Arcatus Skrevet April 6, 2005 Rapporter Share Skrevet April 6, 2005 OK. :) Var ikke ment for å kritisere altså :rolleyes: Hørtes likevel jævlig slitsomt ut å måle et element... nåja.. hvis du vil måle nøyaktig på høytaleren ja... Så lenge du vet at høyaleren er 4 ohm og du er i tvil om du har koblet riktig er det bare til å måle... paralellkobler du rett burde du få noe under 2 Ohm, og seriekobler du rett ender du opp med noe under 8.. men langt over 2. Siter -clio 1,4 R(øøøø)N Franskmenn ER litt rar... "Bagasjerom? Neiii.. har ikke det jeg, legg det i bagasjesetet du..." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
goåfør Skrevet April 6, 2005 Rapporter Share Skrevet April 6, 2005 er i tvil om du har koblet riktig Er du i tvil om du har paralell eller serie koblet elementene dine bør du få noen som kan dette til å se over det du har gjort. Mvh Fredrik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet April 6, 2005 Rapporter Share Skrevet April 6, 2005 Parallellkobbler du spolene halveres ohm'n og seriekobbler du dobbles ohm'n. Ganske enkelt:) Jeg har en Phoenix Gold ZPA 0.5 og den er stabil ned i 0.5 ohm:) Stabil og stabil fru Blom... Mulig den ikke brenner opp, men du mister jo kontroll over elementene og forsterkeren klarer ikke doble effekten ned mot denne høyttalerlasten... En ekte 0,5 ohms stabil forsterker skal, etter min mening, levere 8 ganger så mye effekt i 0,5 ohm stereo som i 4 ohm stereo. Dvs en amp på 2x100W i 4 ohm må kunne levere 2x800W i 0,5 ohm. PG har vel aldri klart dette på noen annen modell en MS2125 og MS225 eller hva de nå het... Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wester86 Skrevet April 6, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 6, 2005 koblingskjema for å få subbene ned i 4 Ohm...Hvilken forsterker er det? http://www.perel-import.com/shop_products_detail.php?mva=1&product_id=142 tok sjansen på denne. betaler 3700 Siter - Mazda 626 LX 93" - Pioneer, MA-Audio, Boschmann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auditq Skrevet April 6, 2005 Rapporter Share Skrevet April 6, 2005 Hva med en ny Tarantula monoblokk til 6000,- isteden? http://www.gatebilforum.net/forum/viewtopic.php?t=87 garantert en sukse!! :titties: Siter 99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036 85' Mærche X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet April 7, 2005 Rapporter Share Skrevet April 7, 2005 En høyttalers totale impedans (Z) kan betraktes som en seriekobling av den resistive delen til spolen ® og selve induktansen til spolen (L). altså: Z = R + 2*(pi)*f*L, der R er den motstanden man vil måle med et multimeter. (DC-motstanden, ofte oppgitt som Revc på databladet til høyttaleren). (f = frekvensen til signalet) R vil, for en "4 ohms" høyttaler vanligvis ligge mellom 2 og 3 ohm. Kikket på databladet til en JBL W15GTI. Fant følgende data: Revc = 2,95 ohm Levc = 1,06mH @ f = 1kHz ==> Z = 2,95 + 2*3,14159*1000*1,06 [ohm] = 9,61 ohm Altså har denne "4 ohms"-høyttaleren en impedans på nesten 10 ohm ved 1kHz. Er ikke sikkert det er alle som er helt med på utregning av sånt, forståelig nok, men det er bare for å illustrere at en høyttaler som er "4 ohm" ikke _er_ 4 ohm.... ;) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arcatus Skrevet April 7, 2005 Rapporter Share Skrevet April 7, 2005 En høyttalers totale impedans (Z) kan betraktes som en seriekobling av den resistive delen til spolen ® og selve induktansen til spolen (L).altså: Z = R + 2*(pi)*f*L, der R er den motstanden man vil måle med et multimeter. (DC-motstanden, ofte oppgitt som Revc på databladet til høyttaleren). (f = frekvensen til signalet) R vil, for en "4 ohms" høyttaler vanligvis ligge mellom 2 og 3 ohm. Kikket på databladet til en JBL W15GTI. Fant følgende data: Revc = 2,95 ohm Levc = 1,06mH @ f = 1kHz ==> Z = 2,95 + 2*3,14159*1000*1,06 [ohm] = 9,61 ohm Altså har denne "4 ohms"-høyttaleren en impedans på nesten 10 ohm ved 1kHz. Er ikke sikkert det er alle som er helt med på utregning av sånt, forståelig nok, men det er bare for å illustrere at en høyttaler som er "4 ohm" ikke _er_ 4 ohm.... ;) hmm.. dette er sånt jeg liker.. Har jeg rett hvis jeg da tenker meg at ved lavere frekvenser vil impedansen bli lavere? og da sier jo Ohms lov at da trekker høytaleren mer strøm... Da tror jeg at jeg lærte noe nytt i dag og... Siter -clio 1,4 R(øøøø)N Franskmenn ER litt rar... "Bagasjerom? Neiii.. har ikke det jeg, legg det i bagasjesetet du..." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet April 7, 2005 Rapporter Share Skrevet April 7, 2005 hmm.. dette er sånt jeg liker.. Har jeg rett hvis jeg da tenker meg at ved lavere frekvenser vil impedansen bli lavere? og da sier jo Ohms lov at da trekker høytaleren mer strøm... Da tror jeg at jeg lærte noe nytt i dag og... Ifølge regnestykket så blir impedansen lavere ved lavere frekvens ja, det stemmer det. ;) Må innrømme at jeg ikke har _helt_ kontroll på dette, og er ikke sikker på om jeg har tatt med alle faktorer her. Siden impedansen til en høyttaler jo ikke er en lineær kurve. Dog, såvidt jeg kan skjønne så kan jeg ikke se noe galt i utregningene mine ihvertfall. Men jeg vil tro at impedansen blir en ganske annen når man får elementet inn i en kasse. :) At impedansen til en spole er Z = R + 2*pi*L er forsåvidt en forenkling, man har i tillegg til R og L, en C i parallell med L, men denne er neglisjerbar ved så lave frekvenser. Bortsett fra det kan jeg ikke se noen mangler. Denne C'en er heller ikke oppgitt fra noen høyttalerprodusenter, som jeg har sett ihvertfall. Hadde vært fint om noen andre med litt peiling på dette kunne kontrollere utsagnene mine! Kommer tilbake med mer info hvis/når jeg finner det. Forresten, apropos impedans. De som har drevet og fiklet litt med høyttalerberegningsprogrammer på PC har vel sett f.eks. at impedansen har en ganske kraftig peak ved avstemningsfrekvensen, i en bassreflekskasse. :) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet April 7, 2005 Rapporter Share Skrevet April 7, 2005 Ifølge regnestykket så blir impedansen lavere ved lavere frekvens ja, det stemmer det. ;) Må innrømme at jeg ikke har _helt_ kontroll på dette, og er ikke sikker på om jeg har tatt med alle faktorer her. Siden impedansen til en høyttaler jo ikke er en lineær kurve. Dog, såvidt jeg kan skjønne så kan jeg ikke se noe galt i utregningene mine ihvertfall. Men jeg vil tro at impedansen blir en ganske annen når man får elementet inn i en kasse. :) At impedansen til en spole er Z = R + 2*pi*L er forsåvidt en forenkling, man har i tillegg til R og L, en C i parallell med L, men denne er neglisjerbar ved så lave frekvenser. Bortsett fra det kan jeg ikke se noen mangler. Denne C'en er heller ikke oppgitt fra noen høyttalerprodusenter, som jeg har sett ihvertfall. Hadde vært fint om noen andre med litt peiling på dette kunne kontrollere utsagnene mine! Kommer tilbake med mer info hvis/når jeg finner det. Forresten, apropos impedans. De som har drevet og fiklet litt med høyttalerberegningsprogrammer på PC har vel sett f.eks. at impedansen har en ganske kraftig peak ved avstemningsfrekvensen, i en bassreflekskasse. :) Du er nok ikke så langt unna her nei. Men det må være noe som mangler ettersom denne kurven din bare vil stige sammen med frekvensen... Nederst her er impedanskurven for et basselement: Der ser du at fra 20 Hz stiger impedansen opp mot en skikkelig peak ved Fs som det står i tabellen er 26 Hz. Kurven når sitt minimum et lite stykke over Fs. Derfra og oppover stiger impedansen igjen. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet April 8, 2005 Rapporter Share Skrevet April 8, 2005 Du er nok ikke så langt unna her nei.Men det må være noe som mangler ettersom denne kurven din bare vil stige sammen med frekvensen... Nederst her er impedanskurven for et basselement: Der ser du at fra 20 Hz stiger impedansen opp mot en skikkelig peak ved Fs som det står i tabellen er 26 Hz. Kurven når sitt minimum et lite stykke over Fs. Derfra og oppover stiger impedansen igjen. Mvh Stian Jepp, vil sikkert få en peak ved resonansfrekvensen ja. Jeg er ikke noen ekspert på dette området, men det er kanskje summen av den mekaniske og elektriske impedansen som blir totalen? Man har jo både mekanisk, elektrisk og total Q-verdi, så. :) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg