Gå til innhold

85 mod rx7

Ranger emnet


Cadolfsen

Anbefalte innlegg

har karnsje tenkt og kjøpe en 85 mod rx7.. men motoren er gåen.. så må ha en my motor.. hvilken motorer er det som kan passe i en slik bil? trenger ikke være wankel motor... bare det er gamp å hente :D

03 Subaru Impreza WRX (bruksbil)93 Mazda RX7 (racebil)92 Ford Sierra 4x4 (bruksbil)87 Ford Sierra (herjebil)

X Mazda mx5-turbo, Volvo S70, Ford Escort, Honda Civic VTI, Ford Mondeo, Volvo 240, Ford Scorpio, Subaru Legacy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har karnsje tenkt og kjøpe en 85 mod rx7.. men motoren er gåen.. så må ha en my motor.. hvilken motorer er det som kan passe i en slik bil? trenger ikke være wankel motor... bare det er gamp å hente :D

 

Hei.

 

"trenger ikke være wankel" *-mumle...."Det skal være wankel i den bilen !" angry :)

 

Det sitter sikkert en 12A i den. Seff passer 12A, og med litt mod også 13B. Du kan også fikse den som sitter der (det er ikke alltid det er såå mye galt).

 

Hvis du vil kjøpe, så har jeg en org. 12A turbo motor som sitter i en rustfri bil fra japan. Starter lett, og går som ett skudd. Org ca 165 Hk. 25 lapper og den er din.

 

Er du lei av hele greia (Sjekk etter rust), så er jeg på utkikk etter en RX-7 1 gen. (-uansett stand) Send meg en PM eller noe.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har karnsje tenkt og kjøpe en 85 mod rx7.. men motoren er gåen.. så må ha en my motor.. hvilken motorer er det som kan passe i en slik bil? trenger ikke være wankel motor... bare det er gamp å hente :D

 

Høres ut som en bil for meg.

(Har en ekstra FE DOHC liggende) :disco grinchy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, 85 modell sa du? Sjekk først hva slags motor som står i. Sjekk toppen av motoren på førersiden. Her står det enten 13B eller 12A. Disse bilene er levert originalt med 13B, men det kommer litt ann på hvor bilen er levert fra.

 

Hvordan vet du at motoren er gåen?

 

Uansett, nesten alt Mazda har laget av wankel passer "rett" inn. Det enkleste er selvfølgelig å bruke en 12A eller pre 85 13B. Det finnes også de som stapper en V8 nedi, det synes jeg ikke du skal gjøre, av samme årsaker som tidligere nevnt. (Det skal virkelig være wankel her)

 

En del andre ting du bør sjekke før du kjøper.. Rust. Spesielt bak forsetene, ved innerkanten av hjulhusene. Festene til bakstillingen og bakskjermene er utsatt på disse bilene.

 

Jeg ville heller kjøpt Mazdafun sin. Da får du en rustfri en med turbo!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

 

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mortenf: "Det finnes også de som stapper en V8 nedi, det synes jeg ikke du skal gjøre, av samme årsaker som tidligere nevnt. (Det skal virkelig være wankel her)"

 

Blir rød i toppen av provoserende wankel hatere som gjør noe så fjernt.

Illsint! Har ikke ord! angry

Just For Fun

91 Mazda Rx7 cab

87 Hilux 4x4 2,4D

83 Honda XL 250 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mortenf: "Det finnes også de som stapper en V8 nedi, det synes jeg ikke du skal gjøre, av samme årsaker som tidligere nevnt. (Det skal virkelig være wankel her)"

 

Blir rød i toppen av provoserende wankel hatere som gjør noe så fjernt.

Illsint! Har ikke ord! angry

 

V8 i en RX7 er ikke noe jeg synes så mye om heller, men det er mer det at man ødelegger balansen i bilen med å hive inn 350 kg av Amerikansk 50 talls design jeg reagerer på.

 

Men hadde jeg kommet over enn rimelig bil med defekt motor hadde jeg som sagt vurdert å sette inn motoren jeg allerede har liggende. dette skyldes ikke at jeg på noen måte hater Wankel.

Men rett og slett at jeg ikke har noen som helst erfaring med dem.

dette ville da føre til at jeg måtte først finne en motor, betale 15-25000 for den, og i betale noen kanskje like mye til for å få den overhalt.

(tror ikke en jeg bør gi meg i kast med overhaling av Wankel motorer uten en meget kyndig Mentor)

 

Jeg kan selv overhale stempel motoren jeg har,

Og få høyere ytelse enn den orginale 13B`en til en brøkdel av prisen.

 

Det ville naturligvis ikke være en orginal RX7 lengre

Men jeg tviler på at gleden over å eie og å kjøre bilen ville være så mye mindre.

 

Jeg synes med andre ord at en RX eier med stempel motor under panseret ikke bør betraktes som et slags sort får blandt Mazda fansen, det er tross alt bedre at bilene lever videre med en annen motor enn at de blir stående å ruste i årevis hos noen som aldri klarer å skrape sammen pengene som kreves for å sette inn "rett" motor.

 

Missforstå meg ikke. en strøken 1 gen RX7 i perfekt stand er en av mine største drømmer. men jeg er realist nok til å forstå at min økonomi ikke tillater meg å kjøpe en, pusse den opp og samtidig legge en større sum penger i en motor jeg ikke kan nok om til å overhale selv.

 

Jeg må også spørre:

Om man kjører opp til 30.000 km i året, bør man egentlig ha en Wankel bil som eneste transport middel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8 i en RX7 er ikke noe jeg synes så mye om heller, men det er mer det at man ødelegger balansen i bilen med å hive inn 350 kg av Amerikansk 50 talls design jeg reagerer på.

 

Men hadde jeg kommet over enn rimelig bil med defekt motor hadde jeg som sagt vurdert å sette inn motoren jeg allerede har liggende. dette skyldes ikke at jeg på noen måte hater Wankel.

Men rett og slett at jeg ikke har noen som helst erfaring med dem.

dette ville da føre til at jeg måtte først finne en motor, betale 15-25000 for den, og i betale noen kanskje like mye til for å få den overhalt.

(tror ikke en jeg bør gi meg i kast med overhaling av Wankel motorer uten en meget kyndig Mentor)

 

Jeg kan selv overhale stempel motoren jeg har,

Og få høyere ytelse enn den orginale 13B`en til en brøkdel av prisen.

 

Det ville naturligvis ikke være en orginal RX7 lengre

Men jeg tviler på at gleden over å eie og å kjøre bilen ville være så mye mindre.

 

Jeg synes med andre ord at en RX eier med stempel motor under panseret ikke bør betraktes som et slags sort får blandt Mazda fansen, det er tross alt bedre at bilene lever videre med en annen motor enn at de blir stående å ruste i årevis hos noen som aldri klarer å skrape sammen pengene som kreves for å sette inn "rett" motor.

 

Missforstå meg ikke. en strøken 1 gen RX7 i perfekt stand er en av mine største drømmer. men jeg er realist nok til å forstå at min økonomi ikke tillater meg å kjøpe en, pusse den opp og samtidig legge en større sum penger i en motor jeg ikke kan nok om til å overhale selv.

 

Jeg må også spørre:

Om man kjører opp til 30.000 km i året, bør man egentlig ha en Wankel bil som eneste transport middel?

 

 

Trenger ikke ødelegge balansen med en v8. er en på rx-7club som har stapet neddi, les denne linken http://www.rx7club.com/showthread.php?t=135921

 

den er vel ca 20-30kg tyngre ennn en med wankel. og nesten 700Whp uten turbo:)

1992 Mazda FD3S RX7 13b

100% original rx7:P (eeeh)

1978 Mazda Rx-4 Wagon, 12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ødelegge balansen med en v8. er en på rx-7club som har stapet neddi, les denne linken http://www.rx7club.com/showthread.php?t=135921

 

den er vel ca 20-30kg tyngre ennn en med wankel. og nesten 700Whp uten turbo:)

 

Jada. etter å ha brukt 30000 USD (ca 180000 NOK) på motoren alene.Har han fått vekta ned og ytelsen opp.

 

Setter du inn en standard Chevy 350 motori en 1 gen RX7

får du fort 100kg mer over forakselen, og har fremdeles ikke så mye over 200hk under panseret.

Du ville også ha en motor som er sammensatt under toleranser så store at en Japansk bilfabrikant ville vurdert motoren som utslitt allerede før den forlot samlebåndet.

 

Tror nok at hvis jeg ikke har råd til å sette inn en overhalt 13B i en RX7 ville jeg ihvertfall ikke ha råd til å sette inn en V8 verdt bryderiet med ombyggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo !

 

"Wankel eller Wanker"-diskusjonen er noe som har pågått i en årrekke.(-og vi blir nok ikke ferdig noen gang :rolleyes: ).

 

Men jeg utfordrer de som vurderer Otto-motor i en Mazda originalt utstyrt med wankel om å prøve begge deler før de "voldtar" en Mazda. Vektfordeling er en ting, men den sinnsyke myke gangen, linære effekten, og den flyvende følelsen er umulig å kopiere med en Otto motor (-med mindre det er en 12syl eller flere). I tilegg er det herlig å kjenne en motor som tar ethvert turtall bare som ett tall. Prøv en selv! Du kommer sannsynligvis til å bli hekta.

 

Dette med følelser er vanskelig å sette ord på. Men f.eks. REPU'n gir meg mange smil hver eneste gang jeg kjører den. Den starter med ett "wooam". "Hummer" avgårde på motorveien (skikkelig symfoni å høre på-gir meg skikkelig ro). Når noen presser på, så er det bare å gire ned å gi gass (høres ut som om du har 12000 r/min), og raske girskift ved fullt pådrag blir belønnet med ett stort SMELL i potta, og 1/2-metern med flammer ut eksosen. I tilegg kan man skremme folk på gata med tenning av ett sekund, også på igjen (at ikke eksosen er eksplodert enda er rart?).

 

Cosmo med 20B er enda bedre. Det er faktisk som å fly.

 

Jeg digger wankel, og de som fabler om otto i en Mazda wankelbil burde bare kjøpe seg en annen bil (Camaro eller noe..)

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår