Gå til innhold

min '77 fiesta 1.1 (mk1)


Hawkon

Anbefalte innlegg

Ja, får vel starte en egen liten tråd om kula mi også da.

 

IMG_1023.JPG

(stort bilde)

 

Bilen ble kjøpt fra dødsbo i desember 2004, tror jeg. Telleren hadde da kommet til hele 09000, mest sannsynlig runda én gang (interiør, rust og dører tyder ikke på 200.000km++ slitasje).

 

Etter litt kjøring begynte saken å humpe, og jeg måtte til slutt kjøre på 5000rpm for å komme meg til verksted. Trodde det var enormt mye kondens på tanken, men det viste seg at fordeler var gammel og slitt. Gnisten kom ikke fram til tennpluggene. Kosta på nye stifter, nye dempere og div småting for 5000,- og bilen gikk bedre enn aldri før.

 

Våren kom (omsider) og jeg begynte å fikle litt med den. Bildet ovenfor er fra i vinter der jeg plukka av fangere for å se hvordan det ble. Festehull og slikt er nå sveisa og sparkla, og grunna fint. Får se om jeg får fiksa et bilde.

 

Plukka av eksosanlegget og ble nesten sjokkert. Denne lille saken har jo bare en 2-metring med 1.5" rør bakover med ei lita potte på størrelse med en 2-liters isboks. Tenkte derfor å prøve ut kjerra med rakrør i 1.5" størrelse, og plukka av hele anlegget. Hadde ikke ekstra rør å tukle med, så jeg fjerna potta og satte endetuten (som er 40cm eller noe(!!)) der potta skulle være, men med en bend ut. Resultat: Fiesta 1.1 med sidepipe. (Bilde skaffes).

 

Har ikke montert anlegget enda pga. veldig mye nedbør siste døgnet. Må enten rydde garasje, eller bare satse et klesskift for å få det på.

 

:rolleyes:

 

Hjalp en kompis med noe husopplegg her om dagen, så han (tidl. bilmekaniker) ville ta på seg å få gassere montert. Har to stk doble weber (DCO?) gassere liggende, størrelse 35 eller 32? - noe rundt der. Disse er vel beregna på 1.6-liter'n, så om effekten på 1.1-kassa blir bedre er tvilsomt.

 

Fikk også tak i et 4-2 grenrør i samme slengen, og denne vil bli montert så snart jeg har skaffet 2-1 (2.5") rør. Planlegger da å bygge 2.5" rak bak og montere ei potte jeg har liggende.

 

Tja, det var vel alt jeg kom på nå. Må vel prøve å oppdatere denne tråden etterhvert. :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som er morsomt prosjekt :) fiesta mk1 er utrolig lette biler å skru på :) Fant nettopp ut at jeg har bensinlekkasje på min samt at kjøleveska lekker ut en plass. Så min har gått uten vann på radiatoren i hele vinter uten at jeg viste det. SÅ motorene her blir tydeligvis ikke så varm at det gjør noe :P Oppdater med bilder osv da :) spennende lesestoff.

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Dette ser ut som er morsomt prosjekt :) fiesta mk1 er utrolig lette biler å skru på :) Fant nettopp ut at jeg har bensinlekkasje på min samt at kjøleveska lekker ut en plass.

 

Haha, det fant jeg også ut her en dag. Så ut som en akutt sak da. Det dryppa ikke - men rant ned fra bensintilførselslangen på forgasser. Hadde sånn "helt tilfeldig" de rette verktøy for hånd og fiksa med en gang. Kjente det lukta litt bensin i kupén (balja). :)

 

Jeg har iallefall funnet ut at det er enklere å skru på denne saken enn en 1.8i med turbo. Har masse deler liggende rundt som jeg verken får solgt eller kasta. Hadde jo vært gøy å testa med turbo på saken. (har sveisa halve eksosen selv nå, så litt til eller fra har ikke noe å si).

 

nei, får ikke si noe. da blir det fort dyrt :( bilder kommer!

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

resultatet av litt sveising og ett par lag med sparkel. noe gjenstår, og en hellakkering til slutt hadde jo ikke vært dumt. er jo begrensa på hvor mye maling det går på denne balja ;)

 

jeg _vil_ ha fetere felger og dekk + breiere skjermer før den tid fordi.

 

fiestafront.jpg

 

fiestabak.jpg

 

Skroller du opp og ser, så er det faktisk en forskjell.

 

 

ohhh, legg merke til potta. 4.75" enderør (står plombering i på bildet). mye bæ, lite ull ;)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra når du får på litt lakk det :D

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår