Kjell Bøe Skrevet Mai 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2005 Hei jeg sliter med ustabil temperatur på motoren. Den originale tempraturføleren pendler mellom midt på skalaen og over det røde. (90 til 140 grader?).... Jeg har montert en ekstra tempraturmåler i termostathuset. Når tempraturen går opp mot det røde, så går det noen sekunder før det blir noe utslag ved termostathuset Og utslaget viser over 100 grader. Hva kan denne forsinkelsen skyldes? Jeg antar at det ikke skal være en slik pendling i temperaturen.... Mvh Kjell Bøe Siter Mvh. Kjell Bøe 1981 Chevrolet van (daglig bil) 1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet Mai 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2005 Gjetter på at sensoren for instrumentet i bilen er litt raskere (mindre masse) enn det du har montert inn, eventuelt at det blir en liten lomme der som vannet blandes ut i. Men hvorfor den pendler så mye vet jeg ikke. Er termostaten gammel? Føleren er plassert på rett sted? Temperaturen før termostaten vil nok pendle endel når radiatoren er forholdsvis kald, men jeg har ikke opplevet pendling på denne måten før. Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Bøe Skrevet Mai 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2005 Hepp :) Termostaten er Brand New ;) Kjøpte først en men det hjalp ikke, så jeg kjøpte en til... Og det hjalp like lite :( Før kokte det så det sprutet, men det går ikke så hart for seg nå, etter at jeg har spylt i gjennom motoren med hageslangen i håp om og få vekk det som kan tette kanaler... Nå sitter jo den føleren jeg monterte etter termostaten, så noe forsinkelse er vel naturlig. Men jeg synes at det er rart at tempraturen svinger så mye og ofte... Kan det være at bypassen ikke fungerer, slik at vannet ved termostaten ikke blir gradvis oppvarmet?? Bare en teori... Siter Mvh. Kjell Bøe 1981 Chevrolet van (daglig bil) 1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet Mai 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2005 Kjenner ikke Chevy's oppbygning, men dersom termostaten kommer i "bakevja" ved at det er null eller svært liten sirkulasjon, føler den vel ikke rett temperatur. Da kan jeg se for meg en pendling som du nevner: Temperaturen stiger til termostaten endelig skjønner at den skal åpne. Åpner litt - får kjempevarmt vann - åpner helt - og det kalde vannet fra radiatoren kommer etterhvert frem til termostaten som stenger helt. Cycelen gjentar seg til eventuelt radiatoren er så varm at termostaten ikke lukker helt. Hvordan oppfører varmeapparatet seg. Er det tegn på liten sirkulasjon der også? Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Bøe Skrevet Mai 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2005 Hmmm... på varmeapparatet er vel stikkordet varmt ;) Den lufta brenner man seg på... Men jeg fant vann i olja i dag, så da er det jo ganske sikkert topp pakningene... Siter Mvh. Kjell Bøe 1981 Chevrolet van (daglig bil) 1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olds69 Skrevet Mai 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2005 Hepp :)Før kokte det så det sprutet, men det går ikke så hart for seg nå, etter at jeg har spylt i gjennom motoren med hageslangen i håp om og få vekk det som kan tette kanaler... ... Det første jeg tenker på er luft i kjølesystemet. Dersom det samler seg luft rundt omkring så kan dette føre til at vannet ikke sirkulerer forbi termostaten. Standard på enkelte tyske biler, har aldri hatt dette problemet på noen av mine biler men det er jo enkelt å sjekke samt fikse. finn deg en seriøs bratt bakke, og still bilen med nesen opp i sky, dette vil føre til at lufta trekker fremover og blir presset ut til radiatoren. just my two pence. olds69 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Bøe Skrevet Mai 31, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2005 Jaja... Fikk tatt av innsuget i går og fant i alle fall grunnen til at den koker... De to framerste vannkanalene var blendet i innsugs pakkningene... Så da er jo det mysteriet løst, og det er bare og gyve til på toppene... Siter Mvh. Kjell Bøe 1981 Chevrolet van (daglig bil) 1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.