Gå til innhold

Serie, parallell-kobling av batteri?

Ranger emnet


16VT

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

hei.

er ny på forumet og lurte på hva som vil skje hvis jeg seriekobler to batterier? er til et bil anlegg så batteriene har 12V. og hva vil skje når jeg Parallell kobler to batterier? hvor vil jeg ha mest spenning?

 

Hva i all verden vil du med mer spenning enn 12V??? Da er jeg redd du desverre tar knekken på det meste i bilen og i anlegget ditt

1998 Audi A6 2,4 V6 Avant

1996 Audi A4 1,8 Avant (Solgt)

1991 Opel Calibra (Solgt)

------------------------

1970 Mustang Mach 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt! en seriekobling tar du nokk knekken på det meste...

Du kan paralellkoble men aldri seriekoble... :scared

24V er ikke bra for personbiler!!!

Så det er motsatt av det jeg sa istad? at ved serie har man 24V men ved parallell har man 12V? stemmer koblingskjemaet mitt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriekoblingen ser grei ut, parallellkoblingen er tvilsom. Jeg ville tegnet det annerledes, ser ikke helt hvor du vil hen.

 

Man seriekobler IKKE i en bil. De elektriske komponentene i en bil takler maks mellom 16-18V. Hvis du seriekobler vil du få 24V+ og dette benyttes i busser. I tillegg får du dobbel motstand over polspenningen.

 

Hvis du parallellkobler for du halvert motstanden over polene, og i tillegg beholder du spenningen og du får mer strøm. Hvis du skal ha et ekstra batteri er jeg dessverre ikke kvalifisert nok til å svare på hva du gjør videre angående kobling til dynamo osv.

*-------*

mvh Erik

*-------*

 

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble + på bateriet til + på det andre bateriet og - på batterit til - på det andre batteriet! Da paralelkobler du og holder deg på 12V

Du trenger ikke gjøre noe med ledningene til dynamoen men, det hadde vært en fordel med en diode på + kabelen mellom batteriene :)

99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036

85' Mærche

 

X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. takkr folkens, setter veldig stor pris på det!!

men en siste ting. hvis det står på anlegget 2X45W. hvordan i alle dager kan man regne ut hvor lenge man kan spille med det anlegget? og batteriet er merket 12V65Ah? er det noen formel for å regne ut sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. takkr folkens, setter veldig stor pris på det!!

men en siste ting. hvis det står på anlegget 2X45W. hvordan i alle dager kan man regne ut hvor lenge man kan spille med det anlegget? og batteriet er merket 12V65Ah? er det noen formel for å regne ut sånt?

 

Jeg håper virkelig du kødder med meg nå.

En bil har jo dynamo, som sørger for at batteriet lader seg opp.

Hvis du har tenkt å koble på et lite "heimemikkå" anlegg på bilbatterier som står på rommet ditt uten lading, så tror jeg du burde satse på elkjøps billigste surroundanlegg :D

 

hmm.. selve regningen blir en smule komplisert... ingen verdier er eksakte. Om du spiller på et anlegg uten ladning synker spenningen til 10V, og enda lavere etterhvert.

 

Effekt er jo arbeid/tid. Og da må du finne ut om arbeidet og det er ikke så lett nei... nei huff.

 

Det beste svaret jeg kan gi deg er: Bare glem den tanken inntil videre :D

Dynamoen sørger for eternal love notin

*-------*

mvh Erik

*-------*

 

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville du ha tegnet det a?

 

Skjemaene dine ser greie ut de. Seriekobling er det som blir benyttet i lastebiler og busser hvor man har 24v anlegg. Skal du seriekoble to batterier så trenger du en dynamo for 24v også (er vel muligens bare regulatoren som er forskjellen), og alt du kobler på av forbrukere må være lagd for 24v. Evt kan du jo ha omformer mellom batteri og forbrukere da. Men, kan ikke se jeg ser den store nytten. Du kan riktignok gå ned på kabeltykkelse, og det er noen små andre fordeler med 24 v, men så lenge de fleste komponenter til f.eks. bilstereo er 12v så synes jeg det høres ut som mer bry enn nytte.

 

Når det er sagt, hvis du skal lade to frittstående batterier med en batterilader så er det en fordel å seriekoble. Laderen må da kunne lade 24v (28v hvis du skal være vrien). Å lade to seriekoblede batterier tar nemlig halvparten så lang tid som å lade to paralellkoblede, forutsatt at batteriene er identiske og laderen kan gi nok spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår