Gå til innhold

Mazda Power

Ranger emnet


torarne

Anbefalte innlegg

Tar ikke biler med effekt annlegg mere bensin? Det har jeg hørt i allefall. :wonder

 

At den drikker noen små dråper til med bensin, har vel ikke noe å si, vel? ;) Har man feks Remus effektanlegg på en 626 V6, hører man V6-lyden så mye bedre!!

-1992 Mazda MX-5 1.6 16V. British Racing Green, Limited Slip Differensial, beige skinninteriør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den gått langt da? Vet ikke om det er så lurt å chippe motoren hvis den har gått over 150000km!

 

En Mazda med 150K km er knapt innkjørt.

Min forrige bil, en 626 2,0i16 Sedan gikk bedre enn min 626 Coupe med 215k km gikk før turbokonverteringa.

det med 415k km på speedometeret

Men det kan jo hende at FE DOHC motoren er unik sånn sett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori når det gjelder ytelse vs kjørelengde er at det avhenger av hvordan bilen blir kjørt de første 2000 kilometrene.

 

Følger man produsentens anbefalinger og degger med bilen i starten er det gjort, du ender opp med en motor som aldri vil gå 100%.

 

Grunnen er stempel ringene. I løpet av de første kilometrene blir disse mer eller mindre filt til av hone mønsteret i sylindrene. etter ca 2000 km er de skarpe kantene i hone mønsteret borte og hvis ikke stempel ringene tetter bra nå, vil de aldri gjøre det.

 

Med andre ord. kjører du bilen uten å belaste den de første 2000km. gir du ikke hone mønsteret en fair sjangse til å gjøre jobben sin.

 

La bilen gå med full gass på 5te gear fra 50 km/t og opp til maks lovlig hastighet der du kjører. slipp opp igjen og la motoren bremse ned. gjenta prosessen 8-10 ganger.

Grunnen til at dette er en fordel er at forbrennings trykket blir høyere når du lar motoren jobbe seg opp med full gass.

Forbrennings trykket er med på å presse stempel ringene ut mot sylinderveggene der de blir raskere filt til for en god tetning.

 

Bytt olje etter ca 50 mil. og bruk kun mineralsk olje de første 1000mil. etter på kan du bytte til Syntetisk olje om du ønsker det

 

Grunnen til at Sedanen gikk så godt er nok sannsynligvis at den ble kjørt hardt fra starten av. mens Coupen muligens fikk en forsiktig innkjørings periode

 

Skal ta ut og plukke fra verandre motoren i Sedanen en dag.

det skal bli spennende å se hvordan stemplene ser ut.

Hvis stemplene ikke har brune partier under stempel ringene, er dette en indikasjon på at lekkasjen av gass forbi ringene har vært minimal Mao ypperlig tetning mellom stempel ringer og sylindervegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V6'ern min har nå rullet 230' km og har vel aldri gått bedre, i hvert fall siden jeg overtok den på 176' km. Har egentlig lyst til å hente ut enda litt mer og tror vel egentlig at det ikke er noe problem for motoren, (ettersom det finns orginalutgaver av samme motor med langt mer effekt) men hvordan er det med resten av bilen: girkasse osv vil dette tåle en effektøkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V6'ern min har nå rullet 230' km og har vel aldri gått bedre, i hvert fall siden jeg overtok den på 176' km. Har egentlig lyst til å hente ut enda litt mer og tror vel egentlig at det ikke er noe problem for motoren, (ettersom det finns orginalutgaver av samme motor med langt mer effekt) men hvordan er det med resten av bilen: girkasse osv vil dette tåle en effektøkning?

 

 

Tja 200hk er vel den sterkeste versjonen (KL-ZE)

Gearkassa skulle tåle alt du får ut uten turbo.

Tåler vel overlading og hvis sjåføren er en behersket fyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fra katilistatorn..4" effektanlegg,ractiv. Den er gått 180 tusen. Jeg har tatt mange bilder av det jeg ha gjort me bilen,treng ei sia og legg det ut på.

 

Hvor kan du få kjøpt ractiv henn da og hva er prisen??? Hvordan er den forhold til Remus??? Har du vurdert å ta bort katalysatoren og/eller sette på racing kat.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja 200hk er vel den sterkeste versjonen (KL-ZE)

Gearkassa skulle tåle alt du får ut uten turbo.

Tåler vel overlading og hvis sjåføren er en behersket fyr ;)

 

200 hk skulle vel passe meg sånn omtrent ja :) Kall det heller behersket entusiast... Ingen vits med en sprek bil hvis man ikke utnytter det litt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår