Gå til innhold

Børning er jo faktisk en lovlig aktivitet!

Ranger emnet


nnnneh

Anbefalte innlegg

du kan miste lappen!!! angry

 

§89.1.1.9 Skrensing, «burnout» m.v.

Førerkortet bør inndras for minst 3 måneder i tilfelle hvor

det har vært foretatt skrensing og andre former for hensynsløs

kjøring eller bruk av motorvogn (for eksempel «burnout») på

områder (torv, plasser mv.) hvor kjøringen/bruken har skapt

fare for fotgjengere og andre trafikanter.

Fra Politidirektoratets Lovverk.

 

var den der jeg gikk ut i fra, og den tolkes slik at om du ikke har vert til fare for andre fotgjengere og trafikanter så kan du ikke straffes...

 

Hei igjen,

her blir det tale om en konkret vurdering som politiet foretar i første instans, og eventuelt domstolene i siste instans dersom tapet av førerretten skal fastsettes i dom.Men det er veitrafikksikkerhet det her er tale om, og som det fremgår er et av momentene at "kjøringen/bruken har skapt fare for fotgjengere og andre trafikanter", slik at vegtrafikkloven § 3 - om aktsom og hensynsfull kjøring - er overtrådt.Går man klar av § 3 her - kjøringen er aktsom og hensynsfull - er det ikke grunnlag for tap av førerkortet. Men man må her huske på at det er politiet som i første instans vurderer om kjøringen er hensynsfull og aktsom, og får politiet melding om det motsatte vil det nok kunne hjelpe lite " at man trodde man var alene". Man må også ta i betraktning at slik kjøring kan oppleves skremmende for andre, selv om de ikke "står midt i veien".Med vennlig hilsen Steinar Talgø

Politidirektoratet

Juridisk seksjon

Telefon: 23 36 42 31

Telefaks: 23 36 42 96

E-post: steinar.talgo@politiet.no

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Jens Helgheim [mailto:jenshelg@online.no]

Lagt inn: 4.april2005 06:20

Lagt inn i: Postmottak POD

Diskusjon: Lov/ikkje lov?

Emne: Lov/ikkje lov?

Hei Leste dette dokumentet; http://www.politi.no/tema/gp-4027.shtml

På side 134 står følgande: 89.1.1.9 Skrensing, «burnout» m.v.

Førerkortet bør inndras for minst 3 måneder i tilfelle hvor det har vært

foretatt skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av

motorvogn (for eksempel «burnout») på områder (torv, plasser mv.) hvor

kjøringen/bruken har skapt fare for fotgjengere og andre trafikanter. betyr det at dersom man foretar en burnout på en avsidesliggende plass

midt på natten langt fra folk, kan dette tolkes som at det ikke er

straffbart? Mvh

Jens Helgheim --

Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/mail/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg vet i hvert fall at amcar klubben her i byen søkte om og får dra noen løk ringer. En dag det er sammlet masse amcar biler i byen (trur det var samtidig med utsilling på fesningen jeg) Men de fikk ikke lov fordi at det kune føre til at andre også gjorde det samme. att de liksom innspererte folk til å kjøre "gris/morro"

 

skjønner dere :rolleyes:

 

hehehehehe

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte "sleden" min i vinter. (Første gang, da jeg fikk lappen 3 februar:))

Jeg skulle ut fra et kryss, hadde klar sikt LANGT frammover, vertfall 1km. Så jeg la han litt brei før jeg la meg i 50-60 (80 sone)..Det var DRIT glatt..Plutseli kom politiet bak med. Jaja, ok det er nå greit. Men så var det på med blålys og greier.

Så når han stoppet meg da så sa han at han hadde sett SPORENE mine og så så han meg lenger borte på sletta akuratt i det bilen slang litt på seg ved et litt brått girskift. Så sa han at han hadde tatt lappen fra folk for mindre enn det!! OK? hva gjorde de..? så på han?..Men det som var kaka var at han sa at sånn kjøring gjør man ikke på en bakketopp når det kommer bil i mot..Ehhh..Det var en SLETTE og ingen andre biler enn meg (og onkel blå bak).

 

Det synst jeg er litt drøyt, men jeg var hyggelig og pratet fint med han jeg. Han sa og at jeg måtte skjekke lyktene mine for de er jo et tivoli når jeg blinker og bremser. Så sa jeg at jeg visste om det og at jeg er bilgal og hater ting som ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man blid og hyggelig mot dem så hjelper det absolutt!

Hadde ett lite uhell at jeg kom sidelengs med forrige Volvoen min gjennom et kryss og havnet bak en ambulanse som prøvde å sperre meg. Hadde dårlig tid, skulle rekke butikkene i Sverige! Og hva er best da når noen blokkerer veien??? Jo man bruker fortauet. Men kanskje passe på at politiet ikke ligger bak deg og ser alt sammen! :(

De tok lappen min med en gang og jeg fikke ikke en gang parkere bilen! Etter et lite avhør på stasjonen kom jeg unna med 2500 i bot og fikk beholde lappen! Null prikker også! ;)

Så noen ganger er det bra å bo i liten by og kjenne onkel smurf litte grann! :)

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en bekjent kjørte om kapp frem igjennom dalen for en stund siden, tor vi hadde ca 1xx km/t eller no, og så svinga han av veien og jeg snudde og kjørte nedigjen..

 

Dagen etterpå snakket jeg med ham på butikken, da spurte han om politiet tok meg.. Jeg forsto faen ikke hva han snakket om.. Så sa han at politiet kom mot oss mens vi kjørte om kapp, så snudde dem og kom etter oss..

Men jeg møtte heldigvis ikke noen på vei nedigjen da :D

 

Tror jeg hadde litt flaks da :)

 

Edit:

 

Fikk en advarsel på grøftelys også en kveld, var to stk som gikk over veien, så kom den ene mot meg og blinket med lommelykta, så sa han at jeg skulle få et tips, skru på hovudlysa og ikke bruk grøftelys, da ser du bedre.. Så sa jeg at ja, det gjør jeg nok, men så er grøftelys mye tøffere da.. Da fliret han og gikk videre ;)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke hva for rakkel av en bmw du kjører.. men volvo har en velutprøvd drivlinje som fiint tåler en burnout i ny og ne.. sombrero

 

haha! True! spes d med bmw :rolleyes:

*Bakhjulstrekk 4 Life*

 

O1985 Volvo 740 Turbo (rullende prosjekt)

x1986 Volvo 740GL (solgt)

x1986 Volvo 240GL (Solgt)

x1998 Honda sfx (Solgt)

x1984 Opel Rekord 1.8s (Solgt)

x1977 Volvo 244L (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår