Volvo_original Skrevet Juli 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 Var inne på pkk-kontroll med bilen min i dag. Alt var i orden, helt til han kom te co-målingen, over dobbelt så høy som tillatt. Typisk. Den siste tiden har bilen fuska litt sånn av og til på tomgang, samt at den har brukt litt mer bensin enn vanlig. "Det må være membranen", sa mekanikeren. Så åpner man lokket på Zenith-forgasseren og finner ut at membranen er i skjønneste orden. "Da må det være nåla og setet", sa mekanikeren. Så kommer "gamlekara" som har peiling, de synes nåla og setet ser bra ut, men konkluderer med at nål og sete må byttes. Prøvde også under denne seansen å justere forgasseren for å komme under kravet, noe som ikke førte fram...... Er det noen som har andre forslag til hva det kan være? Tips & triks mottas med takk! Detta er forgasseren det er snakk om, står på en B21. Siter -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Juli 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 hva med tenning da? fordeler, plugger osv.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_original Skrevet Juli 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 Takk for svar! Plugger/kabler ble også byttet under seansen. Hadde nytt liggandes i bagasjerommet. Tenningen er i orden ja, kunne kanskje prøvd å justere litt men trur det er bra. Noen fler som har peiling? Siter -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet Juli 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 det du kan gjøre for å få ned coen er å helle endel etanol eller rødsprit i tanken å skru opp tomgangen litt. Er visst ganske vanlig blandt volvogutta i sverige. får ikke fiksa problemet, men kommer gjennom eu værtfall.. ikke grisekjør før du fyller tanken med bensin igjen... Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet Juli 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 kan vel ikke fylle olje på de gasserane der, kan man? Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 kan vel ikke fylle olje på de gasserane der, kan man? jo, du skrur av det lokket. skal fylle opp til ca. 1cm fra toppen. ellers: jeg er glad jeg ikke har mer forgasserhelvettefaensdrittmotorfraførsteverdenskrigmongodritthelvettechoke! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_original Skrevet Juli 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 Joda er olje på den ja.... Har ikke særlig lyst til å prøve med etanol/rødsprit, motorn har vel ikke helt godt av det heller som du hinter til Nox. Tenkte å få fiksa gassern. Fler tips, anyone? Siter -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet Juli 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 litt ot men motoren går fint med etanol. vanlig å helle 10-15% i bensinen for å øke oktantallet.. problemet ditt er at du ikke får justert opp bensintrykket som bør gjøres fordi etanol har lavere blandingsforhold til luft enn bensin.. Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Juli 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2005 At nåla blir slitt i de gasserne der er helt standard, og da blir gjerne co'en for høy og vanskelig å justere. Du får kjøpt alle delene du trenger på Volvo. Men nåla er svindyr originalt! Du får kjøpt sett med pakninger og membran på Biltema for 98kr, men der følger ikke nål/sete med, og jeg syns selv at Biltema-membranen virker veldig tynn og slapp. Men hvis du først skal koste på/bytte den forgassern der, så sett heller inn en gulkork-gasser! Da bytter du bare hele innsuget med forgasser. Men hvis du heller vil beholde den gamle svartkorken så skal det ikke være noe problem å finne en annen brukt en. Har selv et par slike liggende. Edit: slitt membran gir som regel bare utslag ved at gassen "hakker" og jager. Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet Juli 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2005 drit i nål å setet: det er dette som er feil i denne forgassertypen- forgassern må av,siden MÅ du justere ned FLOTTØRNIVÅET i forgassern!! Devil DET ER ALT FOR HØYT....helt sikkert..har sett at bilverkstedet justere ned nåla så den stikker nedenfor stemplet,ska ligge jamt med,for at co ska stemme :fuckme2: flottørnivå ska være på frmmside 9-11mm å på bakside,ved flottørventil 13-15,høyest tall gir lavest nivå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2005 forslaget mitt: Si du skal bytte hele motoren snart uansett og hør om det ikke går ann å "fikse" det. bare si at du synest det er litt kjipt å måtte betale $$$$$$$$$$$ når motoren skal hives snart uansett. så ser du hva de sier. ps. du må si dette PERSONLIG, ikke over tlf. ellers tør de nok ikke svare :p Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo242TIC Skrevet Juli 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2005 gjør som caterpillar sier..eller evt. hiv på en annen gasser... :D Siter * Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++ * Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++ Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2005 gjør som caterpillar sier..eller evt. hiv på en annen gasser... :D ja, men det er litt skummelt. han vet jo ikke hvordan den andre gasseren er heller! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Juli 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2005 ja, men det er litt skummelt.han vet jo ikke hvordan den andre gasseren er heller! Det er jo bare å hive på en annen gasser og reise på bt og måle co'n med gjør-det-selv-måleapparatet dems. Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.