Gå til innhold

Skiltløs

Ranger emnet


lunas

Anbefalte innlegg

ER jo som jeg sier litt lenger opp her.. Ferdsel med motorisert kjøretøy på vei.... er noen lover og regler angående dette..

 

Ser ikke bort fra at du har rett. Da har noen løyet for meg tidligere, men det får så være. Når jeg tenker over det du sier så høres det ihvertfall riktig ut.

 

Om noen bryr seg hvis du tauer uten skilt, det får være en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte i dag en mail til Statens Vegvesen og her er svaret:

 

Dette kravet har sin opprinnelse i bilansvarslova KapitelIV. Trafikktrygding.

§ 15. (motorvogner skal være trygda).

Motorvogn som er registrert eller skulle vore registrert eller ha kjennemerker

etter vegtrafikklova, skal eigaren trafikktrygda for all skade som går inn

underkapittel II. Er ei vogn ikkje trafikktrygda så som nemt i fyrste punktum,

og eigaren eller innehavaren let vogna verta brukt,faren med eller fråsegsett på

slik vis at det kan koma opp skadebrotkrav etter denne lova, skal eigar eller

innehavar eller den som brukar eller køyrer vogna såleis, trafikktrygda henne.

Vi tolker det slik at en må ha kjennemerker på for å ha gyldig forsikring.

_____________________________________________

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte i dag en mail til Statens Vegvesen og her er svaret:

 

Dette kravet har sin opprinnelse i bilansvarslova KapitelIV. Trafikktrygding.

§ 15. (motorvogner skal være trygda).

Motorvogn som er registrert eller skulle vore registrert eller ha kjennemerker

etter vegtrafikklova, skal eigaren trafikktrygda for all skade som går inn

underkapittel II. Er ei vogn ikkje trafikktrygda så som nemt i fyrste punktum,

og eigaren eller innehavaren let vogna verta brukt,faren med eller fråsegsett på

slik vis at det kan koma opp skadebrotkrav etter denne lova, skal eigar eller

innehavar eller den som brukar eller køyrer vogna såleis, trafikktrygda henne.

Vi tolker det slik at en må ha kjennemerker på for å ha gyldig forsikring.

 

Blir gal i huet av å prøve å lese det der, men det er interessant, skal prøve igjen når jeg har sovet litt :)

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel lov å taue den ja.. :)

 

nope..

 

må ha prøveskilter.

 

Utrolig at folk ikke er oppdatert på regler som ble forandret for noe sånt som 5 år sida.

 

 

Husk at det er forskjell på henger og kjøretøy. Jeg har vært borti en tilsvarende sak, da et kvinnfolk jeg tauet ikke skjønte at hu måtte vri om nøkkelen for å få vekk rattlåsen. Hu gjorde heller ingen tegn til å bremse, og før jeg rakk reagere var hu over i det andre kjørefeltet (2 felt hver vei heldigvis) og dro i sida på en landrover.

 

De prøvde seg med at det var mitt ansvar, men heldigvis holdt det å appelere til en viss fornuft, og jeg hørte aldri noe mer. Jeg snakket også en del med forsikringsselskapet, og satt meg en del inn i dette.

 

Alle motorvogner som ferdes på veien skal være registrert, og det har ingenting med om de kjører selv eller blir slept etter dagens regler. For en del år siden gikk det på forsikringen til bilen som slepte, men slik er det ikke lenger.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nope..

 

må ha prøveskilter.

 

Utrolig at folk ikke er oppdatert på regler som ble forandret for noe sånt som 5 år sida.

 

 

Husk at det er forskjell på henger og kjøretøy. Jeg har vært borti en tilsvarende sak, da et kvinnfolk jeg tauet ikke skjønte at hu måtte vri om nøkkelen for å få vekk rattlåsen. Hu gjorde heller ingen tegn til å bremse, og før jeg rakk reagere var hu over i det andre kjørefeltet (2 felt hver vei heldigvis) og dro i sida på en landrover.

 

De prøvde seg med at det var mitt ansvar, men heldigvis holdt det å appelere til en viss fornuft, og jeg hørte aldri noe mer. Jeg snakket også en del med forsikringsselskapet, og satt meg en del inn i dette.

 

Alle motorvogner som ferdes på veien skal være registrert, og det har ingenting med om de kjører selv eller blir slept etter dagens regler. For en del år siden gikk det på forsikringen til bilen som slepte, men slik er det ikke lenger.

 

Hei.

 

Hva om motoren ikke er i? Den er tatt ut, og ligger hjemme i garasjen. Er den definert som motorvogn da?

 

Kommentar til tauinga di : Jeg har sluttet å hjelpe ukjente med tauing, trekk opp fra grøfta, etc. Er bare for mange som utnytter situasjonen, og skal ha erstattet ditt og datt etter man har hjulpet de. Nå sier jeg bare "sorry, har ikke slepetau" om non spør. Ser de i planet, så ligger det en 6 tonns stropp med sjakkler, men da er jeg allerede avgårde heyyou

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk faktisk en mail fra samme fyren i Statens Vegvesen som ville oppklare dette ytterligere. Dette svaret synes iallefall jeg er best for her står det jo hva som trenger skilter under tauing.

 

Vi viser til rundskriv fra Vegdirektoratet av 25. april 2001. kommentar til

bruksforskriften§ 2-6. Bruk av prøvekjennemerke.

Sitat 1 avsnitt side 3:

Sleping av uregistrerte, registreringspliktige kjøretøy.

Alle slike kjøretøy, også motorvogn, skal normalt ha påsatt prøvekjennemerke når

de slepes. De anses som separate kjøretøy som ikke dekkes av slepende motorvogns

kjennemerke ( unntatt forsikringen for tilhengers vedkommende). Motorvogn anses

å være et separat kjøretøy når det slepes, dersom det må sitte en person på

førerplassen for at slepingen skal kunne gjennomføres på en forsvarlig måte. Når

uregistrert motorvogn slepes på denne måten, skal den ha påsatt

prøvekjennemerke.

Motorvogn som fraktes/slepes på en slik måte at det ikke er nødvendig å plassere

en person på førerplassen (for eksempel med brillebil), regnessom en part av

trekkbilen og behøver ikke å benytte prøvekjennemerke. Hjemmelen til å kreve

prøvekjennemerke på uregistrert motorvogn som slepes etter de rammene som angitt

ovenfor, finnes i "bilansvarsloven" §3 og §15, samt "bruksforskriftene"

§2-6nr.1

_____________________________________________

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Med andre ord, man trenger kun å ha prøveskilter for å bli tauet. Trodde det var lov å taue bil uten skilter, har gjort det selv en del ganger.. Men etter å ha lest dette her så kommer jeg nok ikke til å gjøre det mer..

1985 MB190 2.3 16v

1981 MB300 D

1988 Opel Omega 2.0i

(x)1985 Peugeot 205 GTI

(x)1987 Toyota Carina II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår