Gå til innhold

Ulyd i felg


SkalleBank

Anbefalte innlegg

Sett bilen i fri og jekk opp den sia du skal undersøke.

Så "sender" du hjulet rundt og lyter etter "uvanlige" lyder. Det er nokk noe gnissing fra før, fra bremseskivene bla.a., så det kan være vanskelig å skille ulyder ut. Ellers kan du ta tak i dekket mens det er på å slite litt i det sideveis for å høre etter "klikke" lyder eller om det beveger seg sideveis.

 

Dumt spm. kanskje, men du har ikke løse hjulmuttre?? De skal strammes til med ca. 88nm. Jeg strammet for hardt en gang, det endte med at en hjulbolt knakk, og de tre andre hjulmuttrene løsnet litt. Fikk da en STYGG klakking fra forhjulet..

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en måte å sjekke hjul-lagrene på? Så de kan lage lyd de også?

 

Hjullager kan lage lyd ja!

 

Mitt var gåent, men når jeg heiset opp bilen og snurret på det kom det ingen lyd, det behøver ikke å betyr at lageret er fint. Jeg hadde bare ulyd når jeg tok svinger i litt hastighet slik at det blei en del belastning på det aktuelle hjulet, du veit, nesten all vekta forskyver seg til yttersiden av bilen i svinger..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forslag!

 

Kjører med 205/50 16 dekk uten å ha senket bilen. Jeg tror ikke det er servoen, for jeg fikk ingen ulyd når jeg hadde på vinterdekkene. Det er ikke en klikkelyd, og jeg har tidligere kjørt uten å stramme boltene nok, da ristet det godt i bilen på motorveien :)

 

Lyden minner mer om slik lyd du får på krystall-glass når du stryker fingeren rundt kanten. Får den helst i lav hastighet.

 

Kan prøve å svinge rundt dekket etter å ha jekket det opp... Er det andre måter å finne ut om hjullageret er gåent på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår