Gå til innhold

Reg. reim skifte?

Ranger emnet

Probe GT

Anbefalte innlegg

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

B230 -87, hvor ofte skiftes denne, År/km? Det er ikke særlig store jobben regner jeg med? Lett skrudd bil:)

er vel vær 100.000km.

reima på papps sin 230a røyk etter 130.000km ca...eller den røyk ikke, den blei såpass strekkt at den hoppa over tenna.

Ikke store jobben, veit ikke hvor dreven du er til å skru men kan du litt så er det ikke mye jobb, jeg og en kompis (han KAN skru bil) bytta reima på papps sin på litt over en time(hadde en del pauser,varm dag) Bytta da også strammerern.

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B230 -87, hvor ofte skiftes denne, År/km? Det er ikke særlig store jobben regner jeg med? Lett skrudd bil:)

Bør også byttes med fem års mellomrom, uansett kjørelengde! Mange som glemmer dette og det kan fort koste ekstra....

2002 Vw Passat 1.9 TDi Highline

1989 Audi 90 2.2 20V Turbo Quattro

1967 Vw Boble 1303 S

(x)1997 Vw Passat 1.8 Turbo

(x)1990 Audi 90 2.3 ABT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bedre å bytte reg reim i god tid før 100 000 km ( eller 70 000 km som det er hos noen...) enn å vite at bilen har passert 100 000 km med samma reg reim... sier ikke at det kan gå galt rett over 100 000 km, men bedre å være føre var enn etter-snar... :)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B23A hadde intervall på 60 000km. Min røyk etter 100 000 og en km ;)

Tar deg alt fra en halvtime til en et par timer å skifte alt etter hvor dreven du er.

1. ta vekk dekselet (må ha av viftereimane for å få det av!)

2. løsne strammehjulet

3. ta bort reima, etter at du har tatt bort viftereimene kan du tre den rundt viften. går fint. eller om den er røket er det enda enklere :p

4. plukk vekk strammeren og sett på ny.

5. tre den nye reimen rundt motorviften og legg den på plass på veivakslingen.

6. juster motorens tenningsmerker (veiv, kam og fordeler (sporet i rotoren skal peke mot sporet i fordeleren. dette sporet skal vere ved cyl. 1.)

7. ha på reima, FØLG merkene på reima.

8. sjekk at du ikke har satt noe ut av stille, spesielt fordeleren er så lite motstand i at du lett kan sette reima på et par hakk feil.

9. løsne fordeleren og vri den mot klokken 7-10grader.

10. ha på viftereimer (nye når du først holder på?) og deksler

11. start opp, juster tenning.

det der skal vere alt tror jeg.. gjorde det på en halvtime bortsett fra å justere tenning, sto etter veien og hadde heldigvis ny reim og strammer i bilen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suupert! takk til alle!:) Spesielt nederste innlegget, hehe jeg kan skru litt, men har aldri skifta en reg reim tidligere:) Reg reima det er snakk om er 8år gammel, ble skiftet da bilen hadde gått 133'000 nå har den gått 186'000 ! Da er det på tide med ny.. :D

På tide da....

Men ikke kjør så lenge som jeg gjorde på min. Fikk beskjed om når jeg hadde bytta den på verksted at den MAKS kunne holde 1000km til. Og jeg var på NAF-servicekontroll sjekk i starten av august fikk jeg beskjed om at reima hadde små sprekker. Aner ikke hvor mange km denne hadde sitti eller hvor gammal denne var. Bilen hadde gått 252500km da den ble bytta. Vet det ble bytta reim på den 90000km. Tviler på det ikke er gjort siden. Dette gjaldt en B230F.

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal han justere tenning? det er ekstraarbeid..

jeg tar somregel av vifta, og av kåpa rundt radiatoren, så har du danseplass.. alt er gjort på 30 min. hvis du ikke skal vaske vær eneste del da, da tar det 45++

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrudde fra dekselet ikveld bare for å titte, reima så ikke så værst ut faktisk, ikke mye tegn til slitasje... Da jeg hold på så tenke jeg og skru ut vifta også tror det er lurt, ettersom den er så stor så har du godplass etter den er ute:) Men prate med bror min, han har skifta på 240 før, han snakket om og få sylinderne til og stå riktig osv.. noen som forklare dette litt for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider