Gå til innhold

Koble to batterier

Ranger emnet


wester86

Anbefalte innlegg

Jeg vurdere å koble et ekstra batteri bak i bagasjerommet. Bør jeg velge et batteri som er beregnet til bilstereo, eller funker det like greit med et vanlig? Hvpr stort sikring bør jeg ha mellom batteriene? ...og hvor får jeg kjøpt batteriseperator?

- Mazda 626 LX 93"

- Pioneer, MA-Audio, Boschmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har planer om å ha to batteri i bilen , så skal man helst ha batterier av lik merke pga batteri`s evne til å lade seg opp likt...

 

Hvis da man f.eks bruker to batt. av to forskjell merker kan det skadde batteriene dine etterhvert pga begge ikke har fått lik lading/utladning osv..

 

Det er det jeg har fått info om, hadde selv samme planer som deg.. ;)

 

Når det gjelder batteri merke, så bør vel bruke noe skikkelig bilstereo batteri... Men på akkurat dette området har jeg ikke noe erfaring/kjennskap til..

Men det som er kjiipt med det , er at som regel koster disse batt.. noe kroner mere enn vanlig batt. (;

 

Men du kan vel høre med Anders om dette, http://www.autod.no

 

Han har fine tilbud på Stinger batteri nå... :)

 

Så trenger du også skillerele` mellom batt. Når du da står stille å spiller musikk, bruker man kun det batt som sitter baki og ikke foran....På denne måten har man da nok med strøm og egen batt til å starte bilen med..

 

Men du kjører så lader da man begge to og bruker begge to til stereo`n + alt annen som krever strøm i bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kopla i et batteri ekstra i min bil og det er ganske lite stress egentlig i forhold til hva du får igjen for det :)

 

Bør være noenlunde like batteri og kabel mellom di kan du vel bruke fra 21mm2 og oppover passende sikring til den kabelen du velger, men du må ha både fremme og bak!

 

Har selv 2 Odyssey batterier med 250A sikring fremme og bak med 50mm2 kabel, stort sett kjøpt hos Anders på Autod.no, han viser deg vei :)

Og har knall priser på det du trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker to helt like batterier så trenger du vel strengt tatt ikke skillerele. Kan være risikabelt pga at du kan få startvansker, men bortsett fra det er det ingen grunn til å skille dem.

 

Husk også at dersom du bruker skillerele vil fremdeles tenning, lys, sig. tenner og kanskje hovedenhetet/cd-spilleren gå på startbatteriet. Du kan med andre ord fremdeles få startvansker hvis du står lenge med tenninga på og hører på musikk uten at motoren går. Kan selvsagt koble om hele forbanna bilen, men det er det litt abeid med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok mer verdt aa kjope/koble et xtra batteri enn aa kjope kondiser... ;)

 

skille rele er nok litt ekstra luksus, men helt unodvendig om man har like batterier og passer paa at man ikke spiller for lenge uten at motor gaar.

 

dessuten er det faktisk like skadelig om man har skillerele og motor ikke gaar og man spiller til stereoen kobler ut og/eller batteriet detter ned under 10v..da reduseres levetiden betraktelig paa batteriet.

 

dessuten trenger man ikke et "dedikert gele bilstereo batteri.." er nok med et batteri som enten har lufting via slange, eller er lukket.

er mange biler som orginalt har batteri under baksetet eller i bagasjen men har lufteslange under/ut fra bilen..

er budsjettet stramt holder det nok med et slikt ;)

 

edit:

dessuten er de gele batteria bare 45~55Ah, men med to like/billigere vanlige batterier som ofte er 55~75Ah i samme storrelse saa holder de lengre paa strommen..de blir jo 110~150Ah ;)

eneste som er, er at gelebatterier har 8~900A startstrom mens vanlige batterier har 450~550A.. holder lenge til et ordinert anlegg ;)

 

mvh, stig

(eller hva...?)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki... hva syns du fikk igjen for det når du montere et til?

 

har du stort anlegg?

 

Er det verdt pengene å montere flere batt i bilen?

 

Tommy, det er absolutt verdt å montere ett sekundærbatteri i bilen hvis man ønsker mest mulig headroom i form av effekt.

Det merkes godt med ett batteri bak som står nært kondensatoren(e) mtp chargetid, (og selv uten kondensatorer får du mye igjen for det). Når kabellengden fra batteri til kondensator til forsterker er på totalt 30 cm sier det seg selv at du får nok strøm, nok fort hvis batteriet er av grei kvalitet :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår