Gå til innhold

2x8" vs 1x10" bass ?

Ranger emnet


190e

Anbefalte innlegg

Ja, så du er enig i at vekt har noe å si da... Det er det jeg prøver å få svar på. Men da vil jo det samme gjelde en stor bass kontra en liten... Jo lenger ned du kommer i frekvens, jo mindre vil jo elementets tyngde ha og si. Men når vi snakker om samme frekvensområde, med elementer av forskjellig størrelse ville jeg tro at det har litt og si. Jeg sier ikke at automatisk alle 12" er "tregere" enn enhver 8", men hvis man sammenligner samme prisklasse kombinert med en forsterker i samme prisklasse...

 

 

Selvfølgelig har vekt noe å si, det har jeg aldri nektet på. Det jeg reagerer på er generaliseringen. For det blir feil.

 

Les innlegget jeg skrev i en tilsvarende tråd, det forklarer det meste. linken finne du i denne tråden.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Selvfølgelig har vekt noe å si, det har jeg aldri nektet på. Det jeg reagerer på er generaliseringen. For det blir feil.

 

Les innlegget jeg skrev i en tilsvarende tråd, det forklarer det meste. linken finne du i denne tråden.

 

mvh

 

Glenn

 

Ok, skal lese tråden... Men hvis vekt har noe å si, vil ikke det samme da gjelde med et stort element kontra et lite? Ikke for å generalisere, men sånn i teorien well

McHansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal lese tråden... Men hvis vekt har noe å si, vil ikke det samme da gjelde med et stort element kontra et lite? Ikke for å generalisere, men sånn i teorien well

 

Neiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!....................he he he

 

for det første er det ikke bestadig det mindre elementet har lavere bevegelig masse, for det andre kommer motorstyrke inn i bildet, samt forvregning.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen her har erfaring med 2x8" i mot 1x10" subb?

 

Hvordan vill det tatt seg å f.eks montert 2x8" i hatthylla med basse under. Kasse type f.eks bassrefleks.

 

At røret sitter mellom de to 8"ene...

 

Har litt erfaring fra 1x10 , 2x10", 2x12", 1x15". Men ikke 1x12" eller 8"ere...

 

Det er jo slik at 2x8" blir større enn 1x10" i kone areal...

 

Hva mener Dere der ute om dette?

 

Som flere andre sier, vansklig å si.

Men kanskje avgjøre dette på andre premisser.

 

Med 1 10" så blir jo bassen i mono uansett (ett ellement som spiller bass) med 2 x 8" så kan du koble dem i stereo noe som kanskje ikke betyr stort, eller kanskje, noen mener at det har betydning andre ikke, personlig så liker jeg bassen også i stereo, men har faktisk bare en bass i mono i egen bil tenker ikke stort på bassen i mono likevell.

 

Så da kan jo vurdere ut fra slike ting, eller hva med plass besparelser og smarte bygg i bil, som 2 x 8" kan hjelpe med, framfor 1 x 10"

 

Men husk at det blir en del dyrere med 2 x 8" fram for 1 x 10".

Du må jo holde deg til samme klasse.

Tar eks. fra mine favoritt 8" : forrige Boston pro 8", som kosta bare 300,- mindre enn 10", og da blir jo 2 av 8" mye dyrere en 10".

 

Men ved to små refleks kasser til 8", på vær side av bilen så blei kassene "borte" men lyden høy og tøff som juling.

 

Testa ogs 1 stk pro 10", men i annen bil og andre forsterkere, så vansklig å si, for nå også i trykk kasse.

 

Jeg likte 2 stk 8" i porta kasse best her..................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 1 10" så blir jo bassen i mono uansett (ett ellement som spiller bass) med 2 x 8" så kan du koble dem i stereo noe som kanskje ikke betyr stort, eller kanskje, noen mener at det har betydning andre ikke, personlig så liker jeg bassen også i stereo, men har faktisk bare en bass i mono i egen bil tenker ikke stort på bassen i mono likevell.

 

Syntes det er svært moro når folk hevder at bass i stereo låter best. Er ikke noe som heter bass i stereo. Alt under 150Hz er innspilt/mixet i mono :boxing

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er svært moro når folk hevder at bass i stereo låter best. Er ikke noe som heter bass i stereo. Alt under 150Hz er innspilt/mixet i mono :boxing

mvh

 

Glenn

 

 

Nå sa ikke jeg at jeg hørte forskjell, sa faktisk att jeg ikke hører forskjell, men at jeg likevell liker at bassen kommer fra 2 ellementer (2 plasseringer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sa ikke jeg at jeg hørte forskjell, sa faktisk att jeg ikke hører forskjell, men at jeg likevell liker at bassen kommer fra 2 ellementer (2 plasseringer)

 

Kommentaren min var ikke direkte henspeilet på deg, men var en kommentar til det du sa da det er mange som hevdet at bass i stereo låter best. Kan legge til at jeg og foretrekker 2 eller flere bass elementer hjemme, men det har med spredning å gjøre.

 

Må og legge til at det selvsagt finnes musikk med bass innspilt i stereo.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal lese tråden... Men hvis vekt har noe å si, vil ikke det samme da gjelde med et stort element kontra et lite? Ikke for å generalisere, men sånn i teorien well

 

vekt har noe å si ja, MEN, elementene er stabile langt over det vi bruker dem til. mange 15" går helt opp til 1000Hz, og mange 12" går til over 2000Hz. men siden vi bare bruker elementet i 20-200Hz vil vi ikke merke noe spesiell forskjell dersom elementene er av god kvalitet. blir ikke riktig å sammenligne basselement med diskanter og mellomtoner... ;)

 

glenn: langt fra alt under 150Hz er spilt inn/mixet i mono. kanskje mye musikk er det, men blir totalt feil å si at Alt er spilt inn i mono. har hørt mye musikk igjennom tidene hvor det er bass bare i ett av elementene av gangen for eks.

 

tingen er heller at de laveste frekvensene ofte er vanskelig å rettningsbestemme siden de egentlig ikke bare går via ørene, og har lange bølgelengder. mesteparten går faktisk igjennom resten av kroppen. rart å tenke på egentlig, men bass hører vi også med deler av kroppen igjennom bein og knokkler, ikke bare ørene. men tror at mange kan rettningsbestemme frekvenser over 100Hz da jeg har testet dette selv, og ikke hadde noe problemer med 100Hz (begynte å få probmemer ved ca 70Hz ved lavt volume). så bass er ikke bare i mono, enkelt og greit. men bass under 60-70Hz kan være veldig vanskelig å høre i stereo, men det er fremdeles ikke mono selv om du ikke kan høre det.

 

men er enig i at man ikke hører noe forskjell på stereo og mono når en subb ligger i bagasjerommet, da kommer jo all lyden fra ett sted uansett, og lyden vil uansett høres ut som mono. eneste forskjellen er at man taper lydtrykk da du risikerer at bare ett av elementene jobber av gangen i stedenfor begge.

 

edit: ser at glenn rettet det med at det bare ble spilt bass inn i mono før jeg fikk postet dette innlegget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Sq, hvordan vil det være med di-pole bass løsninger i bil? Og kanskje noen Lowter horn? Vet Lowter trenger mye plass, men kan jo hende det finnes måter å ungå dette på?

 

Dipol blir litt tungvidt, men IB (eller tilnærmet IB) vil kunne gi gode resultater, så fremt ting er gjort riktig.

 

Har vært inne på tanken å introdusere en form for fulltoneløsning, men får st det skal gi godt resultat, må horn eller kvartbølge konstruksjon til. Dette kan være vrient å få til.

 

Det som går, er å kjøre en mindre fulltone, for så å suplementere med midbass.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dipol blir litt tungvidt, men IB (eller tilnærmet IB) vil kunne gi gode resultater, så fremt ting er gjort riktig.

 

Har vært inne på tanken å introdusere en form for fulltoneløsning, men får st det skal gi godt resultat, må horn eller kvartbølge konstruksjon til. Dette kan være vrient å få til.

 

Det som går, er å kjøre en mindre fulltone, for så å suplementere med midbass.

 

mvh

 

Glenn

Kanskje det er jeg som er litt retard nå, men hav står IB for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glenn: langt fra alt under 150Hz er spilt inn/mixet i mono. kanskje mye musikk er det, men blir totalt feil å si at Alt er spilt inn i mono. har hørt mye musikk igjennom tidene hvor det er bass bare i ett av elementene av gangen for eks.

 

 

Det at du innimellom kun får lyd fra ett element av gangen, har liten betydning, det kan gjerne være innspilt i mono alikevel. Dette fikses bare i mixen.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår