Gå til innhold

Par kjappe spm.

Dulle

Anbefalte innlegg

Kjørte litt hardt i stad, og brått blinka oljelampa til i en sving, så det betyr at jeg må bytte olje i morra. Samtidig vet jeg at jeg har en liten lekkasje i toppdeksel-pakkninga, og jeg har kjøpt ny pakning.

To spørsmål:

1: Hva slags olje er anbefalt å kjøre på? Har hørt noen sier Mobil 1 5w-40, selsynt. Men er dette noen "regel" liksom? Jeg punger gjerne ut et par hundre ekstra for bedre olje altså, ikke misforstå :)

2: Er det mye jobb og ta av og på toppdekselet? Har en Haynes-bok her, så det blir nok ingen store problemer men..noen overraskelser eller problemelementer jeg bør være obs på?

Takker for svar :)

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Hva slags olje er anbefalt å kjøre på? Har hørt noen sier Mobil 1 5w-40, selsynt. Men er dette noen "regel" liksom? Jeg punger gjerne ut et par hundre ekstra for bedre olje altså, ikke misforstå :)

Takker for svar :)

Jeg har blitt anbefalt å kjøre på castrol olje av Nissanforhandleren på bardufoss... kjører på mobil1 nå, men har problemer med de hydrauliske strammerene på registerkjeda. De henger seg opp av og til slik at det blir slakk i kjeda... Castrol-olja skal vistnok hjelpe på dette problemet... men det kan også være at de anbefaler castrol bare fordi de selger det..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte på noe som het Castrol GTX Machnetron (eller noe sånt fancy? :P)

Merka merkelig nok at motoren gikk stillere med en gang.

Kjørte fullsynt. 5w 40.

Jeg har ikke noe instruksjonsbok for tiden, så hvor mye jeg skulle ha på var jo litt...vanskelig å beregne..hehe..men tror jeg endte på cirka 3,5 liter, noe som ikke høres feil ut, og ikke ser feil ut, ifølge peilepinnen.

Kuli: Ja, ta av toppdekselet var enklere enn jeg trodde, men sto på et ugunstig sted og skrudde, så å la bilen stå over natta var ikke aktuelt. Får se neste uke om jeg kjener meg, så blir det sandblåsing og pulverlakk av både tårnstaget foran, og toppdekselet. Fargevalgene er vanskelige da..men eneste jeg har funnet som faktisk passer til resten av "fargetemaet" jeg prøver å få til, er faktisk sølvfarga..lik farge som bilen..

Men hvis noen har noen gode ideer, så bare kom med dem :)

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider