Gå til innhold

Vått i gulvet!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

hei!

 

Her om dagen vasket jeg bilen for hånd (svamp og høytrykk), og støvsugde den 2 timer senere. Fint vær og alt er fint og flott.

 

Så, dagen etter, etter skolen.. så sjekker jeg "filten" under gulvmatta mi... og den er KLISS våt!! bobler nesten "såpe" av filten når jeg trykker på den og greier. Hvordan kommer vannet seg dit!? Har takluke på bilen, som har drenerings-kanal i venstre vindus-stolpe, men klarer ikke finne noe utløp for denne under bilen. I tilleg har jeg gått over alle mulige sprekker og slikt, og finner så og si ingen sprekker vannet kan komme seg inn.

 

Er det røret til takluka som sliter eller noe tro? skjønner ikke hvordan det klarer å gni seg under skålmatta jeg altså.... var jo heeeelt tørt når jeg støvsugde!?

 

Det er også litt "vått" bak også... det vil si, venstre bak.

 

Bilen er en Volvo 740,Sedan,89modell med (noe sliten) takluke.

 

Noen som har en aning her? Vet hvor dette "drenerings-utløpet" befinner seg? Må jeg ut med interiør og bytte alt av slanger kanskje? :S

 

takker for alle svar!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også vere frontruta på bilen, eller retteresagt frontrutepakningen, hvis den ikke er limt da... vet at det er VELDIG mange biler som er litt eldre som sliter med det.. meg selv inkludert..

Hvis det skulle vise seg å vere dette, så selger de noe som heter, frontrute sealer eller noe som ligner på Mekonomen, Bilekstra osv..

Dette er en silikon lignende masse som du trykker inn i pakingnen. Funker bra..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem på min 85 modell 740TiC, det viste seg at det var lufteventilen borti sida ved clutchpedalen det lekker rundt, det lekker ikke i selve luka på ventilen, men rundt "ytterringen" på ventilen. Smør på godt med lurium rundt så blir det tett.

 

Dette var interessangt og ganske logisk. Men, hvis det kommer vann in der....hvordan havner det også bak? Under stolene forran er det jo en del opphøyninger til stolfestene og slikt, men er det kanskje kanaler under disse? slik at vannet renner bak dit under akselerasjon etz? (har ikke sett under filten vel å merke)

 

uansett var det et meget godt råd sålangt! ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min 240 tettet dreneringshullene i kanalen på høyre side seg pga drit som kom inn gjennom luftinntakene foran frontruta. Vann (regn) som kommer inn i luftinntakene renner ned i kanalene under dørene og ut gjennom disse dreneringshullene. Hos meg rustet det hull i innerveggen på kanalen, slik at vannet rant inn på gulvet. Da ble det basseng.

Vet ikke om 740 har samme konstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet som kommer inn rundt "ventilen" kommer egentlig fra luftinntaket foran ruta. Hvordan det kommer seg bak er jeg ikke sikker på, men det gjorde det hos meg også. Men bilen ble helt tørr inni etter att jeg tettet rundt ventilen, og selve ventilen. Så det anbefales, hvor det blir av vannet nå vet jeg ikke, kanskje det står vann inni torpedovegg/innerskjermen? Men bilen er vertfall tørr inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet som kommer inn rundt "ventilen" kommer egentlig fra luftinntaket foran ruta. Hvordan det kommer seg bak er jeg ikke sikker på, men det gjorde det hos meg også. Men bilen ble helt tørr inni etter att jeg tettet rundt ventilen, og selve ventilen. Så det anbefales, hvor det blir av vannet nå vet jeg ikke, kanskje det står vann inni torpedovegg/innerskjermen? Men bilen er vertfall tørr inni.

 

hva er de lukene til egentlig? hehe, tørke fotsvette? :rolleyes:

hehe

 

Men hva tetta du med? silicon? karroserilim? tetter igjen dritten jeg altså... man kan jo donke den opp med et uhell... også renner det inn igjen... en delvis god idè med lufting.. men for en svak løsning!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan Volvoen er bygget opp, men på mange eldre amerikanere er det et kjent problem at oppsamlingstrauet for vann fra frontruta tetter seg, og at det kan ruste hull inn gjennom torpedoen. Her må trauet skjæres opp og erstattes med nytt, da gjerne lakkert/beskyttet på innsiden også. Men det ville overraske meg om Volvo laget slike teite løsninger? Har opplevet at dreneringsslanger som er trukket gjennom bagasjerommet har hoppet av og "fylt" gulvet med vann. Dette er vel neppe årsak hos deg siden det er verst foran. Om du orker kan du jo skru ut interiøret + teppet og vanne bilen. En del jobb, men da finner du nok synderen.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar av plastdekslet i sida, og får en kamerat til å pøse på med store mengder vann over fronruta/pansret mens du ligger inne i bilen å lyser med lommelykt så ser du fort hvor det kommer fra. Slik gjorde jeg det, tok et lita halvtminutt før det skjedde noe da.

For å tette skal det ikke brukes silikon, da det inneholder eddiksyre som skaper rust. Bruk konstruksjonlim ("Sikaflex") eller noe annen tykk tetningsmasse.

Det beste har vell kanskje vært å plukka av plata mellom ruta og pansret, jeg gjordet det da jeg lakkerte opp bilen, men skal ikke gjøre det flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan Volvoen er bygget opp, men på mange eldre amerikanere er det et kjent problem at oppsamlingstrauet for vann fra frontruta tetter seg, og at det kan ruste hull inn gjennom torpedoen. Her må trauet skjæres opp og erstattes med nytt, da gjerne lakkert/beskyttet på innsiden også. Men det ville overraske meg om Volvo laget slike teite løsninger? Har opplevet at dreneringsslanger som er trukket gjennom bagasjerommet har hoppet av og "fylt" gulvet med vann. Dette er vel neppe årsak hos deg siden det er verst foran. Om du orker kan du jo skru ut interiøret + teppet og vanne bilen. En del jobb, men da finner du nok synderen.

 

Vel, hehe, om det tetter seg inni denne oppsamleren for vann... så kan jeg nevne at den er av plastikk på de fleste volvoer.. nettop for å forhindre rustinga sånn sett.

 

Men, jeg har tenkt en del på dette med vannet og det med luftelukene i fotrommet er ganske logisk. Problemet kan være at jeg kom borti luka når gikk ut av bilen feks.... uansett så tror jeg at sealing av luka kan være lurt. hvertfal tatt vekk en feilkilde

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg kom det ikke inn gjennom luka, men i ramma rundt. Tettet først selve luka, men ble like vått.

 

skjønnte det ;) hehe!

 

noen som vet hvor man får tak i Sicaflex?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tok akkurat ut trekk på gulvene i min 740 og tror du ikke det var et fint lag med vann og to rust hull å venta på meg, altså alle gulv var oversvømt. HMM hvordan i h.... kan alle gulv oversvømmes???

95 Golf 3

94 Audi 80 competition, oppe å går med megasquirt

85 Volvo 740

88 Volvo 740 delebil

87 Volvo 240 Stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok akkurat ut trekk på gulvene i min 740 og tror du ikke det var et fint lag med vann og to rust hull å venta på meg, altså alle gulv var oversvømt. HMM hvordan i h.... kan alle gulv oversvømmes???

 

tror du burde sjekke "ventilen" som åpner for varmtvann til Varme-registeret du også... Min lakk... hevetes drittjobb å bytte.. må ut med hele konsollen :( Og når jeg skulle sette på wire'n igjen.. så røyk faen meg "stanga" til ventilen...! Ny ventil koster 750 kroner på Volvo.... tror den koster 450 på Mekonomen, men jeg vet ikke om de klarer å skaffe den.

 

Med andre ord: en tragisk løsning å ikke legge den på utsiden av cupè'en spørr du meg.. hehe :)

 

Edit: Jeg HAR byttet den, men får ikke regulert varmen noe særlig siden stanga er brukket=P Men, det er tross alt sommer nå.. så da teller det ikke så mye..hehe

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår