Gå til innhold

DINE erfaringer med din SAAB

Ranger emnet


tplassen

Anbefalte innlegg

Som topicen sier..fortell om dine erfaringer med din nåværende SAAB eller tidligere SAAB`er du har hatt eller har..

 

Positive ting

Negative ting

Mye rep., påkost osv.

Driftsikker.

Pålitelighet.

Kjøreglede og comfort.

Ting man bør sjekke eller være obs på..

 

 

Tenkte kanskje at dette kunne være godt relatert til alle vi SAAB eiere :)

 

cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min gammle 900s:

 

positive ting: grei bil å lære seg å kjøre med, sprek nok, god komfort :)

 

negative ting: når man gidder å kjøre litt "aktivt" ble den ALT for myk, nesten som å kjøre en ferge.

 

påkost/driftsikker/pålitelighet: under de 45000km jeg kjørte kostet jeg ikke på mere en vanlig service. ingen feil eller noe annet tull. meg et pålitelig bil.

 

kjøreglede/komfort: meget bra bil å kjøre lenge med, god komfort og akkurat passe sprek til å kjøre på tur med :P

07 suzuki GSXR750

08 subaru outback 2.0D premium

06 subaru impreza wrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel 900 T16 85 modell. Mine erfaringer med den:

 

Positive: -Meget god vinterbil

-God å kjøre

-Motor tåler veldig masse (etter det jeg har hørt)

 

Negative: -Girkassa tåler lite

-Oljelekasje

 

Erfaringer: Alt i alt en meget god bil. Min bil har nå rullet 385000 og motoren har

rullet ca 230000. Ordentlig svensk kvalitet. Har selvfølgelig hadd mine reperasjoner på den, men bilen er jo tross alt 20 år!! Kan ikke forvente at den skal gå for evig. Og så har det jo blidd gjort visse modifikasjoner på den å da, så den er jo ikke helt original. Vet at bil og motor ikke akkurat har blidd "søndagskjørt" hele livet sitt. Tror alle eiere har kjørt den ganske hart. Hadde med meg en som har peiling på Saab, og han sa at motoren var det siste han bekymret seg over. Så alt i alt en meget god bil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hatt min 1995 9000 cs 2,0 i 1,5år...og hatt den på veien i ca 4mnd til sammen..

 

bytta coil

alle bremser (kalippere,skiver,klosser...)

2hjullagre foran

bytta alle slanger i motorrommet

bryter til vindusvisker

bryter til el-sete på passasjer siden

speedometeret funker av og til...

bilen dør innimellom når jeg trykker inn clutchen (kun når speedometeret ikke fungerer!)

byttet clutch pumpe

hjullager igjen

toppakning

og nå...

komplett motorbytte pga motorhavari..jippi..

ellers meget god kjørekomfort...alt av ustyr..savner min SAABina jeg:(

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

__________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, har vært litt uheldig med cs`n din du da wicky:(

 

Hadde min inne på storservice nå, kom ut igjen uten noen nødvendighet for rep. Ingen problemer med den, god kjørekomfor..kunne kanskje vært noe sprekere..men viggen motor vil bli puttet oppi i løpet av vinteren, samt senkesett og 18" felger...orker ikke å handle inn alt dette nå som sommeren straks er over...

Eller bare en topp bil:) Bilen er forresten en 900 95 mod.

Gir ikke opp prosjektet før den er en Viggen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust vil jeg aldri mer se, derfor jeg kjører bil med kvalitet;) SAAB 900 kom med 8 forskjellige rustbeskyttelse-lag originalt. Burde vel holde rusta borte noen år det...:)

 

Ikke for å buste tråden helt bort her nå men..tenkte jeg skulle spørre dersom det er noen der ute som har litt peil...

Vet dere om motorfestene/girkassefestene passer om hverandre fra 133hk 2.0 16V til Viggen?? Bremser og hele pakka..?

Annen forstilling eller passer det på samme hvilken forstilling??

 

Ser i delelista til saab at de aller fleste delene har samme delenr helt fra 93/94 og helt opp til 01/02..

 

EDIT: Noen som kan greie å skaffe meg lakk-koden til den nye Scania lastebilen (vist på autofil) fargen var mer safrangul (som i Volvo V & C70) eller candy orange perlemor...

meget spesiell og fin farge synes jeg:)

Noen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 87 9000 Turbo. Kjøpte den i fjor sommer, men bare hatt den på veien i 3 mnd pga. oppussing og min alder...

 

Geniale biler spesielt med tanke på komfort. Ekstremt gode seter og generelt gode å kjøre. God plass, mye utstyr osv... Min var nesten strøken men med veldig stygg farge når jeg kjøpte den derfor ble den lakkert opp igjen og rustsveiset litt i bakre hjulbuer hvor det var litt rust.

 

Coupevifta mi har tatt kvelden og synkroniseringa på 1. og 2. gir var helt ferdig ("ny" girkasse fra Sverige på plass). Ellers snill bil, driftsikker og trygg!

- 1993 Saab 9000 Aero

- 1986 Mercedes E300 - Jobbil m/ manuell

 

- Kristoffer, Stcn N783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har en saab 900 se 2.0t 97mod. som har gått 175000km.

 

Positift: Drift sikker, en utrolig god bil å kjøre, veldig god motor, veldi konfotabel bil i sin hel het, lite feil og mangler og den er den ultimate familiebil/herjebil/rånebil/showbil.

 

Negatift: Akorat der har jeg ingen ting å informere om.

 

Min familie har altid hat en fårkjærlighet får saab. Både mamma og pappa kjører vær sin saab. Mamma: 900 s 2.0i 95 og har ikke hatt spesielle problemer med bilen. Før kjørte hun en saab 900 2.3t 84mod. og den kjørte hun helt til hun fikk steinsprut i nakken (rusta opp) Kjørte den i 18 år og den hadde vi ingen problemer med uten om at vi måtte skifte turbon på'n.

 

Vis noen spør meg om vilken bil de skal kjøpe råder jeg dem altid til å kjøpe en saab. Beste merke jeg og hele famen har vært borti!

 

Husk å legge ut prosjektet på forumet når du skal byge den om til viggen.(har en drøm om å gjøre det samme)

# 1985 Volvo 240 GL b230a (vinterbil)

# 1997 SAAB 900 SE Turbo (sommerbil)

http://photobucket.com/albums/y274/myrt88/

 

Member of:Saabturboclub.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, hadde en 86mod 900.

 

når jeg hadde den syns jeg den var noe ork, måtte skru ofte og alt var bare bad, så tilslutt rusta den bort og havna hos knoksen(hugger)

så kjøpte jeg en 240 som jeg fant ut krevde minst like mye skruing.

 

nå skal jeg ut og se på ny 900 på torsdag :) gleder meg som en unge.

 

positive ting: meget god bil og kjøre da spesielt på vinterføre

-gode seter

-god girkasse (var faktisk det i min)

-nøklene i mittkonsoll (slipper dingling)

-god bil og bygge annlegg i. (pioneer elsker den gamle typen saab og bruker denne i noen av reklamene sine)

-++++

 

negative ting

-ferge (som nevnt)

-oljelekasje

-veldig utsatt for rust i hjulbuer og dører

-fremhjulsdrift (kan ikke gjøre så mye med det ;) )

-dårlige reflektorer på eldre 900

-mange klager på dårlige girkasser på sterkere biler (turbo)

 

sikkert noe jeg har glemt i begge felt..

 

men noe må det ha vært med saab, siden jeg SKAL ha det igjen :)

some people say that they dont drive fast, they fly low... I`LL BET MY ASS THEY DONT HAVE FLIGHT SERTIFICATION!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en 900/9-3 cab 2.0 l Turbo... er storfornøyd med den.. går som et uvær.. trimma vel og merke, men gikk bra før d å.. sinnsykt go å kjøre for alle.. hadde før en cs 92 mod 2,3 Turbo.. så vidt jeg torte å kjøre den.. spant i alle girene.. han har aldri vært plaga me noen av saabene han har hatt.. han har hatt 10 stk av dem.. skal kjøpe meg en 9-5 2,3 Turbo snart.. må ha saab jeg å.. lite utgifter, go å kjøre... er storfornøyd..

weeeee :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en 83 mod 900 turbo (8v). som hadde gått ca 280 000. kjøpt for 1500 kroner m. sommer og vinterdekk. satte i anlegg til 15000, sota ruter og hengte opp wunderbaum og horelys. etter 2mnd ca måtte jeg bytte dynamo, pga ene børsten hadde ramlet ut og så og skranglet rundt i dynamoen. bytta reimer og tennplugger, olje, filter og sånt. deretter gikk bilen 2 mnd til før girkassa var fullstendig rasa. da hadde jeg kjørt rundt 1 mnd med sånn ca 1 gir mindre hver uke :P gikk bra frem til girkassa begynte å ta kveld, bortsett fra problem med turbotrykk/bensintrykk, så "no go" over 4500 o/min.

 

Suveren vinterbil! kjørte 20-30 mil i uka m nedslitte vinterdekk, merka nesten ikke at det var glatt :P

"kjør med vett, ligg bredt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..en bil til 1500kr kan man vel ikke forvente altfor mye av da;)

 

virker som om at de fleste har kun positive erfaringer fra SAAB, og det er bra:)

Får se hvor lenge Viggengirkassa holder når den kommer, synd at SAAB har lagd dårlige girkasser gjennom tidene...menmen, er ikke verdens vanskeligste sak å bytte ut da...så lenge lommeboka strekker til:D har ikke hatt problem med girkasse enda, men det kommer vel når antall HK presser seg over 350... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..en bil til 1500kr kan man vel ikke forvente altfor mye av da;)

 

virker som om at de fleste har kun positive erfaringer fra SAAB, og det er bra:)

Får se hvor lenge Viggengirkassa holder når den kommer, synd at SAAB har lagd dårlige girkasser gjennom tidene...menmen, er ikke verdens vanskeligste sak å bytte ut da...så lenge lommeboka strekker til:D har ikke hatt problem med girkasse enda, men det kommer vel når antall HK presser seg over 350... :)

har 2stk jeg da,

900 85mod begge to, litt sur når den har stått en stund, men starter på første forsøk.. god kjørekomfort, ikke rally bil :P pålitelig!!

 

ene er forresten tilsalgs!! kjempebillig

http://www.bilforumet.net/kjopsalg/showproduct.php?product=2930

Opel Vectra 95mod 2,5l V6

Toya Stv 97mod Kjærrrringbilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår