Gå til innhold

+ og - til spiller


glx-rider

Anbefalte innlegg

Hvor henter dere + og - når dere skal ha større ledninger til spilleren?

Regner med at pluss går rett til batt., men hvor bør jeg hente minus fra?

Jeg bør vel antakeligvis også ha sikring på + til spilleren da eller?

 

 

Mvh

Endret av glx-rider

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ henter du fra batteriet ja, og - skal til jord, altså en plass bak spilleren som er skrudd i karosseriet. Det greieste kan være å sette jord i f. eks. skruvefestet til midtkonsollen foran. Jeg skrudde ut midtkonsollen og lagde meg et jordingspukt i en av skruvene som holder håndbrekket, strakk en litt tykk ledning fra det og frem til dashbordet. Funker kjempefint. Bare husk å bruke ca like tykk jording som strømkabel.

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Takk for svar!

 

Men å ta ut midtkonsollen for å feste jordinga hørtes veldig slitsomt ut.. Hadde håpa at å legge strøm til spilleren ikke skulle være et svært prosjekt.. Hva med stedet der batteriet kobles til gods, ville det vært et bra punkt? evt et punkt i motorrommet el no?(enkleste punkt mulig.. :rolleyes: )

 

Det releet hørtes smart ut. tenkte på å legge opp bryter jeg, men det hørtes bedre ut! :)

 

Men bør jeg ha egen sikring på + til spilleren også? legger 6 mm2..

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøm, bare en ting. Hva skal du med et relè på strømkabelen til spilleren for? Den har jo et innebygd relè allerede.De aller fleste cd-spillere i dag har minimum 3 ledninger som hører strøm til.

1 RØD, som skal via tenningen, eller den orginale røde funker i mondeo.

1 GUL, som står MEMORY på, denne er konstanstrøm, OG den ledningen cd-spillern henter strøm fra når den er på.

1 SORT, som er -, eller jord.

 

Ellers er det ledningene som skal på dashbordlysene, styrestrøm til forsterker, telemute, El antenne ++

 

Om det er jord til cd-spillern du skal ha, trenger du ikke gå gjennom torpedoveggen igjenn, for - på batteriet er koblet til? Akkurat, karosseriet. Så finner du en karosseriflekk, gjerne med et hull allerede, er det bare å feste jordinga (sorte kabelen fra cd-spillern) der.

Sikring bør du ha på strømkabelen ja.

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... fader mer og mer forvirra for hvergang..

La meg se om jeg har skjønt det..

Rød: er som en slags remote til spilleren(samme funks. som remote fra spiller har på forsterker.)

Gul: ledningen spilleren trekker strømmen fra.Så hvis noen ledning skal "oppgraderes" så er det den og minus.

 

Er dette riktig??

 

Vil 6 mm2 holde, eller er det ikke noen vits og oppgradere med så lite..?

 

Vet at man henter jord fra et blankt sted på karroseriet, men jeg lurte om det var et punkt nær spilleren som man kan bruke uten å måtte herje for fælt i bilen..

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du egentlig legge nye kabler til spilleren?

Den trekker da ikke så mye strøm den?

 

Men som Futte sier, den kabelen som skal til GUL er den som skal "oppgraderes" da. Jeg mener på å tro at de originale ledningene er 1 eller 2 mm2, så 6mm2 blir jo en god oppgradering da.

Pass på at du gjør jordledningen like stor, og ikke glem sikringen.

 

Har du et voltmeter kan du finne en karroseridel inni dashbordet et sted og måle mellom den og pluss. Får du 12 volt så har du jord.

 

Om det er lakk på den delen, skrap det bort så du få optimal forbindelse.

 

Futte: Rett meg om noe er galt.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår