Reodor F Skrevet August 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Redundans var da et fint ord da, men jeg er enig. Det var også min grunn til å ha to pumper. Overkapasitet er bedre enn underkapasitet, og spesielt viktig på en kraftig trimmet turbomotor som ellers kan gå magert ved høye belastninger. Tre ulemper har blitt nevnt mtp to pumper: 1. Forhøyet bensintemperatur 2. Stort strømforbruk 3. Vanskelig å oppdage dersom en av pumpene stopper De to førstnevnte skal jeg nok leve med, men det siste punktet kan jo føre til major meltdown, og det er jo nettopp det jeg ville unngå ved å bruke to pumper. Nå har riktignok 044-pumpene fra Bosch høy kapasitet selv ved singlemontasje, så jeg tror ikke jeg risikerer så mye selv om en av dem skulle stoppe. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Redundans var da et fint ord da, men jeg er enig. Det var også min grunn til å ha to pumper. Overkapasitet er bedre enn underkapasitet, og spesielt viktig på en kraftig trimmet turbomotor som ellers kan gå magert ved høye belastninger. Tre ulemper har blitt nevnt mtp to pumper: 1. Forhøyet bensintemperatur 2. Stort strømforbruk 3. Vanskelig å oppdage dersom en av pumpene stopper De to førstnevnte skal jeg nok leve med, men det siste punktet kan jo føre til major meltdown, og det er jo nettopp det jeg ville unngå ved å bruke to pumper. Nå har riktignok 044-pumpene fra Bosch høy kapasitet selv ved singlemontasje, så jeg tror ikke jeg risikerer så mye selv om en av dem skulle stoppe. Reodor F Det er jo bare å montere en bensintrykksmåler for hver pumpe, slik at du har to instrumenter inne i bilen. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Opprinnelig skrevet av Breisladdern:Det er jo bare å montere en bensintrykksmåler for hver pumpe, slik at du har to instrumenter inne i bilen. Det er mulig du har rett, men da synes jeg det er litt pussig at ikke KRB har gjort nettopp dette. Det er nemlig han som trakk fram manglende monitorering som en ulempe. Mulig det er vanskelig å benytte to målere sålenge pumpene er koblet parallelt og trykket reguleres av samme trykkregulator. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Ja mulig jeg er på jordet... Tenkte bare rett og slett på at man kunne sette inn en trykksensor rett bak "ut" røret på pumpa. Da ser man om pumpene leverer like mye.. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Ja mulig jeg er på jordet... Tenkte bare rett og slett på at man kunne sette inn en trykksensor rett bak "ut" røret på pumpa. Da ser man om pumpene leverer like mye.. Fordi pumpene er parallellkoblet, vil det jo ikke skje noen trykkforandring på noen av målerne (vel og merke så lenge den ene pumpa levererer nok). Det er jo regulatoren som regulerer trykket ut fra pumpene, og det vil jo holdes konstant selv om mengden synker. Det som er skummelt er jo at det er på topp turtall og fullt pådrag man merker at en pumpe ikke strekker til, og det er vel kanskje dette KRB tenker på når han snakker om manglende monitorering ved to pumper. Forresten: Dersom den ene pumpa stopper/går istykker - vil trykket presse bensin ut av denne og tilbake i tanken? Isåfall vil jo dette sikkert ta en del av kapasiteten. Reodor F: Hehe, jada, redundans er et fint ord, jeg rappet det fra et annet forum med samme diskusjon... ;) Du får si fra dersom du synes diskusjonen går ot, så kan vi ta den i en annen tråd eller noe... Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Hvis dem er parallell koblet så er står dem ved "siden" av hverandre, og da er det jo mulig å måle trykk ut individuelt fra hver pumpe. 'Ville vært lettere å forklart på en tegning, men tror ikke jeg orker det nå. :D Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Nå har jeg det litt travelt her, skal hjem og male... Men jeg tror Breisladderns tanker om trykkmåling strider mot prinsippene om minste motstands vei. Her skal det males! Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Hmm så du tror en trykkmåler vil skape for mye motstand i kretsen? Er jo bare noen tanker, så det er jo fullt mulig at dette ikke lar seg gjøre i praksis ja.. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet August 24, 2005 Rapporter Share Skrevet August 24, 2005 Hmm så du tror en trykkmåler vil skape for mye motstand i kretsen? Neida, men trykket vil være likt ved utgangen av begge pumpene, selv om den ene stopper. Tenk deg en T... :) Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Nå skal ikke dette bli en tråd om parallelkoblede bensinpumper alene, men jeg frykter som, ha|||on er inne på, at den gjenværende bensinpumpa raskt vil fylle opp røret bort til den pumpa som har stoppet og dermed gi normal trykkvisning også på trykkmåler nr to. Det er mulig at det går an å koble inn en form for enveisventil som kun tillater bensinen å strømme én vei gjennom rørsystemet. Et annet alternativ er å lage en elektronisk overvåkning av pumpene, som gir et akustisk eller visuelt varsel dersom den elektriske lasten over hver enkelt pumpe forandres. Uansett er dette driftssikre pumper, så faren for at en av dem stopper er ikke så stor. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 Som det blir sagt her, kan du jo overvåke strømmen pumpene trekker. For eksempel ved å bruke to 52mm analoge amperemeter(50kr på biltema) Da vil du se om pumpa stopper(går ned på 0) og om pumpa kiler seg/skjærer seg.(instrumentet går høyere opp enn vanlig... Det er jo en mulighet... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dennis* Skrevet August 25, 2005 Rapporter Share Skrevet August 25, 2005 bildene fungerer ikke ? Kanskje bosch er driftsikre pumper, men ikke glem at Bosch ER mannen med de dårlige kontaktene :D (spøk) Siter Audi Coupè Quattro 20V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 26, 2005 Hjemmesiden min er midlertidig nede, og dermed funker ikke bildene i prosjekttråden heller. Forhåpentligvis funker de snart igjen. Har sendt sur tekstmelding til han som styrer serveren... Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet Oktober 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2005 Noen oppdatering snart? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darty Skrevet Oktober 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2005 Utrolig kult prosjekt! Gleder meg til å se monteringen av delene.. ;) Siter 1973 Pontiac Firebird 2007 VW Passat 2.0 TDI [X] 1961 VW Boble [X]1983 VW Golf MK1 OldSchool [X]1988 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.