BRG'91 Skrevet April 3, 2005 Rapporter Share Skrevet April 3, 2005 Heisann Lurer egentlig på hva som må til for og spille over 150db? Har dette utstyret tilgjengelig: Cadence Beast Master 15", Cadence ZRS-10 forsterker og 5 farad kondis. Kassa er en 100l portet kasse tunet til 63hz med 2 stk 6" porter. Noen tips??? Siter Hva nå??? *Audi TT Quattro *Mazda MX-5 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet April 3, 2005 Rapporter Share Skrevet April 3, 2005 Det er veldig viktig å treffe riktig frekvens i forhold til bilen din. Hvordan bil har du? For å komme over 150dB må du nok trikse en god del med forskjellige størrelser på kassa og ikke minst tuninga på disse. Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet April 3, 2005 Rapporter Share Skrevet April 3, 2005 Her ligger det mye i riktig kassebygging og ikke minst tilført effekt. Og selvfølgelig, jo bedre bilen er egnet jo lettere blir det. Jeg skal selv over 150dB i år, helst nærmere 154dB, men hva som må til for å komme så høyt får jeg jo se i løpet av året, hehe.. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BRG'91 Skrevet April 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2005 Det er veldig viktig å treffe riktig frekvens i forhold til bilen din. Hvordan bil har du? For å komme over 150dB må du nok trikse en god del med forskjellige størrelser på kassa og ikke minst tuninga på disse. Bilen er en golf 2er. Mye BB og tykke ruter skal også brukes. Som jeg skrev så er kassa tuna til 63hz, er dette noe høyt kansje??? Siter Hva nå??? *Audi TT Quattro *Mazda MX-5 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 Bilen er en golf 2er. Mye BB og tykke ruter skal også brukes. Som jeg skrev så er kassa tuna til 63hz, er dette noe høyt kansje??? Oki, Golf 2 er litt "bob bob" å bygge i , men de fleste får det til etterhvert, men 63Hz hørtes litt mye ut, men har ikke vært så mye borti golf egentlig, på pandaen ligger det en plass fra 60-70Hz, mens jeg hadde en plass mellom 45-47Hz på sierraen. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet April 4, 2005 Rapporter Share Skrevet April 4, 2005 tips: skaff en db-maaler skaff en tone generator, eller brenn en cd med toner fra 30hz til 80hz med intervaller paa 5hz og kansje med 1hz intervaller. (generator faes sikkert gratis paa nettet, google finner en) -koble til alt som normalt i bilen, spill frekvenser fra 30hz og oppover til 80hz (pga regler er toner over 80hz ikke tillatt i konk) -mens du spiller de forskjellige frekvenser vil du se at db-maaleren maaler mer paa diverse(hoyere) frekvenser. -den hoyeste maalte db ved frekvens er resonanse frekvensen paa din bil. -det er ikke onsket og tune kassen ved denne frekvens, ei heller og bruke denne frekvens ved konk. -denne frekvens vil faktiskt gjoere at bilen rister og skrangler mest. -(om jeg ikke tuller) saa har subben minst slaglengde ved tuning, og beveger seg mindre ved hoyere frekvenser..enn lavere.. -det er heller bedre og tune kassen noen hz under bilens resonanse, eller tune saa kassen/subben peaker litt under resonansen. -men maa og huske paa at ved kassens -3db/tuning frekvens vil subben hoyne impedanse, saa om du har en 1ohms sub og en forsterker paa 2000w @ 1ohm saa vil subben kansje bli opptil 4~6ohm ved -3db. -dette vil da utgjoere at forsterkeren ser bare 4ohm og den vil se bare 1000w(eller mindre) -en forsterker skal doble effekten ved halvering av ohm saa: 4ohm = 500w 2ohm = 1000w 1ohm = 2000w eksempel paa db: 4ohm = 500w =140db 2ohm = 1000w =143db 1ohm = 2000w =146db -saa man vil prove og bruke en frekvens hvor subben er 1ohm og rett frekvens til bilen og gjoer mest db ut av det. -ved pc-kalkulering av kasse saa vil man kunne se hvordan impedanse-kurven vil bli i den valgte kassen og valgte sub.. -andre tips er aa prove kassen paa ca 150L (eller mer) og prove og tune til rundt 45~50hz i sierra. -for ved storre kasser vil man automatisk faa kortere porter og man kan velge storre diameter paa port. -velger du storre diameter paa en bestemt kasse vil lengden bli oket(uonsket) -storre diameter og kortere port er meget onsket da for liten(diameter og lang port) port vil faa kompresjon. -i en rett tunet/bygd kasse vil en sub uten problem taale 4ganger oppgitt rms ved burp. -har sett subber taale(og fortsatt virker) med opptil 8~9ganger av rms. -har sitti i bil med kassen/subber tunet til 33hz og den gjor 160db fra 25hz~40hz..spiller musikk ja... :D husk at jo tykkere materiale brukt i kassen jo mer db, for det er saa utrolig lite som skal til for noe er geli... i db-konk er det ofte det bak "komma" som avgjor hvem som vinner ;) mvh, stig ((haaper dette hjelper, da jeg selv lurer paa litt db konk naar jeg kommer hjem :) )) Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BRG'91 Skrevet April 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2005 Jeg må vell bare si tusen takk for det svaret Stig. Du virker som en person som kan svare det meste inne bilstereo. Skal vurdere det med tonegenerator ja, måler har jeg tilgjengelig allerede. Morten Siter Hva nå??? *Audi TT Quattro *Mazda MX-5 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet April 5, 2005 Rapporter Share Skrevet April 5, 2005 Jeg må vell bare si tusen takk for det svaret Stig. Du virker som en person som kan svare det meste inne bilstereo. Skal vurdere det med tonegenerator ja, måler har jeg tilgjengelig allerede. Morten Tonegenerator er stress når man får kjøpt dB-drag cd'er til 150kr. Og man tuner kassen til den Hz'en den spiller høyest, uavhengig om bilen rister og skrangler, tror ikke man tenker så mye på at det skrangler litt når man prøver å ta en 1.plass eller rekord. Mange har også sluttet å bruke porter i dB-drag, men heller legge inn spalter i kassen.. Hjelper heller ikke å bruke tykke materialer om dem ikke er stive nok, avstivede MDF kasser med f.eks ett lag eller 2 med glassfiber rundt begynner å ligne noe. Og i Norge er det svært få klasser det avgjøres av tallet bak komma. Skiller ofte 1-6 dB på mange deltakere i samme klasse. :) Ellers lykke til. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet April 6, 2005 Rapporter Share Skrevet April 6, 2005 Ikke sikkert at den frekvensen som spiller høyest med kassa di nå er reonansfrekvensen i bilen din. Kan jo hende at kassa har kraftig peak på rundt 60hz (siden den er tunet til 63hz). Først måler man med en testplate fra ca. 40hz til 80hz å noterer resultatet på alle frekvenser og så tar kassa ut i "fri luft" å gjør samme der. Der det er størst differanse er resonansfrekvensen i bilen :D Muligens dårlig forklart men sånn er det bare... Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet April 6, 2005 Rapporter Share Skrevet April 6, 2005 Må vel også huske å si at du egentlig ikke kan ha for lite strømkabel.. Har sett pandaer med 6x 50mm2 kabel. Til en forsterker :D Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet April 6, 2005 Rapporter Share Skrevet April 6, 2005 Må vel også huske å si at du egentlig ikke kan ha for lite strømkabel.. Har sett pandaer med 6x 50mm2 kabel. Til en forsterker :D Stygg skriveleif... Man kan ha for liten strømkabel, men ikke for stor! Ellers må jeg si at det er ikke vanskelig å lage sin egen test-cd ;) En PC har vel alle som sitter her i hvert fall. Og de aller fleste kan også brenne cd'er. Allt som mangler da er en tonegenerator (et programm) til PC. Da kan man lage både faste frekvenser, sweep, støy (hvit, rosa osv..) og masse annet moro. Steinberg sitt WaveLab er glimrende til dette! Det tar 10-20 sek å lage et signal :) Når det gjelder tuning, så tror jeg ikke at bilen vil like seg særlig godt om det blir tunet nøyaktig etter resonansfrekvensen i bilen. Dette gjelder selvfølgelig når det spilles høyt... (gjelder med andre ord ikke mange i Norge) Ruter vil gjerne ryke og plastdeksler detter av f.eks. Det er bare å anbefale om man har bygget en bil som tåler dette (f.eks. Monster/Extreme). Ellers er regelen å tune 1-2Hz under resonansfrekvensen til bilen. Og så var det impedansen... Om man ser på impedanskurven til subben sin, så vil men gjerne se at den har sin laveste inpedans i nærheten av 30-60Hz. Med andre ord vil det ikke være noe problem med effekten når man spiller i db-drag. Derimot vil det være en stygg peak i impedans rundt Fs, gjerne opp i 30 Ohm eller høyere. Rundt den frekvensen vil ikke forsterker ha mye å gi på med. Men ta dette med en klype salt... Subber har gjerne svært forskjellige impedanskurver, så undersøk denne først. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet April 6, 2005 Rapporter Share Skrevet April 6, 2005 Må vel også huske å si at du egentlig ikke kan ha for lite strømkabel.. Har sett pandaer med 6x 50mm2 kabel. Til en forsterker :D Skal ha noen stk 95mm2 kabler bak i min ;) Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet April 7, 2005 Rapporter Share Skrevet April 7, 2005 Skal ha noen stk 95mm2 kabler bak i min ;) Håper du ikke legger dem med baken din! assman Mvh En, for øyeblikket, barnslig Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet April 7, 2005 Rapporter Share Skrevet April 7, 2005 Stygg skriveleif...Man kan ha for liten strømkabel, men ikke for stor! -hehe.... Ellers må jeg si at det er ikke vanskelig å lage sin egen test-cd ;) En PC har vel alle som sitter her i hvert fall. Og de aller fleste kan også brenne cd'er. Allt som mangler da er en tonegenerator (et programm) til PC. Da kan man lage både faste frekvenser, sweep, støy (hvit, rosa osv..) og masse annet moro. Steinberg sitt WaveLab er glimrende til dette! Det tar 10-20 sek å lage et signal :) -det aller viktigste er at det er et 0db signal og ikke blir et +db signal etterhvert som frekvensen oeker. logisk blir det feil resultat ved bruk av slikt.. Når det gjelder tuning, så tror jeg ikke at bilen vil like seg særlig godt om det blir tunet nøyaktig etter resonansfrekvensen i bilen.Dette gjelder selvfølgelig når det spilles høyt... (gjelder med andre ord ikke mange i Norge) Ruter vil gjerne ryke og plastdeksler detter av f.eks. Det er bare å anbefale om man har bygget en bil som tåler dette (f.eks. Monster/Extreme). -det skal faktisk mye til for at ruter sprekker, det er bevist ! jeg har sitti i/sett biler gjoere 160db og mer og frontruta har mer slaglengde enn de fleste subber. over 2.5cm inn og ut er ingen problem. 170db ved 55hz har jo orginale ruter overlevd. men er det derimot en skade i ruten, kan det bli en crack.. -det som er goy er at jo lavere hz jo mere luft flyttes og ting beveger seg mer, du greier ikke aa breste en rute med 60hz tone, da maa an vel over 180db, (noe som vel er teoretisk/praktisk umulig..) derimot ved en 30hz og 160db er det mye bevegelse :D Ellers er regelen å tune 1-2Hz under resonansfrekvensen til bilen. -1-2hz er litt for lite, tror ikke det vil bli saa merkbart, men 5-10hz har jeg blitt fortalt er bedre. men det kommer jo an paa kassen peak i bilen, og bilens resomans-frekvens.. Og så var det impedansen...Om man ser på impedanskurven til subben sin, så vil men gjerne se at den har sin laveste inpedans i nærheten av 30-60Hz. Med andre ord vil det ikke være noe problem med effekten når man spiller i db-drag. Derimot vil det være en stygg peak i impedans rundt Fs, gjerne opp i 30 Ohm eller høyere. Rundt den frekvensen vil ikke forsterker ha mye å gi på med. Men ta dette med en klype salt... Subber har gjerne svært forskjellige impedanskurver, så undersøk denne først. -det er vel ved kassens tuning subben har minst slaglengde men hoyest impedanse, derfor er det et kompromiss... man bruker liten slaglengde men faar ikke utnyttet forsterkeren derfor burper man ved peaken paa kassen,i bilen. mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet April 7, 2005 Rapporter Share Skrevet April 7, 2005 Tonegenerator er stress når man får kjøpt dB-drag cd'er til 150kr. Og man tuner kassen til den Hz'en den spiller høyest, uavhengig om bilen rister og skrangler, tror ikke man tenker så mye på at det skrangler litt når man prøver å ta en 1.plass eller rekord. -det er faktisk uonsket, for at ved resonanse-frekvensen paa bilen vil den ogsaa riste mer..bilen i seg selv. det er faktiskt meget uonsket fordi det er bare aa tenke bilen som en sub-kasse, jo mere den rister jo "mindre/daarligere" lyd. derfor er det bedre og burpe noen hz under.. Mange har også sluttet å bruke porter i dB-drag, men heller legge inn spalter i kassen.. -porter har fosaavidt aldri vert brukt i db...ihvertfall ikke i USA / UK der har de alltid brukt "slot ported" kasser, fordi porten koster bare en mdf plate :) og blir saa stor som onsket.. faa i UK har faktisk brukt aeroport, enda sjeldnere hoert om de.. Hjelper heller ikke å bruke tykke materialer om dem ikke er stive nok, avstivede MDF kasser med f.eks ett lag eller 2 med glassfiber rundt begynner å ligne noe... kryssfiner er mye brukt, det er stivere enn baade mdf og spon...saa derfor har jeg ordnet meg noen paller med 16mm 11lags bjork-finer :D Og i Norge er det svært få klasser det avgjøres av tallet bak komma. Skiller ofte 1-6 dB på mange deltakere i samme klasse. :).. har lagt merke til dette...det er fordi det er saa stor forskjell paa kansje kompetamse...? eller bare for at det er saa faa deltagere i forhold til andre steder...? ;) det kan/maa/boer gjores noe med vil jeg tro :D PS; det jeg igrunnen mente ved aa bruke tonegenerator og db maaler, var for aa finne frekvensen hvor din bil spiller hoyest med din kasse, den frekvensen vil seff forandre seg om kassen blir forandret. ikke direkte bilens resonanse..ble litt feil. mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.