Gå til innhold

Lakkering på egen hånd

Ranger emnet


Dakryon

Anbefalte innlegg

Jeg er, som sikkert flere her, fan av Pimp my ride serien som går på mtv. Jeg legger merke til hver gang jeg ser på serien hvor "lett" det er å lakke biler, men jeg får ikke helt dette til å stemme. Det er da en flere års utdannelse å blir bil-lakkerer...?

Jeg ser jo selvfølgelig at de ikke gjør ting så nøye på denne serien, de tar jo ikke av alle deler osv, men resultatet blir jo relativt bra uansett.

Noen som vet om det faktisk er så lett, eller om mtv bare er flinke til å klippe bort de vanskelige delene..

 

mvh.

Alexander Daland

- Toyota Hilux / Taro, 1996 mod

- Nissan Navara, Mountain truck, 2006

- Mitsubishi Pajero 87 mod.

- Chevrolet Tahoe 2005 mod.

- Toyota Hilux x-cab 2007 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er, som sikkert flere her, fan av Pimp my ride serien som går på mtv. Jeg legger merke til hver gang jeg ser på serien hvor "lett" det er å lakke biler, men jeg får ikke helt dette til å stemme. Det er da en flere års utdannelse å blir bil-lakkerer...?

Jeg ser jo selvfølgelig at de ikke gjør ting så nøye på denne serien, de tar jo ikke av alle deler osv, men resultatet blir jo relativt bra uansett.

Noen som vet om det faktisk er så lett, eller om mtv bare er flinke til å klippe bort de vanskelige delene..

 

mvh.

Alexander Daland

 

kan si det er mye vanskligere enn det ser ut til.

Kommer jo ann på utstyr også, Sprøyte, vannutskiller, kompressor, lokale.

Chiptuning og diagnose

www.tntuning.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med slike billige biltema lakkerings-sett, er at sprøytene ikke holder mål, og den vanlige garasjekompressor har for liten tank. I tillegg ser jo ting lett ut når man virkelig vet hva man driver med... Når det er sagt, kan det se ok ut hvis en dreven hånd lakkerer med sprayboks også. Dette forutsetter dog bra forberedelser og dreven hånd. Som med så mye annet er det øvelse som gjør mester.

99 BMW 528ia

88 VW Golf 1.6 Til salgs

83 VW Golf GTi Til salgs

83 VW Golf 1.5 Til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er, som sikkert flere her, fan av Pimp my ride serien som går på mtv. Jeg legger merke til hver gang jeg ser på serien hvor "lett" det er å lakke biler, men jeg får ikke helt dette til å stemme. Det er da en flere års utdannelse å blir bil-lakkerer...?

Jeg ser jo selvfølgelig at de ikke gjør ting så nøye på denne serien, de tar jo ikke av alle deler osv, men resultatet blir jo relativt bra uansett.

Noen som vet om det faktisk er så lett, eller om mtv bare er flinke til å klippe bort de vanskelige delene..

 

mvh.

Alexander Daland

 

Ikke at jeg er noen picasso her, men jeg mener å ha oppfattet såpass at det er ikke selve lakkjobben, men grunnarbeidet som er et helvete. Det får vi aldri se pimp gutta gjøre...

 

-Krissa

Bil er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det skal sies at jeg ikke kan noenting om lakkering.

Men hvis jeg skal tippe så vil jeg tro at forskjellen på en proff og en amatør-lakkering er at amatørlakkeringen holder i et halvt år, mens profflakkeringen holder i mange år...

Grunnen til at jeg er litt nyskjerrig på dette er at jeg har lyst til å prøve selv, men jeg gidder ikke gå igang med et prosjekt som kan være dødfødt fra begynnelsen av..

- Toyota Hilux / Taro, 1996 mod

- Nissan Navara, Mountain truck, 2006

- Mitsubishi Pajero 87 mod.

- Chevrolet Tahoe 2005 mod.

- Toyota Hilux x-cab 2007 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noen picasso her, men jeg mener å ha oppfattet såpass at det er ikke selve lakkjobben, men grunnarbeidet som er et helvete. Det får vi aldri se pimp gutta gjøre...

 

-Krissa

 

 

Med tanke på grunnarbeid: er ikke grunnarbeid bare å pusse ned hele bilen? Sier ikke at det er fort gjort, men vanskelig..?

- Toyota Hilux / Taro, 1996 mod

- Nissan Navara, Mountain truck, 2006

- Mitsubishi Pajero 87 mod.

- Chevrolet Tahoe 2005 mod.

- Toyota Hilux x-cab 2007 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på grunnarbeid: er ikke grunnarbeid bare å pusse ned hele bilen? Sier ikke at det er fort gjort, men vanskelig..?

Sa vel ikke at det var vanskelig (ikke for at jeg vet), men at det er et helvete. Kjedelig/drøyt/drittjobb om du vil...

 

offtopic: tok en titt på signaturen din, og ser nå at vi gikk i samme klasse i fjor... sombrero

 

-Krissa

Bil er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel å ta rust, sparkle bulker, matte ned lakken, og maskere, den jobben består av. Evt. ribbe hele interiøret og ta ut motoren hvis det skal gjøres skikkelig.

 

EDIT: Men som de gjør på pimp my ride, ribber de jo hele bilen uansett, skal jo inn med nytt interiør likevel.

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

offtopic: tok en titt på signaturen din, og ser nå at vi gikk i samme klasse i fjor... sombrero

 

-Krissa

 

 

Hmm, syns vel å huske å ha møtt deg på bussholdeplassen i oslo en gang i fjor vel. Promille hadde en stor faktor den kvelden, men da gnåla du om å ha kjøpt deg en sierra, som nå er spiker :)

- Toyota Hilux / Taro, 1996 mod

- Nissan Navara, Mountain truck, 2006

- Mitsubishi Pajero 87 mod.

- Chevrolet Tahoe 2005 mod.

- Toyota Hilux x-cab 2007 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som har sett han som "rebuilt a car" tenker på jaguarn.. det kaller jeg bra lakkeringsjobb... menne han som gjorde jobben kunne sakerne sine;) han jobbet jo for ferrari såe:D menne der fikk man se litt mere av hva som må gjørest når man skal lakkere bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint å lakkere selv, så lenge du vet hva du må ha og har peng!

God grunning(pussing, se etter rust, sparkle(?), jevne ut flater, legge på grunningslakk(noen bruker det, andre ikke), pusse ned, legge på grunningslakk på nytt, pusse ned igjen) til sist... bruk litt grovt sandpapir til å få bort lakken så gå til mer mykere. Har hørt at det finnes et stoff som gjør at du kan rive av den gamle lakken, nice ?!

 

-Finne god lakk som holder

-God sprøyte

-Kompressoren trenger ikke å være allverdens, men lakkbeholderen BØR være stor

-Holde riktig avstand, er bedre med flere strøk enn et digert SPLAT.

-La det herdes men ikke fullt slik at klarlakken får et bedre grep.

-Legg på klarlakk

-Herdes GODT denne gangen

-Evt. ujevnheter og renning kan godt rubbes ned med perfekt resultat. Brukes en lett blanding av fint sandpapir og rubbemidler + polering.

 

Er artigst å gjøre dette selv hvis du har tid, du kan leke med lakken så mye du vil. Hvis du leser litt om perlemor lakk så kan du gjøre ditt eget lille mesterverk.

 

men lokale er kanskje viktig, støv er et evig problem. Men det lar seg ordnes raskt. Men når det begynner å bli 50++ småe "bumper" i lakken da er det fort kjedelig.

 

Lakkingen tar ikke fullt så lang tid, men grunningen er et F.... Nytter ikke med Bosch hele tiden.

 

PS. Jeg elsker å fjerne steinsprang på bilen, men hater når lakken er litt mørkere eller lysere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår