Gå til innhold

v6 i mx5

Ranger emnet


Elanzer

Anbefalte innlegg

satt og tenkte litt og fantaserte litt... og kom fram til ein liten teori her... men om den er gjennomførbar eller baserte på fakta får eg vite da...

 

mx3 kom jo med 1.6 firer OG 1.8 V6 og det gjorde jo 2.gen 323F også men den kom jo også som 1.8 dohc også... og mx5 har jo "samme" motoren som 323, så etter min lille fantasifulle teori så skal v6 gå ann å få nedi hos mx5en ? eller vil det bli totalt ødelagt pga den ikke er tverstilt i mx5 ? men uansett... så viss 1.8 V6en går nedi, så burde jo 2.5 V6 også gå nedi Devil og da bør jo ting begyne å gå fort :D

 

så eg lurte egentleg på om noen kan avbekrefte eller bekrefte dette ? og kansje komme med noen exempler ? viss det er muleg da :) hehe

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satt og tenkte litt og fantaserte litt... og kom fram til ein liten teori her... men om den er gjennomførbar eller baserte på fakta får eg vite da...

 

mx3 kom jo med 1.6 firer OG 1.8 V6 og det gjorde jo 2.gen 323F også men den kom jo også som 1.8 dohc også... og mx5 har jo "samme" motoren som 323, så etter min lille fantasifulle teori så skal v6 gå ann å få nedi hos mx5en ? eller vil det bli totalt ødelagt pga den ikke er tverstilt i mx5 ? men uansett... så viss 1.8 V6en går nedi, så burde jo 2.5 V6 også gå nedi Devil og da bør jo ting begyne å gå fort :D

 

så eg lurte egentleg på om noen kan avbekrefte eller bekrefte dette ? og kansje komme med noen exempler ? viss det er muleg da :) hehe

 

Hei.

 

K-serie motor har ett helt annet boltmønster og layout enn B-serie motorer. I tilegg har jeg aldri sett noen biler med langstilt k-serie motor.

 

Alt går, men hvorfor? Masse jobb, og egentlig ender du opp med en stor, tung og slapp konstruksjon. (De som kjører fort i Mx-3 setter inn BP Turbo motor.)

 

Hvorfor ikke trimme en BP? Eller hive inn en 13B?

 

Mvh

 

13B = Wankel

K-serie = V6 serien (1,8 - 2,0 - 2,5)

B-serie = 4 syl (1,6 - 1,8)

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

K-serie motor har ett helt annet boltmønster og layout enn B-serie motorer. I tilegg har jeg aldri sett noen biler med langstilt k-serie motor.

Suzuki Grand Vitara (2,5L)

Suzuki Grand Vitara XL7 (2,7L)

Mobeck satte også inn en i en Baleno

 

Alt går, men hvorfor? Masse jobb, og egentlig ender du opp med en stor, tung og slapp konstruksjon. (De som kjører fort i Mx-3 setter inn BP Turbo motor.)

Er nå egentlig en V6 med Aluminiums blokk tyngre enn BP med støpejerns ditto

KL_1.jpg

 

Hvorfor ikke trimme en BP? Eller hive inn en 13B?

 

Mvh

 

13B = Wankel

K-serie = V6 serien (1,8 - 2,0 - 2,5)

B-serie = 4 syl (1,6 - 1,8)

 

En smal (men tung) V6 finner du i 929 (J serie)

3,0L med 190 hk (SOHC versjonen uten kat)

JE_1.jpg

 

Et annet alternativ som neppe blir mer omfattende å montere enn en V6 eller en 13B er en FE DOHC

den finner du i 88-91 626 2,0i16 og Kia Sportage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suzuki Grand Vitara (2,5L)

Suzuki Grand Vitara XL7 (2,7L)

Mobeck satte også inn en i en Baleno

 

 

Er nå egentlig en V6 med Aluminiums blokk tyngre enn BP med støpejerns ditto

KL_1.jpg

 

 

Hei.

 

Kjente til Diesel-suzuki linken. Men ikke att de hadde K-serie V6 motorer også.

 

Om K-serie vekt kontra B-serie vekt husker jeg ikke. Er så lenge siden jeg løftet K-serie motor (minst 2 år siden).

 

Men helt seriøst skal det mye til for å slå BP motoren i power/holdbarhet, og ikke minst "bang-for-the-buck" faktor.

 

Må man så kan man putte inn noe annet, men hvis man liker å kjøre mer enn å skru, så er det enklest/best å holde seg til BP, synes jeg.

 

PS : J-serie motoren går noe jævlig! Husker jeg ble skikkelig overrasket over draget i den første gangen jeg prøvde en slik som læregutt. 929 med 3,0 V6 er en grombil.

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

det er blitt laget en prototype mx5 med v6. men er nok en grunn til at den aldri ble satt i produksjon....

 

 

V6_MX5_engine.jpg

 

skal man først bytte motor i mx5 bør man gjøre no sprøtt..

corvette motor feks ?

 

mxwhat.jpg

 

visstnok utrolig mye jobb, men resultatet er en bil som fint lite henger på i aks(ihvertfall om man trimmer corvette motorn litt)

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår