Gå til innhold

Serie, parallell-kobling av batteri?

Ranger emnet


16VT

Anbefalte innlegg

Om jeg ikke tar HELT feil må du koble sånn som på bildet. Der dioden er der for at batteriene ikke skal lade ut hverandre når bilen ikke går.

kobling.jpg

 

Minus på det ene batteriet skal til chassis... meget viktig

*-------*

mvh Erik

*-------*

 

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

er egentlig for et anlegg på rommet mitt som senere skal inn i en bil.

men jeg tenkte på no.. går det ikke ann å bruke Ohms lov? altså P=UxI og sågjør om den formelen til I=P:U? blir det ikke 2X45=90 90:12V=7,5A og 65Ah:7,5=8,67Timer? stemmer ikke det? at hvis jeg bruker anlegget på rommet mitt med to batterier seriekoblet uten noe lading så vil jeg kunne spille i ca 8 og en halv time? eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forsterkere skall du bruke... er bateriene fult oppladet... hvor høyt skall du spille osv... :rolleyes:

Tror du skall slite med å finne ut hvor lenge du kan spille... sombrero

99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036

85' Mærche

 

X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er egentlig for et anlegg på rommet mitt som senere skal inn i en bil.

men jeg tenkte på no.. går det ikke ann å bruke Ohms lov? altså P=UxI og sågjør om den formelen til I=P:U? blir det ikke 2X45=90 90:12V=7,5A og 65Ah:7,5=8,67Timer? stemmer ikke det? at hvis jeg bruker anlegget på rommet mitt med to batterier seriekoblet uten noe lading så vil jeg kunne spille i ca 8 og en halv time? eller er jeg helt på jordet nå?

 

Tja, formelmessig vil jeg si du har noen poeng, men P=UI gjelder da ikke for en time?

 

Dessuten vil du ødelegge batteriene dine pga utladning. Blybatterier har ikke en fenomenal evne til å lade seg opp igjen etter en fullstendig uttømming, og dette vil medføre at blyakkumulatorene får et belegg av blyoksid som den reversible reaksjonen ikke klarer å fjerne.

For å prate litt mer forståelig minker du batteriets kapasitet.

Vent til du får anlegget inn i bilen, for å ha et sånt system utenfor en bil er hvertfall på jordet

sombrero

*-------*

mvh Erik

*-------*

 

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men ellers rett vel? Med tanke på dioden osv?

 

Er ikke kjent med kobling av to batterier i bil, men klart at dioden trengs, hvor den skal stå i kretsen det får bedrevitere ta seg av. Men ellers ser det greit ut

*-------*

mvh Erik

*-------*

 

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnd. er det på det ene batteriet fra før :rolleyes:

Dioden er på riktig plass og riktig vei hvis det øverste batteriet er hovedbateriet! :)

da vil hoved bateriet bli overladdet eller andre bateri ikke få optimal spenning... skal det bli "mer" optimal må 2 dioder til med felles anodene mot dynamoen og hver katode mot hver bateri... for da vil begge bateriene få samm spenningsfall ifra dynamoen... :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg har forstått deg riktig nå så har du et bilanlegg som du vil bruke som anlegg på rommet ditt.

Mitt spørsmål er da: Hva i all verden skal du med batterier? Hva med å kjøpe en omformer (230v AC til 12v DC)?

1998 Audi A6 2,4 V6 Avant

1996 Audi A4 1,8 Avant (Solgt)

1991 Opel Calibra (Solgt)

------------------------

1970 Mustang Mach 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg har forstått deg riktig nå så har du et bilanlegg som du vil bruke som anlegg på rommet ditt.

Mitt spørsmål er da: Hva i all verden skal du med batterier? Hva med å kjøpe en omformer (230v AC til 12v DC)?

 

Da skal du ha en jævli stor omformer med tanke på all den strømmen anlegget kommer til å bruke, eller?

98 VW Passat

88 Ford Sierra 2.0IS-T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du ha en jævli stor omformer med tanke på all den strømmen anlegget kommer til å bruke, eller?

ÅÅÅåååå faen... Skall han ha dette på rommet!!??? :scared :scared

Tror ikke det blir noe serlig... :rolleyes:

99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036

85' Mærche

 

X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du ha en jævli stor omformer med tanke på all den strømmen anlegget kommer til å bruke, eller?

 

Det spørs jo hvor stort anlegget er. Jeg forstod det som om det var et vanlig anlegg på 2x45w. Dette trekker da ikke allverden med strøm... Har du en omformer som klarer å levere 10A så bør det holde. Om jeg ikke husker feil så er det vel normalt med 10A sikring på spilleren i bilen. Men dersom det er snakk om en stor forsterker som skal drive et beist av en sub i tillegg så er det en helt annen ting.

Men uansett tror jeg konklusjonen er: Bilstereo er for BILER, kjøp deg heller en vanlig stereo :)

1998 Audi A6 2,4 V6 Avant

1996 Audi A4 1,8 Avant (Solgt)

1991 Opel Calibra (Solgt)

------------------------

1970 Mustang Mach 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor stort anlegget er. Jeg forstod det som om det var et vanlig anlegg på 4x45w. Dette trekker da ikke allverden med strøm... Har du en omformer som klarer å levere 10A så bør det holde. Om jeg ikke husker feil så er det vel normalt med 10A sikring på spilleren i bilen. Men dersom det er snakk om en stor forsterker som skal drive et beist av en sub i tillegg så er det en helt annen ting.

Men uansett tror jeg konklusjonen er: Bilstereo er for BILER, kjøp deg heller en vanlig stereo :)

 

Ja, er det bare de høytalerne han skal bruke går det fint an å bruke en sånn omformer. Men hvorfor ikke bare kjøre høytaleren på en vanlig hifi-forsterker?!

98 VW Passat

88 Ford Sierra 2.0IS-T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare legge til at et batteri er 100% utladdet naar det er 10V.................

saa man har batterikapasitet fra 12.5V og ned til 10V...ikke lenge det varer saan sett..

 

enkelt regnestykke paa hvor lenge batteriet vil holde.

det er 65Amper Timer... forbrukeren er ved maks forbruk 10A (rms...?) og hva blir det....? ;)

men har batteriet kapasitet til 65Ah foer det kommer til 10V...? sjeldent...

blir vel 6Timer det...saann cirka...

 

en 10~15A ladder vil halde igang en normal cdspiller som jeg forstaar det er det han vil bruke.....

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår