Gå til innhold

Tomgang og utslippsmåling

Ranger emnet


rsa

Anbefalte innlegg

For å gi et eksempel: Hvis jeg justerer opp tomgangen med et par hundre omdreininger, for å få bilen til å gå "penere" på tomgang, vil dette føre til at jeg får for høye verdier på utslippsmålingen ved eu kontroll?

RSA - Skrutrekker og oljefille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ved EU-kontroll sjekker de avgass på bilen din, og hva som er tilatt å slippe ut bak avhenger av hvor gammel din bil er.

 

Hvis du må justere tomgangen opp 200 rpm (til 1000 ?) for at bilen ikke skal feiltenne, så tror jeg du bør ta en sjekk på motorens plugger, plugg-kabler, etc. Da er det noe feil.

 

At denne feilen vil komme frem på eu'n er jeg ganske sikker på. Verkstedet kan også reagere på at motoren går for fort på tomgang.

 

Men alt dette kan man kun se ved å koble bilen til en avgass-måler. Så det er vel bare å stikke på verkstedet..?

 

Skal du "mekke sjøl", og gjøre det billigst mulig, sjekk/skift servicedeler selv, og få ett verksted til å foreta justeringene. Sjekk at ikke choken ligger på i forgasseren (treghet i stag/wire). Får du ikke justert co på bilen, ta opp gasseren og rengjør denne. Har sett mange flotørkammre med "intelligent liv" flytende rundt nedi der. Kanskje tomgangs-systemet ditt er litt tett..?

 

Dette blir mye synsing, men det er ikke lett å reparere biler på nett med så lite opplysninger om biltype, etc.

 

mvh

 

;)

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohei.

 

Det dreier seg om en mazda 323 fra 1987. Km 61500. 1.5l

Grunnen til at jeg justerte litt opp på tomgangen var fordi den lå ganske lavt på tomgang, noe som førte til at den "ristet" litt på tomgang.

Ligger nå ca på 1000 rpm på tomgang og "ristingen" er borte.

Har byttet plugger og luftfilter.

RSA - Skrutrekker og oljefille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår