Gå til innhold

Tips til motorbytte fra 1.3S til 1.6i 84 mod.

Ranger emnet


Monzter

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen som har noe info eller tips om hvordan en 1.6i motor er i forhold til 1.3S. Har en Kadett E GLS 84 mod. Er d noe serlig forskjell fra 101 til 121 nm (veit at d r 75 hk i begge)? Forresten hva er egentlig nm (newton meter) i sammenheng med bil? Har ikke skjønt dette ennå jeg.

Bruker 1.6i mindre bensin? Ledninger bakover til tanken og åssen er d å sette inn den "elektro boksen" som hører til injectionsystemet?

Må jo bare si at den 1.3s motoren som står i nå går veldig bra for å være bare 1.3.

 

Lurer også på om d går an å sette i en 5 trins grikasse fra litt nyere kadetter som passer til 1.6s og til resten av bilen? Samme gjelder servostyring. Går det tro?

 

Tar gledelig imot andres erfaring og svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lett å si at jeg skal sette i større motor. Men en 1.3 kadett er ikke beregna på så store krefter (bremser, karosseri osv). Hadde jeg hatt råd, hadde jeg kjøpt en 5 dørs GSI med en gang, men har ikke all værdens økonomi ennå.

Er omtrent ferdig med elektronikken på den nye 1.6 injection motor'n, og har bytta alle reimer, luftfilter, olje, oljefilter og plugger. Satte inn en annen bensinpumpe forran. Gadd ikke bytte tank. Ser ut til å funke bra.

Noen som veit hvilke girkasser som passer inn i kadett E? Er sugen på en 5 girs.

Kan Ascona passe over i kadett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fikk problemer med 1.6i motoren. Den går, men den går dårlig. Virker som den ikke får nok bensin. Rett etter start går den, men etterhvert vil den ikke. Bare putrer når jeg gir full gass og vill ikke opp i turtall. Har kontrollert alle sensorer og byttet tenningsdeler. Tror d r en liten sak ved dysa som styrer tomgangsluften (stegmotor). Men den koster for mye. Finner ingen brukt ennå heller, så nå setter jeg i 1.6S fra en kræsja bil. Motor'n virker bra.

Har også tatt ut servostyring og 5 trinns kasse fra en 1.6i 89 mod. Er dette gjennomførbart å sette sammen? D skal vist være 82 hk og 130 nm i 16sv motor'n. Hvor fort går den tror dere med 5 gir? Noen som har noe ellers å si om denn motoren så bare skriv hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hadde bare lyst å si at den 1.6S motor'n ER sprekere en 1.3S som jeg hadde. Den drar mye bedre. Har fått den sammen med en 5 gira kasse og fungerer bra. Bruker ikke alt for mye drivstoff heller. Har igjen å installere servostyring, ta all rust når den skal pusses ned og omlakkeres til svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare lyst å si at den 1.6S motor'n ER sprekere en 1.3S som jeg hadde. Den drar mye bedre. Har fått den sammen med en 5 gira kasse og fungerer bra. Bruker ikke alt for mye drivstoff heller. Har igjen å installere servostyring, ta all rust når den skal pusses ned og omlakkeres til svart og sote bakruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare lyst å si at den 1.6S motor'n ER sprekere en 1.3S som jeg hadde. Den drar mye bedre. Har fått den opp i 180 i slakk nedoverbakke. Litt treg i aks ved 160 og utover hehe. Kunne sikkert fått den i 200 hadde jeg hatt lang nok slette. Har fått den sammen med en 5 gira kasse og fungerer bra. Bruker ikke alt for mye drivstoff heller. Har igjen å installere servostyring, ta all rust når den skal pusses ned og omlakkeres til svart og sote bakruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår