Anonym010101 Skrevet Mai 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2005 Hei, når man skal montere grøftelys så er det en god del som skal til jord, kan man bruke det samme jordingspunktet på alle ledningene eller må man finne et jordingspunkt til hver ledning? MVH Ole B. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Mai 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2005 Skal alltid bruke samme jordingspunkt, ellers vil du få mye støy i evt anlegg osv Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Mai 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2005 Skal alltid bruke samme jordingspunkt, ellers vil du få mye støy i evt anlegg osv Det får man ikke. Ikke så lenge man har gode kabler til anlegget da. (Jeg regner med at du mener stereo anlegg.) Men det er vel kanskje å foretrekke å bruke samme jording punkt på grøftelysene. Slik at du slipper å ha flere ledninger som går hit og dit. Men det beste er jo selvklart at du bruker batteriet som jordingspunkt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anonym010101 Skrevet Mai 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2005 Det får man ikke. Ikke så lenge man har gode kabler til anlegget da. (Jeg regner med at du mener stereo anlegg.) Men det er vel kanskje å foretrekke å bruke samme jording punkt på grøftelysene. Slik at du slipper å ha flere ledninger som går hit og dit. Men det beste er jo selvklart at du bruker batteriet som jordingspunkt. Går det da? Jeg vet jo at jeg skal ha en ledning til pluss-polen, men det er jo mange andre ledninger som skal til jord også, kan man bruke batteriet til det? Er helt blank på sånne ting. :) MVH Ole B. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Mai 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2005 Går det da? Jeg vet jo at jeg skal ha en ledning til pluss-polen, men det er jo mange andre ledninger som skal til jord også, kan man bruke batteriet til det? Er helt blank på sånne ting. :) MVH Ole B. Batteriet har 2 poler, den ene er + og den andre er -. Det er - som er jording. Men det letteste er å finne en fin plass på bilen med en skrue med mye metall rundt og pusse blankt å skru ledningene fast der hvor du pusset det blankt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anonym010101 Skrevet Mai 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2005 Batteriet har 2 poler, den ene er + og den andre er -. Det er - som er jording.Men det letteste er å finne en fin plass på bilen med en skrue med mye metall rundt og pusse blankt å skru ledningene fast der hvor du pusset det blankt. Ok. Det var det jeg lurte på, om minusen faktisk var jord. Ja ok, da gjør jeg slik du sa! Men på de lysa som jeg har kjøpt så er det 2 ledninger, en hvit og en svart. En av dem skal til jord, det er den svarte vel? MVH Ole B. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Mai 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2005 Ok. Det var det jeg lurte på, om minusen faktisk var jord. Ja ok, da gjør jeg slik du sa! Men på de lysa som jeg har kjøpt så er det 2 ledninger, en hvit og en svart. En av dem skal til jord, det er den svarte vel? MVH Ole B. Det er det nok helt sikkert ja. Den hvite er nok pluss + og den svarte er minus -. Men det skal stå forklart i bruksanvisningen til lyktene dine. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anonym010101 Skrevet Mai 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2005 Det er det nok helt sikkert ja. Den hvite er nok pluss + og den svarte er minus -.Men det skal stå forklart i bruksanvisningen til lyktene dine. Det er det som er så sinnsykt dårlig at ikke det står hvem av de som er pluss og minus, men den svarte er nok minus som du sier så da kjører jeg den til jord... MVH Ole B. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg