Gå til innhold

Tips: Kjøp 10-11L gass fremfor 5L ev leie av 20L til MIG/MAG

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

Først vil jeg si at drammensere har det fint. Er på Kølkompagniet A/S ell.no at du får KJØPT 20L flasker :)

EDIT: Dette vet jeg ikke helt om stemmer, var en bruker her som fikk negativ respons da han spurte. Er mulig jeg ble jugd til. :|

 

Mange er i samme båt som meg her ang gass. En venn har også testet de 0,5L flaskene til 200kr på bilxtra. Er neppe brukbart til annet enn nødrep i skogen. Men der er den til gjengjeld gull verdt, sammen med et 12V apparat med skulderrem. ;)

Jeg leide 20L AGA på Tess. Det var jo dumt. klarte ikke å tømme mer enn halvparten på 0,5-1 år. :( Ble dyrt i lengden. Og 5L tømmes jo litt FOR fort når du først byner på en jobb.

 

Så jeg fant tilfeldigvis ut at Hatec.no på Hamar selger AirLiquide.no .com på 11L. Dette ble jo seff litt dyrt å kjøpe inn, men ikke mye mer enn hva en 5L koster. Koster nesten det samme å fylle opp en 5L vs 11L vs 20L. En femtilapp eller så pluss moms i forskjell :D Da jeg fylte opp før jul kostet det meg 878,- inkl. mva om jeg ikke husker veldig feil. Hatt flaska i et par år nå og sparer den inn på 3-4 år. Det spørs jo veldig på bruken av gass.

 

EDIT2: Yara.no selger 10L flasker via sitt forhandlernett. På Hedemarken har du i hvertfall Gassentralen aka Dagestad i Ringsaker. Literprisen er litt under AirLiquide

PS! En kompis leier nå en 20L der. Med 5 - fem års binding koster det 600kr/året samt at han betaler mindre for 20L enn jeg for 11L(!) :fatality:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at drammensere har det fint. Er på Kølkompagniet A/S ell.no at du får KJØPT 20L flasker :)

 

Mange er i samme båt som meg her ang gass. En venn har også testet de 0,5L flaskene til 200kr på bilxtra. Er neppe brukbart til annet enn nødrep i skogen. Men der er den til gjengjeld gull verdt, sammen med et 12V apparat med skulderrem. ;)

Jeg leide 20L AGA på Tess. Det var jo dumt. klarte ikke å tømme mer enn halvparten på 0,5-1 år. :( Ble dyrt i lengden. Og 5L tømmes jo litt FOR fort når du først byner på en jobb.

 

Så jeg fant tilfeldigvis ut at Hatec.no på Hamar selger AirLiquide.no .com på 11L. Dette ble jo seff litt dyrt å kjøpe inn, men ikke mye mer enn hva en 5L koster. Koster nesten det samme å fylle opp en 5L vs 11L vs 20L. En femtilapp eller så pluss moms i forskjell :D Da jeg fylte opp før jul kostet det meg 878,- inkl. mva om jeg ikke husker veldig feil. Hatt flaska i et par år nå og sparer den inn på 3-4 år. Det spørs jo veldig på bruken av gass.

 

Men er det ikke et problem at flaskene lekker litt da, slik at mye av gassen faktisk forsvinner ved langtids lagring..??

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke et problem at flaskene lekker litt da, slik at mye av gassen faktisk forsvinner ved langtids lagring..??

 

The Edge

Gassflaskene lekker ikke noe nei.. Bare å stenge ventilen det.

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassflaskene lekker ikke noe nei.. Bare å stenge ventilen det.

Hmm, flere som jobber med sveising som har sagt at man ikke burde ha større flasker enn hva man kan bruke på kort tid, for ellers blir det for mye svinn over tid da de lekker litt.. Jeg trodde da de viste hva de snakket om, men men, mulig de tar feil..

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG har aldri hørt om det, men kan jo godt være at gassen taper seg litt over tid. Og eller at ventilen er bitte bitte litt utett. Eller at folk rettogslett ikke gidder å stenge selve flaska. Det gjør jeg nå hver gang samtidig som jeg skrur av strømmen. Hender seg jeg glemmer å skru PÅ igjen gassen da :D Ble jo dyrt å ikke ha utstyret i orden. Var en pill råtten slange fra flaska til "stoppekrana" inne i apparatet :(

 

Spm: Hva er langtidslagring for dere? Jeg lar sveisen stå i månedsvis mellom hver økt.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, flere som jobber med sveising som har sagt at man ikke burde ha større flasker enn hva man kan bruke på kort tid, for ellers blir det for mye svinn over tid da de lekker litt.. Jeg trodde da de viste hva de snakket om, men men, mulig de tar feil..

 

 

The Edge

Dette har jeg alldri hørt noe om jeg men... Mulig hvis du lar ventilen stå oppe og trykk på sveisemaskinen, men dette skal være tett. Det er helt klart det at ei gassflase med ventil, den lekker ikke. Hadde de lekt noe gass hadde det vært livsfarlig å vært i verkstedet hvor flaskene sto... Dette er bare vås

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 7 months later...

jeg driv å sveise en del rust på bilen min. har sveisa en del uten gass, kjøpte engangs flaske, det funka dårlig, spruter fælt, og vondt å sveise, har skjert bort det jeg har sveisa uten gass, så nå tenkte jeg å kjøpe gass da.. tenkte å kjøpe 5L flaske. noen nettbutikk man får kjøpt det på? eller funker dårlig å sende? hvor mye koster det å leie 10L flaske? og kjøpe 5L flaske`?

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp DA det lønner seg å eie. Jeg leide en 20L bare for å se. Det JEG så var at AGA hadde fått et sugerør ned i pengepungen min mens gassen sto og flasket seg. Jeg betaler mer for gassen, men det er dyrere å leie. For meg. Du får hente inn priser på dagleie og regne litt på det.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette står på sidene til AGA.

 

Valget av dekkgass avgjøres av to forhold: Hvilket materiale som skal sveises og hvilket tilsettmateriale som brukes. Se AGAs gassguide. Forbruket av dekkgass ligger normalt mellom 10-20 l/min. Det er først og fremst bueformen (kortbue eller spraybue) som bestemmer dette. MIG/MAG er den sveiseprosessen som er mest benyttet, uansett om sveising skjer manuelt, automatisk eller ved hjelp av roboter.

 

Viss det brukes så mykje gass på 1min, så er det ikkje mykje hjelp med 10-11 L flasker.

Var det forresten dekkgass til MIG/MAG som er blandet med eit anna stoff, som kan ta opp 15gonger sitt eige volum?

Working offshore!

 

Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang.

1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift!

Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på sidene til AGA.

 

Valget av dekkgass avgjøres av to forhold: Hvilket materiale som skal sveises og hvilket tilsettmateriale som brukes. Se AGAs gassguide. Forbruket av dekkgass ligger normalt mellom 10-20 l/min. Det er først og fremst bueformen (kortbue eller spraybue) som bestemmer dette. MIG/MAG er den sveiseprosessen som er mest benyttet, uansett om sveising skjer manuelt, automatisk eller ved hjelp av roboter.

 

Viss det brukes så mykje gass på 1min, så er det ikkje mykje hjelp med 10-11 L flasker.

Var det forresten dekkgass til MIG/MAG som er blandet med eit anna stoff, som kan ta opp 15gonger sitt eige volum?

 

Husk på at trykket på disse flaskene er ~200 bar. Det er mao. ikke bare 10-11 liter med gass på flaskene.

 

Dekkgassen er ikke blandet med noe annet "stoff", du tenker sikkert på acetylen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår