Gå til innhold

Amatør trenger litt hjelp med sub ;)

Ranger emnet

RuuDpus

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg tenkte å kjøpe meg sub til bilen.... Har noen helt greie 6X9 høytalere nå.... så har jeg 4X45W på anlegget... kan jeg fortsette å kjøre de to høytalerene på anlegget og ha forsterker bare på subben? og isåfall, hvis jeg kan det, da holder det med 2kanals forsterker? Hvor mange W må jeg ha på forsterkeren for at den skal drive en sony xplod 12" ? er ikke interessert i å bruke så mye penger på det liksom... hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg tenkte å kjøpe meg sub til bilen.... Har noen helt greie 6X9 høytalere nå.... så har jeg 4X45W på anlegget... kan jeg fortsette å kjøre de to høytalerene på anlegget og ha forsterker bare på subben? og isåfall, hvis jeg kan det, da holder det med 2kanals forsterker? Hvor mange W må jeg ha på forsterkeren for at den skal drive en sony xplod 12" ? er ikke interessert i å bruke så mye penger på det liksom... hehe...

Se etter antall watt RMS på 12" din, kjøp en forsterker med litt mer watt enn elementet er oppgitt til...

Se også om 12" din er oppgitt i 2 eller 4 ohm..

Forsterker bør være i samme verdi.. (altså i ohm)

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er jeg med her ;)

men jeg fant ut at jeg har jo 4 høytalere i bilen... har en sånn pakke med e sånna små 1" diskant høytalere, og 2 høytalere som er bak(9X6)... og et delefilter som det er kobla masse ledninger på... kan jeg ha alle disse høytalerene, 2kanals forsterker og sub... funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er jeg med her ;)

men jeg fant ut at jeg har jo 4 høytalere i bilen... har en sånn pakke med e sånna små 1" diskant høytalere, og 2 høytalere som er bak(9X6)... og et delefilter som det er kobla masse ledninger på... kan jeg ha alle disse høytalerene, 2kanals forsterker og sub... funker det?

Diskantene er foran i bilen?

Er det på disse delefilteret sitter?

1 kanal = Et høyallerpar (komposett) eller et delefilter..

2 Kanaler: 1 par høytallere etc

4 Kanaler: 2 par høytallere etc

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åjja, så på en forsterker som er 2kanals så kan jeg feste både subwoofer og et par høytalere?

de kan jeg jo ha diskanthøytalerene på 45W`en fra cdspilleren og subben og 6X9`ene på 2kanals forsterkern ;) hvor mye må man ut med for å billig drittforsterker som klarer å få litt bass ut av subben a? har ikke 4k til forsterker liksom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åjja, så på en forsterker som er 2kanals så kan jeg feste både subwoofer og et par høytalere?

de kan jeg jo ha diskanthøytalerene på 45W`en fra cdspilleren og subben og 6X9`ene på 2kanals forsterkern ;) hvor mye må man ut med for å billig drittforsterker som klarer å få litt bass ut av subben a? har ikke 4k til forsterker liksom....

Nå vet jeg at det finnes like mange meninger om hvilke merker man skal bruke, som det finnes kjøpere av produktene, men sjekk om du kan få no tilbud et sted på dynabel forsterkere..

Dette er billige forsterkere som leverer bra vare..

Om du bare skal ha lyd i bilen, og ikke konkuranse anlegg, KAN du se etter et merke som heter BOSS AUDIO, men det er ikke av de aller aller beste merkene..

:) :) :) Ellers har du jo Biltema?!?! (he-he) :) :) :)

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry..

litt sliten idag..

2 kanaler er til et par høytallere...

4 kanaler til 2 par høytallere..

editerer posten min lenger opp nå...

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde biltema hatt forsterker så hadde jeg HELT sikkert kjøpt der ;) hehe... ;)

Det har de faktisk.. :) :) :)

Var en med i EMMA ifjor med høytallere og forsterkere fra Biltema.. :)

(Gul Honda eller no, bilder på http://www.emmaweb.no)

CD Cardic har også.. :)

Så du at jeg editerte posten min? :rolleyes:

Litt sliten, så suppa flyter litt treigt i topplokket idag...

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah, så du editerte nå ja ;)

men jeg har jo fortsatt de 4 høytalerene mine som er kobla til anlegget med sånna delefilter.... er det plass på spilleren så jeg kan ha alle 4 høytalerene og denne her http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=529&iItemId=93645 ?

sorry dumme spørsmål, men jeg kan ingenting ;)

Det fines ikke dumme spørsmål!! Den som ikke spør, får alldrig vite!!

På 99% av alle spillere er det fire høytallerutganger + 1, 2 eller fler AUX utganger til forsterkere..

Det står ofte i manualen at høytaller utgangene er på 25 - 45 Watt, men dette skal du ikke stole på.. (reelt er det mer som 10-15 watt)

Er du fornøyd med lyden i bilen din, og har lite cash for øyeblikket, la diskant og 6*9 være som det er nå, og kjøp bare en to kanaler eller en mono forsterker til en eventuell sub..

Denne kobler du med phono/aux kabler mellom spiller og forsterker...

En mono forsterker er en kanals forsterker som bare spiller

mono lyd (ikke stereo)

Det med Biltema og CD Cardic solgte forsterkere var mere spøk egentlig..

Personlig har jeg ingen tro på kvaliteten på de forsterkerne de selger..

Da er det bedre å kjøpe Boss..

Søk på gulesider etter et firma som heter ELTEK i Oslo, de er importør(mener jeg) av dynabel...

Dynabel er billig, men meget bra kvalitet til den prisklassen...

Fant hjemmesiden: http://www.mamut.com/dynabel

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, hehe, skjønte ikke det jeg... da tok jeg det som at CD Cardic har sinnsykt anlegg ;) ;)

Men takk for all hjelp, var snilt av deg ;)

Får komme meg opp til dama, hu venter visst... God helg ;)

Like måte..

Tips: spør etter tilbud enten på forumet her,eller ring litt rundt..

utrolig mye som selges brukt/billig bare man spør...

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider