmådig arbeid fikk jeg da toppen kom tilbake fra Østfold. Da var en liten (og ubetydelig) del av flensen rundt hullet til fordeleren brukket av. I tillegg manglet det en mutter til kamlageroverfallene. Jeg konstaterte dette og satte bort toppen i påvente av at bunndelen skulle bli ferdig, vel vitende om at jeg måtte gå over toppen og kontrollere den før jeg monterte den. I mellomtiden ble jeg heldigvis kjent med Turboed1...

 

Jeg vil råde alle som ønsker å trimme sine Audimotorer om ikke å dra fullt så langt ned i Østfold etter "trimguruer" som jeg gjorde i prosjektets spede barndom. Makan til slurv og sleggemekk skal man lete lenge etter. Men det er kanskje ikke annet å vente av en som foretrekker å gjøre sitt fornødne i et turboaggregat i bladet Gatebil...

 

Som en følge av dette arbeidet (eller mangel på arbeid) gir jeg min NYE venn Turboed1 følgende direktiver:


  • Rustfrie eksosventiler


  • Nye ventilstyringer dersom de ikke kan brotsjes opp til overdim sammen med overdim ventilstammer (ha ventiltyngde i bakhodet)


  • Kontroller innsugningsventilene også


  • Flowtest toppen. Dersom den ikke leverer nok til 550 til 600 ærlige hk så må du til med fres og eventuelt tilleggsmateriale...


  • Maskiner opp kjølekanaler slik at toppen tilsvarer en turbotopp

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sjokkert over hvor mye skit det er blant tunere både her og i andre land. Det er jo ikke sjelden man hører om "værsting" motorer som raser og når man åpner finner man alt annet enn presisjonsarbeidet og de rådyre komponentene man egentlig har betalt for.

Det er ikke mange bransjer man kan overleve på denne måten.

 

Vedkommende trenger ikke å overleve siden motortrimming bare er en bi-gesjeft

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår