Gå til innhold

Turbo B20 i en 145

Ranger emnet


volvo145

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke akkurat noe nytt med Volvo B20 Turbo. Derfor syns jeg det hadde vært litt rått med norges eneste Volvo 142 B20 Kompressor. Er jo litt sjarm med hull i panseret så du så vidt ser kompressoren stikker opp :)

 

At systemet er upålitelig syns jeg er litt å ta i. Systemet funker fett for de som går inn for å skjønne seg på det. Du har jo mye større justeringsmuligheter med en 45 strømberg eller dellorto, enn hva du har med et insprutanlegg, men du har rett i at det er greit med innsprut når det gjelder turbomotrer. Men hva er vel ikke mer ellegant enn to kromma 45mm strømbergforgassere, rød topp, kvass kam og chroma luftfilterbox? Det er sjarm i det ass ;)

 

Helt enig i at det hadde vert rått med kompressor men ikke for enhver pris, og så får en jo ikke muligheten til dump ventil da :rolleyes:

 

en annen ting er jo at en kompressor faktisk tar kraft fra motoren for å gi krefter , mens en turbo gir kraft fra exosen som ellers ville bare forsvunnet , hvis dere skjønner hva jeg mener notin

Virkningsgraden blir større med turbo.

 

Og heeeelt enig i at det er fint med kromma strømbergere ++

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skumpa borti en svensk side som solgte slike kit. Var snakk om en ca 15lapper for komplett kit til B20 motoren. Koster penger, men da får du virkelig saker som få (nesten ingen andre) har.

 

Har du en link til den svenske sida? høres interessant ut... må si at alt som øker prestasjonene til våre gamle volvoer er å vurdere... turbo, kompressor, lystgass (har vurdert det å)..

 

Så noen bilder på amazonklubben.se av en amazon med 2xSU gassere og et Nos fogger system (spruter inn nos+bensin i to dyser for hver sylinder), koster ca 10000,- hvis ikke jeg tar feil.

Har man en bra motor som tåler det kan det gi en økt effekt på 20-100hk! :titties: :fingers:

Noen som har prøvd?

Amazon 65

Audi 90 2,3 20v Q

Audi 100 2,6 V6 Q

Golf Syncro 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det hadde vert rått med kompressor men ikke for enhver pris, og så får en jo ikke muligheten til dump ventil da :rolleyes:

 

en annen ting er jo at en kompressor faktisk tar kraft fra motoren for å gi krefter , mens en turbo gir kraft fra exosen som ellers ville bare forsvunnet , hvis dere skjønner hva jeg mener notin

Virkningsgraden blir større med turbo.

 

Og heeeelt enig i at det er fint med kromma strømbergere ++

 

Er feil det du sier om kompressor. En turbo tar utrolig mye effekt fra det lavere registeret, men gir deg et skikkelig kick på slutten. Det betyr også at derimomentkurva blir sinnsykt dårlig i forhold til en kompressor. Skal du bruke bilen som normale folk funker det mye bedre med en kompressor. Du slipper å jaga på hele tida for å kjenne litt effekt. En kompressor på 200hester kan faktisk slå en turbomotor på drøye 250hester i en 0-100 test. Desuten er kompressor utrolig mye lettere å montere og utrolig mye mer driftsikkert (så lenge du ikke gjøper en g-lader da vel og merke).

Mercedes W210 - Vw Golf MK2 TD "ShabbyLooker" - Opel Record C Caravan V8 Prosjekt - Dodge Dart 4d til 2dHT ombygging

(x)Audi Coupe 1993 - (x)Vw Jetta 1983 - (x)Vw Golf "Loppa" MK1 - (x)Audi Coupe 2.8V6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er feil det du sier om kompressor. En turbo tar utrolig mye effekt fra det lavere registeret, men gir deg et skikkelig kick på slutten. Det betyr også at derimomentkurva blir sinnsykt dårlig i forhold til en kompressor. Skal du bruke bilen som normale folk funker det mye bedre med en kompressor. Du slipper å jaga på hele tida for å kjenne litt effekt. En kompressor på 200hester kan faktisk slå en turbomotor på drøye 250hester i en 0-100 test. Desuten er kompressor utrolig mye lettere å montere og utrolig mye mer driftsikkert (så lenge du ikke gjøper en g-lader da vel og merke).

 

hmmm nei ,jeg er nå fortsatt uenig med deg , en turbo tar ikke noe som helst effekt fra motoren (ok, den kan gi et vist mottrykk ), ikke fra det lave registeret heller , det er bare det at det tar litt tid før den oppnår å tilføre noe effekt pga at den krever selvfølgelig et vist turtall på turbinen for å produsere ladelufttrykk.

 

Mens en kompressor tar faktisk effekt fra motoren for å kunne produsere ladeluft trykk.

 

At en kompressor er lettere å montere er jeg jo enig i , men er fortsatt overbevist at en turbo tilfører motoren mere "gratis" krefter enn en kompressor.

 

Poenget med både turbo og kompressor er jo og presse luft inn, men for å gjøre det må det som presser luft inn drives av noe ,en turbo drives av eksos (hastigheten på eksosen driver skovlene runt) som ellers ville blåst rett ut.

 

En kompressor drives mekanisk og vil måtte for å skape trykk måtte "ta" effekt fra motoren , derfor vil kompressoren måtte blåse en del før den har kompensert for tapet den tilfører motoren bare for å snurre.

 

 

Selvfølgelig vil kurvene på en kompressor og turbo motor vere helt forskjellige fordi prinsippet bak det er helt forskjellig ,forde om jobben deres er den samme :)

 

Jeg vet ikke hva en G- lader er doh

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en link til den svenske sida? høres interessant ut... må si at alt som øker prestasjonene til våre gamle volvoer er å vurdere... turbo, kompressor, lystgass (har vurdert det å)..

 

Så noen bilder på amazonklubben.se av en amazon med 2xSU gassere og et Nos fogger system (spruter inn nos+bensin i to dyser for hver sylinder), koster ca 10000,- hvis ikke jeg tar feil.

Har man en bra motor som tåler det kan det gi en økt effekt på 20-100hk! :titties: :fingers:

Noen som har prøvd?

 

Lystgass høres morro ut , men det er vel ikke akkurat bare bare å få etterfylt flaskene( hvem selger det?), og så er det vel bare et par minutter med morro så er det tomt, og koster en liten formue og etterfylle gjør det vel også?

Men tøft er det!! :)

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.amazonklubben.se søk etter han der. Han henger på det forumet. Motoren satt forøvrig i en amazon engang på 80-90tallet. Bilen er solgt for lenge siden, men motoren står visst i garasjen hans... Jens Gustavsson på savarturbo har jo også tatt ut 450hk på 1,7bar.... Det river nok godt sombrero

1987 Volvo 740 Turbo Squirta + div mod

1987 Volvo 740 GLE Brukskjerra...

Div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.amazonklubben.se søk etter han der. Han henger på det forumet. Motoren satt forøvrig i en amazon engang på 80-90tallet. Bilen er solgt for lenge siden, men motoren står visst i garasjen hans... Jens Gustavsson på savarturbo har jo også tatt ut 450hk på 1,7bar.... Det river nok godt sombrero

 

Kikket der litt, bra side det der, fant ikke noe om han janne da men jeg må kikke litt mere der. :)

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m400 kassa tåler en del, se på tråden i 120 forumet (amazon), THolandsi skal bruke enn sånn på B20 turbo. Mener en P1800 ble levert med B20 og M400 kassa en liten periode, så det clutchhuset vokser nok ikke på trær!

Går ann å sveise ut av B20 clutchhuset og B30 clutchuset (M400)

Amazon 65

Audi 90 2,3 20v Q

Audi 100 2,6 V6 Q

Golf Syncro 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp inne på amazonforumet og så på noen bilder av b20'er osv...

å mitt inne i bilde rukla ser jeg et bilde av en amazon med b20 16v på plass i en rør-ramme front!!!

Det var en "raceman" topp. Er det noen som vet om herr Lundin er igang med en ny Midnightblower??? I såfall: Rått!!!!

1987 Volvo 740 Turbo Squirta + div mod

1987 Volvo 740 GLE Brukskjerra...

Div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Var nettopp inne på amazonforumet og så på noen bilder av b20'er osv...

å mitt inne i bilde rukla ser jeg et bilde av en amazon med b20 16v på plass i en rør-ramme front!!!

Det var en "raceman" topp. Er det noen som vet om herr Lundin er igang med en ny Midnightblower??? I såfall: Rått!!!!

 

Rør ramme front ja, er det noen som vet om tegninger og om der er vanskelig å få godkjent det?

hadde vert kjempegreier å fått vekk noe av de store indreskjermene til 140 serien :rolleyes:

 

16 ventiler topp på b20 høres heftig ut , må kikke på det tror jeg :)

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår