Gå til innhold

Få meir gamp ut av 1,8t

Ranger emnet


sebastian

Anbefalte innlegg

Google litt på nett og les deg opp litt på en liten ting som heter compressor maps.

 

Deretter sjekker du ut kompressor kartet til K03´en.

 

Chip leverandører selger ting, og driver da følgelig med reklame. Den som har høyest tall på chipene sine får solgt mest... Du tror vel på alle reklamene du ser på tv også?

 

Sorry, men skjønner faen ikkje hvor du vil.. blir "litt" provosert.

 

Er ein stund sia denne blei chippa. Er jo tross alt 150 hk orginalt, er jo ikkje akkurat et kunsstykke å få ut over 50 hk med chip og effektanlegg og kn som står på no..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt, er dere i tvil sjekk andre forum som er direkte rettet mot vag/audi/seat. Der vil dere garantert finne "rulle" resultater, med alt fra små til store mods.

 

Dere vil også garantert finne fakta om vag/audi/seat motorene, turboene etc der.

 

Mvh

Robin

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner dere også på at Audi/Seat 1.8T er en 180hk utgave, ikke 150hk som er i VW Golf 1.8T.

 

Er dere i tvil om at man får over 200hk i den type motor som sebba har, så ta en runde på nettet å sjekk andre vag/audi/seat forum evt leverandører av chip. sombrero

 

EDIT:

Hvis du kjøper deg en 4Bar fuel pressure regulator og chiper om, så kan du

få enda 10hk til

 

Mvh

Robin

 

Jeg har sluttet å poste her, men greier ikke la være.

 

Over 200hk i bilen som han har med kun chip, filter og bakrepotte nytter ikke. Har du 200hk på det oppsettet så blir livet på den motoren meget kortvarig.

 

Bytte til 4 bar fpr er i hans tilfelle meningsløst da han alt har det. 4 bar fpr er standard på VAG 1.8T inline motorer, mens på transverse 1.8T så er det standard med 3 bar.

 

Som det blir nevnt her så er problemet turboen. Den greier rett og slett ikke å levere nok luft til 200hk på en driftsikker måte. Dersom man har litt mer en gjennomsnittet greie på dette og ikke lest seg til all kunskapen sin på div nettsider så kan man se på compressormappet til denne turboen at man har problemer dersom man ønsker 200hk av en K03. Man vil kunne se at man kommer utenfor området hvor virkingen er høy og over i ett område hvor flow er lav og temperatur bli høy. Jo varmere det blir jo mindre hester får du.

 

Filter gir deg NULL hk på en turbomotor. De som sier noe annet kan ryke og reise. Turbotrykket ditt er styrt elektronisk, dvs ber du om 1 bar så vil turboen din levere 1 bar hverken mer eller mindre. Det eneste du oppnår ved å forbedre luftintak/filter oppsett er å få hurtigere respons. DVS du får 1 bar FORTERE men like fremt 1 bar og null og niks mer. Respons gir ikke HK.

 

En bolt on turbo for din bil er 5304 988 0015 fra KKK ( Borg Warner ), den er større enn den du har i dag er oppgitt med max power output på 162Kw/220hp (DIN). Max continuerlig eksostemp på 930 grader og 950 grader i peak. Denne turboen kan tynes til å gi 250hk med det rette oppsettet.

 

"Det rette oppsettet" har en tendens til å koste endel; 5 bar fpr, custom chip, frontmontert intercooler, 3" downpipe fra turbo - 2.75" bakover, ny bypassventil + div pakinger. Dette og det faktum at turboen i seg selv lett koster 11.000.- +mva gjør at andre "kit" er mer kostnadseffektive og gir ofte mer HK i tillegg.

 

Om bilforumet.net skal ha noen verdi så må folk slutte å poste svada her. Kanskje forumet greier å vinne tilbake noen av de brukerene som ikke tror på alt de leser på nett.

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å poste her, men greier ikke la være.

 

Over 200hk i bilen som han har med kun chip, filter og bakrepotte nytter ikke. Har du 200hk på det oppsettet så blir livet på den motoren meget kortvarig.

 

Bytte til 4 bar fpr er i hans tilfelle meningsløst da han alt har det. 4 bar fpr er standard på VAG 1.8T inline motorer, mens på transverse 1.8T så er det standard med 3 bar.

 

Som det blir nevnt her så er problemet turboen. Den greier rett og slett ikke å levere nok luft til 200hk på en driftsikker måte. Dersom man har litt mer en gjennomsnittet greie på dette og ikke lest seg til all kunskapen sin på div nettsider så kan man se på compressormappet til denne turboen at man har problemer dersom man ønsker 200hk av en K03. Man vil kunne se at man kommer utenfor området hvor virkingen er høy og over i ett område hvor flow er lav og temperatur bli høy. Jo varmere det blir jo mindre hester får du.

 

Filter gir deg NULL hk på en turbomotor. De som sier noe annet kan ryke og reise. Turbotrykket ditt er styrt elektronisk, dvs ber du om 1 bar så vil turboen din levere 1 bar hverken mer eller mindre. Det eneste du oppnår ved å forbedre luftintak/filter oppsett er å få hurtigere respons. DVS du får 1 bar FORTERE men like fremt 1 bar og null og niks mer. Respons gir ikke HK.

 

En bolt on turbo for din bil er 5304 988 0015 fra KKK ( Borg Warner ), den er større enn den du har i dag er oppgitt med max power output på 162Kw/220hp (DIN). Max continuerlig eksostemp på 930 grader og 950 grader i peak. Denne turboen kan tynes til å gi 250hk med det rette oppsettet.

 

"Det rette oppsettet" har en tendens til å koste endel; 5 bar fpr, custom chip, frontmontert intercooler, 3" downpipe fra turbo - 2.75" bakover, ny bypassventil + div pakinger. Dette og det faktum at turboen i seg selv lett koster 11.000.- +mva gjør at andre "kit" er mer kostnadseffektive og gir ofte mer HK i tillegg.

 

Om bilforumet.net skal ha noen verdi så må folk slutte å poste svada her. Kanskje forumet greier å vinne tilbake noen av de brukerene som ikke tror på alt de leser på nett.

 

Så det du sier er at Audi 1.8T 150hk, blir levert med dårligere utgave av kk03 enn feks min Seat som har 1.8T 180hk 3Bar?

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for seriøse svar.

 

har fått svar på det eg ønskte :) Så då er det ingen "billig" metode å hente ut fleire hk som gjer at motoren varer like lenge.

 

Bilen er ein 96/97 mod og har kun rulla 105 000 km, så den har ein del levetid igjen..

 

Men hvordan hadde et effektanlegg og nye grenrør hjulpe?

Får jo grommere lyd. Det som er på har ein del inni seg, som gjør at det lager ein skranglelyd, så det skal byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at Audi 1.8T 150hk, blir levert med dårligere utgave av kk03 enn feks min Seat som har 1.8T 180hk 3Bar?

 

3 vs 4 bar fpr har med dyseoppsettet og pumpeoppsettet på henholdvis langsgående og tverrstillte 1.8T. Det ene er ikke bedre enn andre fordi slik løsningen er fra fabrikk så blir resultatet det samme.

 

Hva gjelder K03 så er det mye "myte" og mye forvirring.

 

Langsgående/inline A4,Passat, A6 etc er levert med standard K03 fra fabrikk. Her er det ingen variasjoner, selv ikke på 180hk utgaven.

 

Tverrstillt/transverse A3,GolfIV,Bora,Leon etc er levert med endel forskjellig.

 

K03 vanlig

K03 "sport" med annerledes wastegate actuator

K03 SPORT med K04 innsugsturbin, denne eksisterer ikke i følge produsent men den er allikevel levert oginalt på endel VAG.

 

Hvilken av de tre nevnte turboene du har på din bil er umulig å si. Det er ingen logikk eller system på hvilken motorkode/prod år som kom med de forskjellige turboene. K03 og K03 sport kan man finne på delenummer om man er heldig, for å sjekke om du har K03 SPORT så må du rett og slett ta av turboen/bruke speil og vite hva du ser etter.

 

Håper det ble litt mer klarhet i det du lurte på.

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår