Gå til innhold

Hva feiler bilen min? Toppakning?

Ranger emnet

el`satanical

Anbefalte innlegg

I det siste har bilen brukt en del kjølevann, ikke noe spesielt mye, men nok til at jeg fyller på radiatoren en liten slump en gang i uken. I går la jeg merke til at temperaturmåleren oppførte seg rart. Før motoren ble skikkelig varm, så "fulgte den gassen", dvs, med en gang jeg slapp gassen, så falt måleren i bunn, når jeg da ga bittelitt gass, så spratt den opp igjen, slapp gassen - måleren ned på bunn, etc. Etter ca 5-10 min, så fungeret den normalt igjen. Oppi alt det hele så svingte jeg av veien og ruset motoren bittelitt, da hørte jeg det surklet i varmeapparatet (luft).

Andre ting som bør nevnes:

- Oljen virker helt fin, normal farge

- Ryker ikke mere enn vanlig, lukter ikke kjøleveske av eksosen.

- Bilen går like "godt" som vanlig

- Ingen av slangene fra radiatoren blir klemt steinharde, eller blir flatklemt

- Ingen lekasjer av noen sort

Surklingen har jeg ikke hørt noe mere til, hørte det to ganger i går. Temperaturmåleren er fortsatt helt på villspor, inntil motoren blir skikkelig varm.

Håper noen har tips til hva som kan være galt! Jeg skal oppdatere etterhvert som jeg kommer på andre ting som bør nevnes!

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Det blir ikke vått inni bilen nei. Temperaturen fra varmeapparatet er slik den alltid har vært, dog er ikke alt i orden der. Det er enten glovarmt eller iskaldt (ingen forskjell når jeg slider bryteren over mot det kalde feltet, før det gjennstår kanskje 1cm, da blir det kaldluft). Slik har det vært siden jeg kjøpte bilen, ca 1 år siden.

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyotamotorer begynner å jage/oppføre seg rart med en gang du får litt luft i systemet. Ikke noe verre en det.. Hvor vannet ditt tar veien er et godt spm.. høres nok ut som sliten topppakning ja. Så lenge den ikke er helt gåen, men bare lekker littegranne vil du ikke lukte noe, men temperaturen vil oppføre seg rart. Gjerne kald lenge, og så plutselig glovarm...

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en kompis som hadde samme problemet på sin celica gt4.

først så var nåla helt bajas.

dette kom av at måleren på den motoren ligger helt i toppen, og der kan det av og til danne seg en luftboble på den føleren, som gjør at den enten ikke slipper vann igjennom, eller slipper hele tiden.

så, når dette var fikset, så begynnte den å drikke vann, sakte men sikkert.

toppen ble sikkert kokt av at speldet var stengt hele tiden, og gjorde at toppakningen tok kvelden.

måtte fylle på noen ganger i uka.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doh... Får håpe den holder en måneds tid til, tror dere det? Må moderere kjøremengden litt, men den MÅ holde til jeg får meg jobb -> ny bil...

Lov å håpe. Continentalen holdt en hel sommer før den røk :D men jeg bruker vel den litt mindre..

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoff...

Hva kan jeg regne med å få for bilen om jeg selger den med dårlig/gåen toppakning og nettop EU godkjent? Om jeg vil så får jeg bilen EU godkjent i morgen, men viste ikke om det var verdt det...

Jeg tenker jo at den kanskje er verdiløs? Hva mener dere?

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempmåleren i min camry er også helt på trynet, slik du beskriver. Men det kommer av kontaktfeil. Den dør plutselig, kan finne på å følge turtallet (til en viss grad) osv.

Surklingen fra varmeapparatet har jeg også, men den kommer bare hvis man skifter fra varmt til kaldt ganske fort. Sikkert fordi vannmengden som kjøres gjennom varmeapparatet forandres.

Med fin og rolig kjøring holder sikkert bilen/toppakningen ganske lenge. Spørs hvor mye og hardt det kjøres sikkert. Har kjørt trondheim-oslo-trondheim med gåen toppakning (og etterhvert skeiv topp). Gikk helt fint det, bortsett fra at bilen brukte mer vann enn bensin og fjuska helt sykt av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempmåleren i min camry er også helt på trynet, slik du beskriver. Men det kommer av kontaktfeil. Den dør plutselig, kan finne på å følge turtallet (til en viss grad) osv.

Surklingen fra varmeapparatet har jeg også, men den kommer bare hvis man skifter fra varmt til kaldt ganske fort. Sikkert fordi vannmengden som kjøres gjennom varmeapparatet forandres.

Med fin og rolig kjøring holder sikkert bilen/toppakningen ganske lenge. Spørs hvor mye og hardt det kjøres sikkert. Har kjørt trondheim-oslo-trondheim med gåen toppakning (og etterhvert skeiv topp). Gikk helt fint det, bortsett fra at bilen brukte mer vann enn bensin og fjuska helt sykt av og til.

Dette var jo i grunn ganske gode nyheter :) Jeg skal bytte instrumentpanelet og se om måleren funker bedre da (har et annet brukt liggende). Jeg kommer til å kjøre som en pus i tiden framover, dersom bilen svikter meg før jeg har fått meg jobb så er jeg dødens =/

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aah, nei, tenkte ikke på salget, tenkte på eu godkjenningen :D

Hehe, ok da skjønner jeg;)

Jeg hadde bilen på EU kontroll i forrige uke, og fikk ikke noen anmerking på motor (bare noen foringer bake). Derfor var jeg glad og fornøyd og bestemte meg for å beholde bilen en stund, men så kommer dette da .....

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten update:

Jeg har ikke hatt tid til å bytte instrumenter, pga eksamener og slikt, men fant ut en ting nå nettop. Det surkler BARE når varmeapparatet står på max varme, men en gang jeg setter det ned på kaldluft, er surklingen borte. Hva tyder dette på? Kanskje det er noe annet enn toppakning? *Håpe*

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider