Gå til innhold

Motor bytte!

Ranger emnet


R5 GTT

Anbefalte innlegg

Har en renault 5 GTTurbo, den har orginalt en 1.4 l turbomotor på ca 115 hk. Min Renault 5 GTT har en Volvo 1.7l 460 Turbo motor på 120 hk.

 

Spørsmål???????? Hvilken papirer må jeg ha for å få godkjent ombygging? Trenger jeg papirer på begge motorene? Blir det effekt avgifter på dette? Trenger jeg bytte bremser, effektøkningen er jo bare 5 hk og 300 cc?? Renaulten er bygget for å tåle 160 hk clutch, bremser, ect. Hva må til for å godkjenne dette prosjektet. Alt funker og bilen er i god teknisk stand - eu godkjent.

-------------------------------------------

Volvo 940 Turbo

Renault 5 GT Turbo

X Renault 5 TS (solgt 10 000 i fortjeneste:) )

X Volvo 480 ES ( vrak )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renault veit hva om det er no som må byttes(bremser, drivverk) Dra til ett renault merkeverksted og få dem til å godkjenne ombygginga, og så drar du til biltilsynet og gir dem godkjenninga. Da pleier det å være greit hvis bremser og slikt er godkjent for hestene og vektøkninga. Koster ikke no annet enn 400 kr eller no, hvis bilen er førstegangs regga i norge før 1996.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker jeg korrekt så er det vel lov med enten 5% eller 15% effektøkning uten bytte av bremser/understell etc, så du skulle ikke trenge å bytte noe dersom ikke vekten på bilen har økt merkverdig.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å trimme 5-15%. En annen ting er å bytte motor fra 1,4 liter til 1,7 liter. Mer hester, mer moment, mer volum og mer vekt... Dette må inn i vognkortet ellers går det gæli hvis man kolliderer og forsikringsselskapet fatter mistanke. Koster ikke no på så gammel bil alikevel(untatt hvis man må bytte bremser å sånn) så det er likegreit å få det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Det som er tingen er at dette er samme motor..... den passer rett i på motorfester og alt. Det er Renault som har produsert motoren og solgt den til Volvo, der de har kalibrert den til sitt ønske.

Det som er forskjellen på motorene er 8 år, 5 hk, 300 cc og injection i stedet for forgasser ellers er det samma motoren. Vekta tor jeg blir veldig tett opp til orginalvekt, bare noen ekstra kilometer med ledninger som kan legge på noen kilo, ellers så er jo det endel aludeler på volvomotoren som letter vekta ifra renaulten. Og viss jeg ikke husker feil så er blokken den samme også, men den er borret opp, dvs mindre vekt på blokken ( arrester meg om jeg tar feil).

Jeg får oppsøke Volvo Renault verkstedet i sommer å se hva de sier til ombyggingen.

-------------------------------------------

Volvo 940 Turbo

Renault 5 GT Turbo

X Renault 5 TS (solgt 10 000 i fortjeneste:) )

X Volvo 480 ES ( vrak )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er det egentlig med ledninsnettet her? må hele nettet nytt? eller finnes det no magsisk no som en bare plugger i for å få det til?

har litt lyst på en sånn motor i en R5 jeg å :P

det er vel bare å få nytt oppheng og bremser så kan den bli godkjent med den motoren...

har ikke helt hjerte til å herje i stykker min siden den er så orginal og har gått så lite...

Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...

 

Never underestemate stupidity.

 

Renault 5 GT Turbo 86 *solgt*

Suzuki GSXR 750 98 *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele ledningsnettet må nytt... Og det er MYE ledninger sammenlignet med hva som er i en vanlig R5. Har ennå ikke funnet plass til stereoanlegget... der annlegget skal stå har jeg sikringsboksen til volvoen..

Det blir jo to ledningsnett.. ett til motoren volvo ledninger... og ett til lys og horn, og noe andre greier..

-------------------------------------------

Volvo 940 Turbo

Renault 5 GT Turbo

X Renault 5 TS (solgt 10 000 i fortjeneste:) )

X Volvo 480 ES ( vrak )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår