Gå til innhold

audi a4 føringsveier

Ranger emnet


wiper_

Anbefalte innlegg

hei.

nå som været begynner og bli varmt og godt her i trønderlagen, skal jeg se om jeg får inn noe skikkelig stereo i min audi a4. Tenker først og fremst og få fram strøm og signalkabler til bagasjerommet (i en avant), for en sub. bytte av frontsett skjer litt senere i sommer tenker jeg.

 

noen som kan gi tips og råd til hvordan jeg skal trekke disse kablene. (det vil si, komme meg gjennom torpedovegg, komme til bak spiller og generelt hvordan fjerne deksel).

 

Lars Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kan jeg, karnsje. hehe

 

Jeg har gjort dette selv nå. men i sedan. jeg vil tro det er mulig å gjøre samme i din bil.

 

Signalkabel:

Jeg gikk med 4 signalkabler fra spilleren, ned til under hanserommer der, der kan du få en liten arm opp, så du kommer inn i rommet til spilleren. så jeg fik lurt hele armen min opp der og dyttet signalkablene mine inn i hullet til spilleren. da har du signalkablene på gulvet på pasarskjer siden, så går du vidre, i mitt konsollen. der girspaken er. og sånn. er bare å dytte opp der, trenger ikke løsne på noe. bare dytte det opp i den sprekken til mittkonsilen. og så går du inne den til du kommer mitt på setetm der når du ned, under gulvteppet. og om du får lurt den bra der, så kommer du opp under setet (baksetet) da er det jo bare å dytte den undder seteryggen så er du i mål. dette er litt trangt, og sånn, men det går ikke noen strømkabler der, så om du tar den veien så blir det ikke noen forstyrrelser.

 

Strømkabel:

der er jeg ikke helt sikker, er ikke jeg som har trenkt den i bilen min. det lå 2 stykker 21mm2 kaber, der fra før. Men jeg "tror" de går fra motoren, til sikkringsboksen i motoren, gjennom den og inn i bilen, derfra er jeg ikke sikker på hvor den går. lurer på om den går i taket faktisk. kommer ikke igjenn under baksetet i så fall. men kommer oppante bak på seteryggen.

så tror den går i taet. dette er jo også meget lurt, for den lager en del støy på høytalerkablene om den ligger sammen med de.

 

Høytalerkabler:

disse ligger i ned ved gulvet, i den kableføringen der. en på hver side av bilen.

 

 

Vil du vite mere, så spør meg her, eller ring meg. 93200784

Jeg vet mest om signalkablene da, er liksom de jeg har trenkt. for jeg ville ha noen som var bedre, så måtte jeg ha 4 og ikke 3 som lå der.

Men det høytalerkbalene og og stømkalbene kan jeg se litt mere på om du lurer. eller høytalerkablene vet jeg ligger i dørlisten der. eller kabelførigen der.

 

men ring om du lurer på moe, eller sprø her da seff..

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vil anbefale deg å strippe bilen for deksler ved dørtersklene fra front til bak. Tar litt lenger tid, men du vil ikke angre. Legg for ekspempel en phonokabel med seks ledere på høyre side av bilen og støm samt høyttalerkabel på venstre side av bilen. Under teppet mot dørene kan du legge mye kabel, husk å fest de til bilen med klips, strips el. Selvom du ikke skal ha frontsett før til sommeren legg likegodt kablene med en gang når du først har ut alt. Dekslene er lette å ta ut og resultatet blir at du får festet og lagt kablene riktig uten at de blir klemt i hjel. Du kan alternativt legge noen kabler ved midtkonsollen og bakover midt i bilen.

 

Du kan seff legge de slik Tor Håkon nevner også, men jeg tror du vil være best tjent med å legge de ordenglig med en gang. Sikkert blindplugger i torpedoveggen på Audien du kan ta ut og trekke strøm, husk en feit kabel!

 

Lykke til

Thomas K

- er faen meg fotgjenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, dette han sier er lurt, men tar mue tid, jeg tengte jeg skulle gjøre det, men så gegynte jeg. og når første kliset kankk så gadd jeg ikke det. også er det noen skuer som er meget vanslilig å komme til (når seten er der) så tror du må ut med begge setene også da.

Men, du sparer mye tid på min måte, men må seff være mere forsikkrig med kablene, jeg la 4 signalkaber, og er god plass enda. jeg skal ha mere der. til cd veksler og litt sånn.

 

Men gjør du som meg, og du lurer på noe, så spør.

men skal du ha det helt perfekt så riv ut alt av seter og deksler (om du tør det) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hey hey. nå har helga gått, og det ble gjort litt i dag. fikk lagt alle kablene jeg tenkte, for det meste under listverket ved dørene.

 

audi er fint, mye enklere å fjerne deksel, lister, hanskerom og lignende enn i mazdaen jeg hadde før. fjerningen av alle listene bakover var gjort på ti minutter på hver side.

 

eneste som jeg synes var litt teit, var at jeg måtte få gjennom boksen med "hjernen" til bilen for å i det hele tatt komme gjennom torpedoveggen. håper dette ble tett og at magnetfeltet rundt strømkabelen påvirker komponentene inne i "hjernen" på noen måte:)

 

Lars Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei igjen ja.

 

strømkabelen ligger på venstre side i bilen, signalkabelen på høyre side. det var jo egentlig latterlig enkelt å demontere alt som måtte av for å legge kablene.

 

for å komme igjennom "hjerne"boksen, gikk jeg gjennom en sånn gummi pakning, så det er nok ganske tett for vann tenker jeg. er mer bekymret for eventuel varme og elektromagnetiske fortstyrrelser...

 

hvilke høytallere du har installert i bilen i helga da? har fått skikkelig troa på og støpe ned en glassfiberkasse i hjulbrønnen jeg=) den er jo egentlig ganske enorm den hjulbrønnen. noen som vet hva man trenger for å gjøre no slikt? er det dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, ja fikk inn subben i bilen og alt egentlig ikke noe problem det. men så begynner jeg og spille lyd, men lyden er rar, stygg, fæl, var egentlig bedre i min gamle mazda.

 

hvorfor? jo jeg tror det har med at dørtrekkene som orginalhøyttalerene sitter i, dirrer noe forferdelig når det blir litt trykk fra subben i bila. er det noen andre som har hatt problemer med dette i audi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint hvis du kan legge ut noen bilder av hvordan du har montert høyttalerne. Selvom Audi er en bra bil bruker de mye skrangleplast i dørtrekk og dette er ikke bra. At høytalerne er montert så lang ned er heller ikke det aller beste for lydbildet. Har du forresten sjekket at alt er koblet riktig slik at du ikke får fasefeil osv osv. Fortell litt om hvordan du har montert dette......

Thomas K

- er faen meg fotgjenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, har ikke skiftet høyttalerne i dørene, eneste jeg har gjort er å sette inn en sub i bagasjerommet, med strøm og signal fram til denne.

 

skrangleplast i dørene tror jeg nok som er problemet ja, hele innsiden på døren rister når subben spiller litt. kan det være en løsning å åpne døren og legge noe bak som kan dempe vibrasjonene litt?

 

fasefeil var et veldig godt forslag, det skal jeg definitivt undersøke nærmere, for det er jo en mulighet.

 

har ikke noen bilder av bilen tilgjengelig før evt senere i dag. jeg har sett forskjellige utgaver av dørtrekkene på a4 mellom 96 og 2001, jeg har den utgaven der høytalergrillene er firkantede med en stor lomme for oppbevaring i døra. mener det finnes ett dørtrekk med runde høyttalergriller(stemmer dette?).

 

det er iallefall en avant, strømmen kommer fra batteriet på venstre side, og er koblet i karosseri bak i bagasjerommet. signalkabelen kommer fra en subutgang på spilleren(sony fx7700), og er lagt på høyre side bakover.

 

signalkabelen er splittet inn på forsterkeren som er en fire kanals rockford fosgate 551x. to og to kanaler er brokoblet inn på hver sin 2ohms spole på et rockford he2 12" element.

 

dette har fungert meget fint i en mazda626 90 modell.

 

nå kan man jo si hva man vil om lydkvalitet på rockford, det er ikke det beste hvis man er ute etter lydkvalitet. hadde det sammen med infinity 6x9 og jbl 4cm elementer i mazdaen. fungerte jo greit, men i en så gammel bil støyer det jo såpass mye at lydkvaliteten blir ødelagt uansett. men i audien hadde jeg håpet at det skulle fungere litt bedre, selv med orginalhøyttalerne i dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napp ut dørtrekket og gå på med Brown bread eller tilsvarende dempemasse. For løse deksler som knirker kan man også bruke butylteip, ser ut som god gammeldags plastelina modelleire som er formbar og klebrig. Det billigste er å dra på Volvo og kjøpe rutelim for Volvo 240, koster 200 spenn og er god førstehjelp for skranglete plast! Det finnes, dersom du ikke gidder lage dørsider selv, dørsider tilpasset din bil ferdig trukket i kunstlær og åpning for 6,5 toms element!

 

Lykke til.

Thomas K

- er faen meg fotgjenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår