Gå til innhold

coupe typ85, Tikking i motor Hjelp!

Ranger emnet

AMPFILER

Anbefalte innlegg

heisann jeg har fått en spesiell høyt tikkende lyd på bilen min. i går så hadde jeg ikke batteri igjenn på batteriet mitt. så da beste jeg meg og dytte den nedover en liten bakke der hvor jeg bor for å starte bilen.

men Til ingen nytte.. den ville vist ikke starte, så i dag kjørte jeg ned en annen bil å brukte startkabler, startet bilen, men så var det skikkelig høy tikkelyd på motoren, nesten som om det var ventiltikking, toppen har vært på bilen i 18 km. fabrikksny montert for 2 uker siden.

noen som har en anelse hva denne tikkingen er?

- Vw bora 1.9tdi 4motion

X 1991 Audi S4 2.2t

X 2000 Passat

X 1993 Audi S4

X 1995 Audi 80 2.8e Quattro X 1985 Audi Coupe Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor og motorkode har du?

Teorier:

-Om du har hydrauliske løftere (lite trolig) kan disse være dårlige.

-Om du har motor med vakumpumpe kan denne være dårlig.

-Nettopp skiftet topp.... For slakk registerreim eller ikke festet strammehjulet skikkelig slik at reima har hoppet over noen tenner. Tikkingen kommer da fra ventilene som slår ned i stemplene, noe som må utbedres umiddelbart. Kanskje har du allerede tatt knekken på noen ventiler?

Sjekk instillingene på reima (rekkefirer fra 1985); svinghjul i øvre dødpunkt og merket på baksiden av kamdrevet jevnt med toppen/kanten på dekselet på venstre side (mot rattet).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.2 liters rekkefem

men det du sier om att register reima kan ha hoppet over litt, er vist sant. den har flyttet seg en halv cm til 1 cm, hvor mye må til for att ventilene skal slå neddi?

- Vw bora 1.9tdi 4motion

X 1991 Audi S4 2.2t

X 2000 Passat

X 1993 Audi S4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.2 liters rekkefem

men det du sier om att register reima kan ha hoppet over litt, er vist sant. den har flyttet seg en halv cm til 1 cm, hvor mye må til for att ventilene skal slå neddi?

Huff. Hvor mye som må til for at ventilene skal ta nedi stemplene har du allerede funnet ut ;)

Hvem har montert toppen, er det gjort på et godkjent verksted har du reklamasjon på dette. Har du gjort det selv må du stille inn reima på nytt og måle kompresjonen på alle sylindrene. Dette vil gi deg en god pekepinn på om ventilene er slått skjeve eller om alt er OK.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den hadde vist ikke gleppet over, det er noe annet. sikkert motoren som er ødelakt, får vel investere en 20V snart da vett.. men men takk for hjelpa i hvertfall

- Vw bora 1.9tdi 4motion

X 1991 Audi S4 2.2t

X 2000 Passat

X 1993 Audi S4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke motoren er ødelagt. Ved tikkelyder er det stort sett noe med ventilene, motoren kan være like god.

Mitt forslag er at du sjekker dette, i verste fall ta av igjen toppen for å være sikker. Har du hydrauliske løftere, er disse også en feilkilde, og var disse nye i den nye toppen. Hydrauliske løftere som er slitte kan svært ofte tikke sterkt om motoren har stått en stund, helt til motoren har blitt varm. Om disse er defekte kan måles med følerblad etter å ha kjørt motoren varm. Du trenger kun av med toppdekselet.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider