Gå til innhold

Mitt Project SQ (?)....

Ranger emnet


matador

Anbefalte innlegg

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:) hehe... mr? holder med "sir" ;) joda, holder med å bygge videre men det meste er tatt ut da ampene til frontsettet skal byttes ut, samtidig skal jeg trekke dashen på nytt da jeg ikke var fornøyd med møkka Biltema limet -den bpblet i sola i ettertid- og en del extra endringer som hadde alltid planer om og en el extra fineser som jeg må få tid til som separert display med selve driver enheten i flyttende oppheng. osv. verktøy veholder integrert i dashen men det er langtids planer. dørene skal også snart ut og få seg en gjennomgang med plast og glassfibber, kommer aluminiums platter som forsterker dørane, osv...

 

bagasjerommet er ikke ferdig selv om formene er klare men alt andre er klar og prøvd. :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker!!:thanks

 

nasaforsker ja!! men jeg er så heldig av å ha mitt hobby også som levebrød -elektronikk-...:titties:

 

ellers er bilen demontert enno og får seg nye diskant/mellomtone forsterkere og ny overtrekk.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei matador. Da får jeg slange inn noen spørsmål for å holde liv i tråden dinspamspam

 

Dynamo oppgradering:

 

Har nå pusset rein kjernen og utsiden av spolen. Inni ble det et lag med svart varmelakk, og utvendig ble det 3. Er dette ok?

 

Skal bare Kjøpe kjølepasta, men hvor kjøper jeg det?

 

Har GLASS blåst huset til dynamoen. Ble ikke ennbefalt å sandblåse av deg husker du, men dette blir jo ikke så ru overflate, så jeg tok sjansen. Skal også pulverlakkere dynamodelene. Går det bra?Inni så er det jo noen overføringspunkter til diodebroen. Denne blir jo farget, men det er vel bare å slipe reint igjen?

 

Noe du ikke har snakket om, er selve sentrum inni dynamoen. Den som snurrer rundt. Hvordan skal jeg anngripe den. Den skal vel slipes på overflatene den også? lakkeres?

 

Jeg har "laget" et eget overførings platte og isolert etter alle kunstners regler - synes ikke på bildene- som sagt: vit hva du gjør....

 

Hva har du gjort av egenmodifiseringer her, hvordan få mer ampere?

 

Har et syrebatteri foran og et gele bak, hva slags regulator annbefaler du 14,5V kansje?

 

Det står at manmå passe på og ikke kortslutte imellom de isolerte flatene. Hvordan kan må kortslutte der.. Dynamo er ikke min sterke side:)

 

Takk takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamo oppgradering:

 

Har nå pusset rein kjernen og utsiden av spolen. Inni ble det et lag med svart varmelakk, og utvendig ble det 3. Er dette ok?

 

Så lenge du bruker en varmebestandig lakk så skal de fungere bra, eneste "kritisk" innvendig er at man skal ha litt klaring mellom bevegelig deler (rotor) og kjernen og spolen. Lakken/maling bør ikke være magnetisk/inneholde metall partikler da dette vil endre magnet felten mellom rotor og spolen. Det er slik at desto smalere den avstanden er så kraftigere og bedre vil overføringen være og mer effektiv vil dynamon fungere...

 

 

Skal bare Kjøpe kjølepasta, men hvor kjøper jeg det?

 

Kjøle pasta kan du bestille i de fleste databutikker eller elektronikk pushere slik som Elfa

 

Har GLASS blåst huset til dynamoen. Ble ikke ennbefalt å sandblåse av deg husker du, men dette blir jo ikke så ru overflate, så jeg tok sjansen. Skal også pulverlakkere dynamodelene. Går det bra?Inni så er det jo noen overføringspunkter til diodebroen. Denne blir jo farget, men det er vel bare å slipe reint igjen?

 

grunnen til at man ikke skulle sandblåse inne i dynamon er at man kan sandblåse på spolen og skadde isolasjon lakken som er mellom trådene som danner viklingene og ved å fjarne isolasjons lakken så vil kortslutte vinklingene med den konsekvensen at de vil få en redusert effekt og etterhver gå varme og bli kortsluttet... derfor anbefalte jeg ikke det men om man maskerer eller beskyter viklingene så er det ingen problem. Ellers skal holde med å fin pusse metall kjerne som består av flere lag med isolerte platter som er isolerte fra hverandre for å få en høyere permeabilitet (evnen for å magnetisere seg av/på - om jeg husker riktig) om man sandblåser for mye kan den isolasjonen slittes for mye i kantene med dårligere permebealitet som resultat... derfor enklest å bruke en fin sandpapir, da hensykten er bare å fjerne en meget liten tynn lag med oksid som danner seg på overflaten -husk at den avstanden mellom spolen og rotoren skal være minst mulig ;) sandblåsing fjerner litt mer enn nødvendig synes jeg.

 

Noe du ikke har snakket om, er selve sentrum inni dynamoen. Den som snurrer rundt. Hvordan skal jeg anngripe den. Den skal vel slipes på overflatene den også? lakkeres?

 

Den kalles rotoren og den får spenning fra regulatoren og spenningen over den bestemmer hvor "kraftig" magnet felt den får... så litt logikk vil fort fortelle deg at ved å få den til å ha en "vis" minst spenning så vil den oppretholde en "minst" spenning over batteriet...ellers om du sliper den så bruk som sagt et varme bestandig lakk slik at overflaten ikke ruster og senker magnet feltet.

 

 

 

Hva har du gjort av egenmodifiseringer her, hvordan få mer ampere?

 

hehe... så jeg har nevnt tidligere Amper er ikke så nødvendig da strøm trekket ikke er maksimalt og konstant men et stabil og høyere laddespenning vil være å foretrekke. Ellers er jo som sagt temperaturen en viktig punkt, diode bro også likeså viktig, viklingen i spolen også.

 

Har et syrebatteri foran og et gele bak, hva slags regulator annbefaler du 14,5V kansje?

 

hhmm... ideelt ville jeg hatt 14,5v regulator og gele batteriet foran slik at den får den høyeste laddespenning og syre batteriet bak i bagasjerommet...Ellers omvendt men da kan du ha det syrebatt foran og bruke til alt elektrisk i bilen men "isolere" den fra dynamon med en diode som tåler minst det maksimale strøm som dynamon kan levere. Da vil du få en spenningsfall på syrebatt med 0,7volt i forhold til gele batt som vil ha 0,7volt høyere enn syrebatt og self et 15volts regulator... ;)

 

Det står at man må passe på og ikke kortslutte imellom de isolerte flatene. Hvordan kan må kortslutte der.. Dynamo er ikke min sterke side:)

 

de isolerte flatene er kjøleprofilene til diode broen -ergo + og minus på batteriet/dynamon og metall spon/partikler etter sandblåsing/pussing eller andre ledende partikler vil kunne skadde viklinger, kortslutte spennings regulator eller kortslutte diode bro... ellers er ikke kjølepasten ledende.

 

håper du fikk svar på det du lurte på :) ellers bare si ifra om det er noe mer du lurer på :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har akkurat slipt rein flatene til rotoren, og maskert rundt dem. Den har også fått noen lag emd lakk.

 

-Jeg skal BARE lakkere de nedspipte flatene ikke sant? Dette gjelder også kjernen og utsiden av spolen?

 

grunnen til at man ikke skulle sandblåse inne i dynamon er at man kan sandblåse på spolen og skadde isolasjon lakken som er mellom trådene som danner viklingene og ved å fjarne isolasjons lakken så vil kortslutte vinklingene med den konsekvensen at de vil få en redusert effekt og etterhver gå varme og bli kortsluttet... derfor anbefalte jeg ikke det men om man maskerer eller beskyter viklingene så er det ingen problem. Ellers skal holde med å fin pusse metall kjerne som består av flere lag med isolerte platter som er isolerte fra hverandre for å få en høyere permeabilitet (evnen for å magnetisere seg av/på - om jeg husker riktig) om man sandblåser for mye kan den isolasjonen slittes for mye i kantene med dårligere permebealitet som resultat... derfor enklest å bruke en fin sandpapir, da hensykten er bare å fjerne en meget liten tynn lag med oksid som danner seg på overflaten -husk at den avstanden mellom spolen og rotoren skal være minst mulig sandblåsing fjerner litt mer enn nødvendig synes jeg.

 

Tror du har misforstått litt her:) Har ikke sandblåst på kjernen og sånn, men har glassblåst huset til dynamoen. Dette gjorde vel ikke noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke stort da jeg jobber overtid nesten hverdag ellers er ny trekk til dashen det neste. og front ampene er på plass, ny amp til mellombassene også. Regner med å kunne begynne på Emma i juli mest sansynlig. Lydmessig er bedre enn noen gang da helle dahsen står ved siden av databordet med aktiv deling og en "pinglete" RS-D7/Q90 står for signal og deling :) ... ble litt mer jobb å få Adcom ampene inne i dashen da disse er en del større enn Phoenix Gold jeg brukte før. Skulle gjerne hatt noen mindre forsterkere men fikk ikke råd til så mange på en gang så det for kanskje bli neste år i en annen bil, da denne blir overtatt av min bedre halvdel etterhvert. :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden jeg fikk tid til å legge noen bilder i en annen tråd så kan jeg legge ut resten og flere. dette er det jeg jobber med om dagen.

 

SoundStream Class A6.0 på 2x25w til mellombass i dørane og Adcom 4402 på 2x40watt til mellomtone med synlig innmat fra forsterker delen.

141i7ut.jpg

 

SoundStream Class A3.0 på 2x12watt til mellombass i dashen og Adcom 4402 på 2x40watt til diskantene med synlig del av strømsforsyning.

141i9ed.jpg

 

blir seende sånt ca.

141i9mh.jpg

 

Dsp blir ikke langt unna heller men kan bli "synlig" etterhvert.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår