Gå til innhold

hvorfor så "billig"?

sony606

Anbefalte innlegg

Det som ofte skjer er at selger opplyser om det, og så bruker han dine penger til å betale ned lånet. Si at det er 100 000 i lån på en bil, med sikkerhet i bilen. Han legger ut bilen for salg, og opplyser om lånet. Bilen koster 150 000. Du betaler, han bruker 100 000 på lånet, og sitter igjwen med 50. Grei måte å gjøre det på, men det må vel være straffbart å ikke opplyse om det? Hadde ikke jeg kommet noen vei med en sånn sak vet jeg hvertfall en kar som hadde hatt andre ting å tenke på enn å kjøpe ny bil...som f.eks å sitte rett og kunne gå og sånt...

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I salgskontrakten (naf's) må du passe på at selger markerer/skriver at bilen ikke har heftelser. Hvis bilen har heftelser og du signerer kontrakten, så overtar du lånet.

Eks. bilen koster 100.000 kr. Selgeren har lån på 150.000 kr. Selger sier/skriver ingen ting om heftelsen. Hvis du betaler 100.000 kr, så får eieren 100.000 kr i lomma, og du får en bil og et lån med på kjøpet på 150.000 kr.

Tar jeg feil?

Hvis selgeren opplyser om heftelsen, så kan du gå med selgeren i banken, få kontonummeret av selgeren som går til den bankkontoren som lånet skal betales ned til, og betale de 100.000 kronene inn der. Dermed sitter DU igjen med 50.000 kr i lån.

Tar jeg feil?

Hvis bilen koster 100.000 kr, og bilen har 100.000 kr i heftelse, og selgeren sier fra om dette, så må du igjen passe på å få kontonummeret til den banken der lånet er, slik at eier ikke mottar et øre, mens banken der lånet er mottar pengene.

Tror det var sånn jeg gjorde det, men det er så lenge siden jeg kjøpte bilen. Det er alltid lurt på ha en dialog eller to med banken der heftelsen er. Bare få selgeren til å gi deg tillatelse til å få opplysninger fra banken (selger må ringe inn og gi tillatelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en gammel skurk som ville ha stoff siden han ikke ville grille sideflesket i sommervarmen. Ser ut som om bilen er norsk siden den har lyktevaskere.

Edit: Siden jeg nevnte norsk så tenkte jeg på at her skal det spares på det meste siden den var dyr i utgangspunktet.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider