Gå til innhold

defekt eksosanlegg

monteverdi

Anbefalte innlegg

Fremre lyddemper knakk midt av idag, rusta av intil fremste feste. Et grusomt spetakkel.

Er det en grei sak å skifte? Eller kan det by på problemer.

Hvor sitter foresten katalysatoren? Sitter den i delen som er foran den forreste lyddemperen?

Viser til skisse hos mekonomen? går utifra at jeg må skifte del nr: W16592. Er det skruer, pakninger som må bestillest separat eller følger alt nødvendig med?

Finnest det andre som har billige eksosdeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, den "boksen" framforbi den lille runde lyddemperen er katta.! :D

Vet ikke hvor stor forskjell det er på modellene, men det kan hjelpe og nevne

hvilken års modell du har!

Vist den knakk akkuratt der røret går inn i den fremfre lyddemperen, så

kan det går greit og bytte, med tanke på at den er skrudd fast på cat'n..

Men og få opp skruene på catalysatoren, det kan bli ein liten historie for

seg selv!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, den "boksen" framforbi den lille runde lyddemperen er katta.! :D

Vet ikke hvor stor forskjell det er på modellene, men det kan hjelpe og nevne

hvilken års modell du har!

Vist den knakk akkuratt der røret går inn i den fremfre lyddemperen, så

kan det går greit og bytte, med tanke på at den er skrudd fast på cat'n..

Men og få opp skruene på catalysatoren, det kan bli ein liten historie for

seg selv!

Den knakk like ved der den går inn på katalysatoren. Problemet er å få opp skruene som fester biten som står igjen.

Det er en P10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den knakk like ved der den går inn på katalysatoren. Problemet er å få opp skruene som fester biten som står igjen.

Det er en P10.

Du kan kjøre godt på med noe WD40 eller lignende, og la det godte seg over

natten for eks..

Aller først kan du gjerne koste over med ein stålkost, få vekk all rust og skit

som ligger på gjengene.. Spraye godt inn, la det få jobbe seg godt inn..

Og så prøve med ein ringnøkkel eller pipe og løsne det med.

Varme på mutteren kan også hjelpe, eller bolten for den del, hva enn du

kommer best til.. Prøve og utvide det slik at du sprenger rusten som sitter mellom bolten og mutteren.

Mest sannsynlig så knekker boltene, og du ender opp med og måtte borre ut

boltene som sitter på katalysator siden, og erstatte disse med nye bolter!

På min 2000 modell knakk begge boltene på bakerste flens når eg prøvde, så

eg ser ikkje for meg at det blir så veldigt mye lettere på ein P10..

Men vist du tar utgangspunkt i at boltene knekker, og rigger deg til med det

rette utstyret, så burde du klare det bra! Devil

Edit:

Eg byttet over til noen rustfrie bolter og muttre når eg først skiftet. 10mm vist

eg ikkje husker helt feil!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatningsrør til kat'en er 32cm langt med flens i begge ender..

Har du peiling på kva eg skal spørre etter av dimensjonar? I ein annan tråd fekk eg fortalt at 2.0 og 1.6 ikkje hadde samme dimensjon, så kva flensdim må eg ha? I enden som vender bakover blir det samme som resten av 2.0-eksosen, men den må passe på bilen og :)

Nissan Primera P11 98-modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifta denne delen. Kjøpte nytt uorginalt på Bilxtra..Pris? Tror det ble sånn ca 800,- + -...Da fikk jeg med pakninger og bolter..

De muttre som eksosanlegget er festa til katten med, var håpløse å få av..Her måtte jeg til med Dremel Multi, med en liten skive på..(Mini vinkelsliper) yodude ..Så kappa jeg rundt begge muttrene, da det så ut som om de hadde rusta seg fast til katten, på en måte..

Etter skjæringa, ble muttrene varma opp til de grader :) Så løsna de ved bruk av rørtang :boxing

- 1997 Nissan Primera GT

- x 1995 Nissan Primera lx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du peiling på kva eg skal spørre etter av dimensjonar? I ein annan tråd fekk eg fortalt at 2.0 og 1.6 ikkje hadde samme dimensjon, så kva flensdim må eg ha? I enden som vender bakover blir det samme som resten av 2.0-eksosen, men den må passe på bilen og :)

Flensen på 1,6 og 2,0 er lik.. bare ta med deg pakningen, når du skal kjøpe flenser. Røret du skal bruke skal være 2" eller mer. Jeg vil anbefale 2,25" rør, med tilsvarende pakning. Delene kan du kjøpe hos Svendsen Eksos avd. OSLO 22675980.

How mutch do you know about yourself, if you've never been in a fight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flensen på 1,6 og 2,0 er lik.. bare ta med deg pakningen, når du skal kjøpe flenser. Røret du skal bruke skal være 2" eller mer. Jeg vil anbefale 2,25" rør, med tilsvarende pakning. Delene kan du kjøpe hos Svendsen Eksos avd. OSLO 22675980.

Er størrelsen på flensen på 1.6 og 2.0 lik? Eg hadde tenkt å kjøpe frå Ferrita, rustfritt. "Primera 2,0i 4/5-dr. Sedan, Combi-Coupè 131 Hk frå kat. og bakover", koster 4 195,-. Om eg plusser på røyret som erstatter katalysatoren blir det rundt 5000,- for komplett eksos.

Bur for langt vekke (Haugesund) til å kunne kjøre til ein forhandlar, så det må bestillast.

Sorry at eg invaderer tråden din monteverdi :peace:

Nissan Primera P11 98-modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider