Gå til innhold

delefilter

Ranger emnet

Peri

Anbefalte innlegg

delefilteret deler ut hvilke frekvenser hvert av elementene skal spille. altså det gjør slik at diskanten spiller bare lyden i de øverste frekvesene, mellomtonen bare spiller lyden i mitden og bassen bare spiller lyden i de dypeste frekvensene. nå har ikke jeg giddi å sjekka, men er den forsterkern din en to kanaler? altså utgang til 2 høyttalere? isfåll så funker det litt dårlig. frontsettet burde kobles på hver sin kanal og suben på sin kanal. da bruker du delefilteret som er innebygget i forsterkern. viss du titter på forsterkern ser du sikkert en liten skru knott som det står 40,60,80,120,150 osv. det er delefrekvensen, også er det en bryter som det står low pas og high pas på.den sier om du skal bruke signalet over eller under delefrekvensen. feks når du kobler på suben din så setter du bryterne på low pas og feks 80. da spiller suben din alt under 80Hz.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

delefilteret deler ut hvilke frekvenser hvert av elementene skal spille. altså det gjør slik at diskanten spiller bare lyden i de øverste frekvesene, mellomtonen bare spiller lyden i mitden og bassen bare spiller lyden i de dypeste frekvensene. nå har ikke jeg giddi å sjekka, men er den forsterkern din en to kanaler? altså utgang til 2 høyttalere? isfåll så funker det litt dårlig. frontsettet burde kobles på hver sin kanal og suben på sin kanal. da bruker du delefilteret som er innebygget i forsterkern. viss du titter på forsterkern ser du sikkert en liten skru knott som det står 40,60,80,120,150 osv. det er delefrekvensen, også er det en bryter som det står low pas og high pas på.den sier om du skal bruke signalet over eller under delefrekvensen. feks når du kobler på suben din så setter du bryterne på low pas og feks 80. da spiller suben din alt under 80Hz.

ok takk skal du ha.. ja den e en 2 kanal..spiller nesten ned i 0 ohm! ble anbefalt delefilter hvertfall... skal kikke litt mere på det.. men det stemmer det du sier om bryterene og frekvensen.. har kun sub`en koblet på frosterkeren fåreløpig.. men skal ha frontsettet på også.. har ikke hatt tid!

kobler jeg frontsette parallellt på den kanalen som gjenstår da`?

Peri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at du vil trenge litt hjelp til dette.

Ta turen innom Bilradiospesialisten på Forus og be om hjelp.

Mvh

Pål

har vert der... det som gjør det litt vanskelig er at det er ikke jeg som har instalert det som allerede står i bilen.. nettop kjøpt den.. det de sa til meg var at dette var et frontsett til 2-3000kr og nokså kraftig... så om jeg satte inn en dobbel 12" og kjørte på et delefilter trengte jeg ikke å oppgradre noe i bilen.. den skulle spiulle som f. fordi dette var en utrolig bra forsterker.. spilleren koster også 8000kr ny for et år sidn eller noe..

skulle fint klart å kobla dette om.. men delefilter har jeg 0 erfaring med :p

men er som du sier.. kunne nokk trenge litt hjelp til dette :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da burde du skaffe deg en egen forsterker til frontsettet. det vil funke best, fordi suben din trenger mye mer kraft en frontsettet og det går bort mye effekt viss du skal lage ett delefilter til dette. du kan jo også prøve å koble frontsettet på spillern, men uansett så blir det bedre viss du kobler det på en egen forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da burde du skaffe deg en egen forsterker til frontsettet. det vil funke best, fordi suben din trenger mye mer kraft en frontsettet og det går bort mye effekt viss du skal lage ett delefilter til dette. du kan jo også prøve å koble frontsettet på spillern, men uansett så blir det bedre viss du kobler det på en egen forsterker.

Det du sier her kommer helt ann på utstyr og hvor kompetent du er til å optimalisere utstyret ditt. Du kan ikke generaliserer slik.

Jeg ville mye heller kjørt et helt system på 1 god forsterker enn 2 middelmådige.

Grunnen til min kommentar er at ditt utsagn kan tolkes som en generell regel, noe det overhodet ikke er.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her kommer helt ann på utstyr og hvor kompetent du er til å optimalisere utstyret ditt. Du kan ikke generaliserer slik.

Jeg ville mye heller kjørt et helt system på 1 god forsterker enn 2 middelmådige.

Grunnen til min kommentar er at ditt utsagn kan tolkes som en generell regel, noe det overhodet ikke er.

mvh

Glenn

det sa de oxo på bilradiospesialisten.. men punch 250 skal være ganske kraftig da..? har allerede kobla frontsette på spilleren.. men den gir omtrent en 30w rms... frontsette tåler myye mere enn dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Glenn

Han har allerede en god forsterker til suben sin, da trenger han en til frontsettet! Jeg mener det er bedre å kjøpe en forsterker til enn å koble på delefilter. Har jo ikke nevnt at han skal kjøpte tå middelmådige. en god forsterker blir jo ikke dårlig når man kjøper en til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spiller som gir 40W RMS? Tror nok heller det er mer 16 - 17 W RMS pr. kanal. Og heller pinglete med strømforsyning, noe som er vel så viktig som effekten.

Du kan jo se om du kan ta deg råd til en skikkelig 2 eller 4 kanaler til å drive komponentsettet og evt. fremtidig midbass.

En skikkelig forsterker behøver ikke koste skjorta, men alt er jo et spørsmål om hvor mye en har å rutte med.

Midbass vil her være f. eks 6.5" eller 8" elementer som tar seg av frekvensene fra ca 50 - 200+ Hz. Delefrekvensen oppad spørs litt på hvor stor mellomtonen på komponentsettet ditt er.

Er det en 6.5" skulle det gå fint uten midbasser også, men det vil bli mer trøkk og dynamikk om disse installeres og deles skikkelig.

En knallforsterker vil jo være TRU technology T-4.65 som autod har til salgs for kr. 5990,- Knallforsterker! Ellers har du jo på samme siden JLAudio 300/4.

Soundstream har også mange bra kandidater, f. eks Tarantula TRA 680.4. Finnes såklart andre merker som er bra også, men dette er iallefall en god begynnelse. Kommer du med ønsker om hva du vil ha og/eller spørsmål rundt dette så vil du sikkert få svar :)

Viktig å ta med fremtidsplaner for utbygging i vurderingen av hvilken type forasterker du skal ha også :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider