Gå til innhold

DB målere på mobil?

Ranger emnet

2maz

Anbefalte innlegg

viss du skal ha en pekepin på hvor høyt det er så funker den på eltek bra. Den går bare til 126db, men den kan hjelpe deg å se om det hjelper å flytte på seter, hattehylle osv. Den er så klart ikke i nærheten så bra som de som brukes i db drag, men de fleste av oss gidder nok ikke å kjøpe en så dyr måler.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om denne måler bra nok?

http://www.mamut.com/dynabel/subdet348.htm

Skal si de tar seg godt betalt... :rolleyes:

Tror jeg kjøper meg AC Epic-160 i stedet, koster bare litt mer og måler til 160 dB :D

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om denne måler bra nok?

http://www.mamut.com/dynabel/subdet348.htm

Bra nok til hva?

I mine øyne er det meningsløst å bruke annet enn Termlab, da dette er og blir den vedtatte målenormen.

Jeg kan sikkert greie å lodde sammen en måledings selv som måler bilen min til 170db, men det er jo totalt uinteressant så lenge alle andre måler med Termlab.

En annen ting er at en bilkupe gjør så mye med lyden når lydtrykket nærmer seg 150db at de forskjellene du måler i 110-120db området ikke sier så mye.

Skal man teste om bilen spiller høyere med visse modifikasjoner må man tyne anlegget som om det var en konkuranse.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra nok til hva?

I mine øyne er det meningsløst å bruke annet enn Termlab, da dette er og blir den vedtatte målenormen.

Jeg kan sikkert greie å lodde sammen en måledings selv som måler bilen min til 170db, men det er jo totalt uinteressant så lenge alle andre måler med Termlab.

En annen ting er at en bilkupe gjør så mye med lyden når lydtrykket nærmer seg 150db at de forskjellene du måler i 110-120db området ikke sier så mye.

Skal man teste om bilen spiller høyere med visse modifikasjoner må man tyne anlegget som om det var en konkuranse.

Mvh

Dag Johansen

HELT RIKTIG, det Dag !!!

Termlab "følger" B&K måleren, som i flere år har vært "referansen" når det gjelder lydtrykk.

Wayne bruker en B&K måler når han kalibrerer alle nye TERMLAB sensorer. Han har ett eget laberatorium som han tester alt i før det sendes ut. Forskjellen på B&K måleren og TERMLAB.USB er at det første koster noe sånt som en halv mill, mens TERMLAB koster 7500,-.....

For de som ikke har vært så heldig å få brukt ett TERMLAB intrument i SPL konkurranser, så kan jeg bare si at softwaren er HELT rå...

Jeg har akkurat fått en testvesjon av Wayne på RTA delen, og den ser helt konge ut... :)

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider