Gå til innhold

Basskasse

Ranger emnet

AC^

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette 2x12" inn i min 740 Turbo - 86, med stor bensintank (80l).

Og da har jeg problemer med å få plassert kassa i bilen, hvor skal jeg sette bassrefleksene og hvilken vei skal selve elementa stå?? I og med at jeg har den store bensintanken så er det så liten plass mellom hattehylla og gulvet... Noen som har bygd i slik bil før og har noen svar eller tegninger å komme med?

Er det noen universalkasser eller er det noen som lager kasser spessielt for dette som er mulig å kjøpe?

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er jo ikke "bare bare"..du har 30cm klaring? samme som jeg.. er ike helt sikker på om jeg har stor eller liten takn ihvertfall..men har kommet fram til at når jeg skal sette i kasse vil jeg lage der elementene peker utover i bagasjerommet, og heller med elementet nedover..og med "pusterørene" ut/opp fra baksiden av elementet, og opp gjennom hattehylla.. i en bånnpass kasse har det jo ingenting å si hvilken vei elementet står/heller(ihvertfall som jeg vet om,er ikke akkurat "fains'mekker" lyd jeg er ute etter heller)

noen andre som faktiskt har erfaringer med dette? (sub i 740)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygget basskasse i en '89 240 en gang, og de er vel ikke så veldig ulike 740 om ikke jeg husker helt feil. Bygde den i 24mm MDF-plate. Jeg fikk dessverre aldri testet lyden i den, fordi bilen ble solgt før jeg ble ferdig (skulle fått igjen kassen av kjøper etter at han hadde hentet den, men det skjedde altså ikke... jaggu sa jeg kompiser!). I hvert fall, løsningen min ble, pga plassproblemene med lav høyde under hattehylle, som skissen viser (trykk på linken):

Basskasse

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygget basskasse i en '89 240 en gang, og de er vel ikke så veldig ulike 740 om ikke jeg husker helt feil. Bygde den i 24mm MDF-plate. Jeg fikk dessverre aldri testet lyden i den, fordi bilen ble solgt før jeg ble ferdig (skulle fått igjen kassen av kjøper etter at han hadde hentet den, men det skjedde altså ikke... jaggu sa jeg kompiser!). I hvert fall, løsningen min ble, pga plassproblemene med lav høyde under hattehylle, som skissen viser (trykk på linken):

Basskasse

Blir det bra dunk og dure lyd når subene står inn mot bagasjerommet da ?

Bra med trøkk ?

Min spiller inn mot seteryggen, men nå er ik min forsterker så bra at den klarer å presse saft ut av suben skikkelig.. Har testa med en annen forsterker.. å da dirra det i betong gulvet i garasjen :P

Men sliter med for lite strøm..

Mvh.

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det bra dunk og dure lyd når subene står inn mot bagasjerommet da ?

Bra med trøkk ?

Min spiller inn mot seteryggen, men nå er ik min forsterker så bra at den klarer å presse saft ut av suben skikkelig.. Har testa med en annen forsterker.. å da dirra det i betong gulvet i garasjen :P

Men sliter med for lite strøm..

Mvh.

Fredrik

Inn med en større dynamo og en stor kondensator, så blir det nok mye bedre! Også en diiiger forsterker :D

Det er bak elementet det virkelig lages trykk i en kasse. Du får gjerne renere lyd ved å ha basserne vendt vekk fra deg selv. Ellers kan du jo bygge en kasse med to elementer vendt skrått mot hverandre, men da blir det mye mer jobb å bygge og vanskeligere å få til med dårlig plass.

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler "AC^" å legge ut dette spørsmålet på bilstereo-delen av dette forumet.. Der er det garantert mange folk som virkelig har peiling på bil-lyd og som har vært borti dette problemet mange ganger...

Har sett at dette temaet har vært oppe der mange ganger så det kan nok være en ide å søke litt der også...

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ikke minst bytte ut det halvslitne 5 år gamle blybatteriet..

gelebatteri er tingen!

Er ikke disse batteriene fryktelig dyre ?

Jeg har et temmelig nytt batteri på 78A og en stygg dynamo på 55A

Men nå har jeg fått tak i et batteri til på 60A, tenkte å få det bak i..

Men må ha tykkere ledning bak.. den er igrunnen svært tynn :/

Han jeg handlet med sa at den var stor nok for den forsterkeren..

Men jeg begynder og tvile.. men han har skikklig peiling på anleg også da..

Men det blir vel bedre med ekstra batteri? Vil vel bli litt mer stabil strømm ikke slik at nåla på volt meteret fyker fram og tilbake mellom 13.50 og 12.50:D

Og i går målte jeg strømmen bak på forsterkeren da jeg spilte høyt.. Der var knappe 12 volt :scared Og da er det jo på grensa til å brenne opp spolen i suben også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jau, dem er jo dyrere men dem tåler blandt annet at du lader dem helt ut. noe blybatteriene IKKE tåler. dem følger bedre med og greier å holde en mer stabil spenning enn blyakkumulatorer (ex. viss du trekker en varierende strømmengde. noe et stereoanlegg gjør..)

så er dem heeelt vedlikeholdsfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten meningsløst å sette inn et ekstra batteri. Det som skjer da er at strømmen varer lenger, hvis du spiller musikk uten motor på. Men for å bedre lyden er det bare å slenge på en kondensator. En kondensator har rasker respons for spenningsfall enn et batteri.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Locked: Motsatt. Optima gelebatterier tåler da ikke utladning, taper seg for hver gang.

jeg liker optima batteriene, har stor start strøm!!

AlpejoHn: mye ampere timer er ditt på?

Er ikke sikker på hvor mange det er..

Hvordan står det beskrevet ? hvilke bokstaver etter et tall liksom? slik som 78A..

Er det 78 AH (amper houer?) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hvor mange det er..

Hvordan står det beskrevet ? hvilke bokstaver etter et tall liksom? slik som 78A..

Er det 78 AH (amper houer?) :rolleyes:

Ja, det står eks. 78AH (ampere per hour, står det for).

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står eks. 78AH (ampere per hour, står det for).

Det som står i bilen min nå, er et PowerBank 78 AH batteri.. Er vel 78 amper timer da..

Og det andre jeg har, som jeg vurderer og sette in for å teste er 60 AH..

Men er 78AH noe bra til anlegg ?

mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider