Gå til innhold

Clutch

Ranger emnet


auto82

Anbefalte innlegg

Et par ting du kan prøve:

 

-Kjør slik at du kan holde flat fjøl uten at farten øker, dvs motbakke. Trykk inn clutchen litt så ser du at turtallet øker litt. Slipp clutchen, da skal turtallet bli ganske nøyaktig det samme som du hadde før du trykte inn. Hvis ikke tyder det på at clutchen er slitt (Kun prøvd dette på lastebil, usikker på hvordan det blir med bensinmotor, mulig turtallet vil fyke i været, gjør det på eget ansvar.)

 

-Kjør tung motbakke og trykk gassen brått inn, hvis turtallet stiger mer enn farten øker, da er clutchen slitt.

 

-Eller gjør som jeg med den første bilen min: Kjør til du ikke kommer deg noen vei og må taues til verksted.

 

For å oppsummere så vil en utslitt clutch slure selv om pedalen er ute. Hvis du står å skal burne og kjenner en forferdelig svidd-lukt, men ikke ser at hjulene rører på seg, da er clutchen ihvertfall slitt. Det var det ingen som hadde fortalt meg.

 

Hvorfor spør du? Har du symptomer som du tror kan tyde på clutch? Eller bare fordi du vil vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en baktrekker kan du sette håndbrekket på og forsøke å ta løs i 1.gir.. motoren i en vanlig personbil skal kveles (med mindre den er blodtrimma da) om clutchen er god.. Nå mener jeg ikke at du skal legge motoren på rødlinja når du tester dette, det holder å bruke et par tusen rpm... Rimelighetens grenser. Du merker fort om du har noe clutch der. Skal du teste dette på en forhjulstrekker må du trykke in bremsepedalen for å låse forhjula..

 

Det at du må gi litt gass for å ta løs kan skyldes flere ting.. Feks at du ikke har mye gamp i motoren.. en slapp 1.3 liter ;) Motoren er feiljustert etc.. mange årsaker til dette... Det at motoren rister, kan skyldes clutchen ja, men da gjerne fra andre årsaker som olje på lamellen eller slitte lager... evt også løse/slitte motorfester.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med at det rister i min bil også når jeg skal sette igang. Vet ikke om dette er fordi den er slitt eller hva det er, men er nok gubbekjørt den bilen min, så kan jo tenkes at den er slitt. Veldig vanskelig å sette igang i første gir uten å få det til å riste. Clutchen tar veldig brått synes jeg i forhold til andre biler, men vet ikke om den er slitt. Har ikke merket at den slurer noen gang. Er det stor mulighet for at den er slitt?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår