FE3T Skrevet April 25, 2005 Rapporter Share Skrevet April 25, 2005 Hatten AV for matador! Kan legge til at den mannen er en GUD når det kommer til rep. av forsterkere og annen elektronikk! Mvh Pål Hmm Det var interessant. Ligger 2 RF 400x4 med tegn til et lite "Kina Syndrom" her 1 RF 160x4 med 2 døde kanaler og en RF 40x2 med et støy problem (gir dynamostøy der andre forsterkere er stille) holder den med selskap. 160x4`en ble slik etter bruk av coaxer med en diskant leder kortsluttet til basselementets kurv. de andre ankom i nåværende tilstand etter ebay handler. Matador? er dine tjenester dyre? Samboeren lurer på hvorfor hun ikke har forsterker i bilen når jeg har 4 stk liggende ubrukt + de 4 jeg har i bilen :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet April 25, 2005 Rapporter Share Skrevet April 25, 2005 :) takker, takker, Pål..... :hug: men neida, er ikke så dyrt jeg... kommer litt ann på hvor mye du vil gjøre med forsterkeren. Bare rep eller også litt "ombygning"... men garanterer at den blir "neste bedre" enn da den var ny... sendt meg en PM fe3t! så blir vi nok enig.... :titties: sorry OT! Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gul-tusj Skrevet April 26, 2005 Rapporter Share Skrevet April 26, 2005 jeg tror du blander litt sammen her: "Spenningen blir SVÆRT sjeldent transformert opp internt i en forsterker. Normalt kjører op-ampene(selve forsterkerne) på 12v." -dette gjelder isåfall innebygd forsterker i radio/CD´n!- i en separert bilforsterkere så er ikke op-ampene som driver høytalerne. Disse er som regel koblet opp som såkalte "spennings forsterkere" osv, osv, og dessutten så jobber de mest optimal med en symetrisk spenning og den symetriske spenningen er som regel +- mellom 16 og 50volt, videre skal den "forsterkede/korrigerte signalen" (delefilter/impedanstilpasing/pseudobalansering) gå videre til selve utgangs trinnet som er en "strømforsterker" siden den skal drive lavimpedante laster (høytalerne mellom 2-8ohm) osv,osv og i de fleste kretsløsninger så velges det en lavere spenning i utgangs transistorene enn spenningsforsterkeren for å unngå "klipping" av sterke inngangs signaler før de når utgangstrinnet... Utgangs trinnet (diverse:class A, AB, D, osv) jobber også med symetrisk spenning, altså: feks +35volt og -35volt i forhold til jord og utgangstransistorene er av såkalte komplementær type i 95% av de fleste kretsløsninger, (finnes andre typer koblinger og som Darligton). I en forsterker for hjemme bruk er akkurat det samme ang spennninger og først og fremst for å få symetriske spenniger ellers må reduseres pga fare for liv og helse hvis man tar rett på høytaler utgangene og den skulle levert over 100volt... . Man transformerer heller opp spenningene i en RØRforsterker for å oppnå riktig katode/anode spenningen (380-460voltDC),osv,osv, filamentene trenger som regel 6-12volt eller 400mA...osv, osv, kunne sikkert sagt mye mer men tror holder nå. Litt OT allrede... :) ang. strømsforsyningen i en bilfosterkere så skal 12 volt DC "transformeres opp" ved hjelpe av en toroid transformator og switch transistorer med en ca switch frekvens på 35Khz og oppover, -frekvensen "justeres" av strøm behov i utgangstrinnet- deretter likerettes til en symetrisk DC spenning... og det blir som alt annet en dårligere virknings grad ved konvertering. Å brukke en bilamp til hjemmebruk er det vi kaller -smør på flesk... :) Legger meg flat og innrømmer min feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.