Gå til innhold

Bilstereo - Batteri

Ranger emnet


Canepa

Anbefalte innlegg

1) Jeg er i utgangspunktet helt enig

2) Det vet jeg :-)

3) Stinger/Odessey/EFX og Genesis (?) blir vel laget av Hawker og er i utgangspunktet like. Hvilkene som koster mest/minst kommer egentlig kun ann på hvor gode kontakter man har.

 

Ett punkt som er viktig for meg er batteriets evne til å levere strøm og her finner du en forskjell..

 

Jeg har hatt 3 Maxxima og 3 Maxxima DC men de kommer ikke opp mot Odyssey/Stinger/Efx osv til mitt bruk.

 

Jeg sier ikke at de Optima/Maxxima er dårlige batterier, de hoder bra til de aller aller fleste, men noen av oss er litt mere kravstore enn andre :)

 

Canepa: Du har to skikkelig bra RF amper, så ta godt vare på de.sånne lager de ikke lenger.. Som forslag til løsning for deg så hadde jeg startet med å bytte dymamo til en som er litt kraftigere, sjekk også ladespenningen, deretter så hadde jeg anskaffet ett bedre batteri, og med skikkelig kabling i mellom så har du mest sannsynlig løst problemet ditt.

 

Genesis er også med i Hawker-gruppen og har derfor stort sett identiske batterier til de andre som er nevnt.

 

Ja, det er jo batteriets evne til å levere strøm som er viktig, men dette avhenger en del av ESR (og ellers oppgyggingen av batteriet). Det er jo derfor man også ønsker at kondensatorene skal ha så lav ESR som mulig, for at de skal kunne levere strømmen fortest mulig (og minst mulig spenningsfall).

 

Det blir egentlig helt feil å sammenligne f.eks. Maxxima med PC1700/SP1700 ettersom disse er vidt forskjellige batterier. Størrelse, vekt (17kg mot 25kg) og pris (listepris 2500? mot 4000/9000) er ganske forskjellig...

 

Er snart klar for hardtesting av Odyssey-batteriet ;)

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)Canepa: Du har to skikkelig bra RF amper, så ta godt vare på de.sånne lager de ikke lenger.. Som forslag til løsning for deg så hadde jeg startet med å bytte dymamo til en som er litt kraftigere, sjekk også ladespenningen, deretter så hadde jeg anskaffet ett bedre batteri, og med skikkelig kabling i mellom så har du mest sannsynlig løst problemet ditt.

 

Takker så mye for godt svar Arosa :) du også Beemer selvom tråden ble kuppet litt kremt kremt..! Men det gjør ingenting. Spm og svar er viktig uansett. Sjekket litt nærmere i dag å jeg har 70 Amp dynamo..! Så da gjenstår batteri.

 

Angående disse RF ampene da.. Barna mine :) Foreløpig..! De trenger en skikkelig service..! Bytte kanaler osv..! Men hvem er det som gjør slikt. Gode forslag eller konkrete personer/firma'er mottas med stor glede ?

 

Mvh

 

Raymond

Mercedes Vito 110 CDI

Bilen

Crossern Suzuki 250 RMZ

 

Hvis en jente skal vise seg fra sin beste side, må hun ikke sitte på den..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genesis er også med i Hawker-gruppen og har derfor stort sett identiske batterier til de andre som er nevnt.

 

Ja, det er jo batteriets evne til å levere strøm som er viktig, men dette avhenger en del av ESR (og ellers oppgyggingen av batteriet). Det er jo derfor man også ønsker at kondensatorene skal ha så lav ESR som mulig, for at de skal kunne levere strømmen fortest mulig (og minst mulig spenningsfall).

 

Det blir egentlig helt feil å sammenligne f.eks. Maxxima med PC1700/SP1700 ettersom disse er vidt forskjellige batterier. Størrelse, vekt (17kg mot 25kg) og pris (listepris 2500? mot 4000/9000) er ganske forskjellig...

 

Er snart klar for hardtesting av Odyssey-batteriet ;)

 

 

Mvh

Stian

 

Jeg har aldri sagt at jeg har sammenliknet Maxxima med PC1700.. har da testet en forskjellige batterier i min tid... Ellers så ville jeg ha sjekket Apollo batterier.. de er også heftige og ikke så ille i pris...

 

Som jeg skrev om prisene... ikke ta de så tungt.. jeg betalte mindre for 3 Pc1700 enn det jeg måtte ha gjort for 2 maxxima :-)

 

Jeg er også snart klar til hard testing av mine Pc1700.. Gleder meg

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Optima og maxxima blir nevnt i samme åndedrag her...

 

Maxxima bluetopp tåler ca 400 dyputladninger. Med Optima mister du garantien om det har blitt dyputladet.

 

For ordens skyld... Et maxxima batteri kan gi 900A i korte øyeblikk. For de uinvidde, vil det si over 10000watt.

Ett slikt batteri vil ha nok kraft til 90% av anleggene der ute. Kan selvfølgelig ikke stå å spille over lang tid uten motoren i gang. Jeg snakker om å levere strøm nok til å holde spenningen konstant. Skal man spille uten motoren i gang, må man suplementere med flere batterier.

 

Vil absolutt si at de er verdt sine 1800,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Optima og maxxima blir nevnt i samme åndedrag her...

 

Maxxima bluetopp tåler ca 400 dyputladninger. Med Optima mister du garantien om det har blitt dyputladet.

 

For ordens skyld... Et maxxima batteri kan gi 900A i korte øyeblikk. For de uinvidde, vil det si over 10000watt.

Ett slikt batteri vil ha nok kraft til 90% av anleggene der ute. Kan selvfølgelig ikke stå å spille over lang tid uten motoren i gang. Jeg snakker om å levere strøm nok til å holde spenningen konstant. Skal man spille uten motoren i gang, må man suplementere med flere batterier.

 

Vil absolutt si at de er verdt sine 1800,- :)

 

det minste odyssey/stinger batteriet (30a) leverer 925A i 5sek:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Optima og maxxima blir nevnt i samme åndedrag her...

 

Maxxima bluetopp tåler ca 400 dyputladninger. Med Optima mister du garantien om det har blitt dyputladet.

 

For ordens skyld... Et maxxima batteri kan gi 900A i korte øyeblikk. For de uinvidde, vil det si over 10000watt.

Ett slikt batteri vil ha nok kraft til 90% av anleggene der ute. Kan selvfølgelig ikke stå å spille over lang tid uten motoren i gang. Jeg snakker om å levere strøm nok til å holde spenningen konstant. Skal man spille uten motoren i gang, må man suplementere med flere batterier.

 

Vil absolutt si at de er verdt sine 1800,- :)

 

Fant testresultater av både Maxxima og Stinger SP1700 DB.

Max strøm ble der målt til 641A og 668A.

Testkriterier og forhold vet jeg desverre lite om annet enn at det var ved 10,5V og mest sansynlig -18 grader C (0 grader F). Dette er i hvert fall strengeste testkriterier for batterier.

Fullt ladet og ved 20 grader C vil nok Maxxima klare 900A og Stinger 1700A...

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det minste odyssey/stinger batteriet (30a) leverer 925A i 5sek:)

 

Hmmm...

 

Det stemmer ikke helt ;)

De har mindre batterier enn det også. Minste heter PC535 og kan levere 535 A i 5 sek.

Men dette er et lite batteri, 13 Ah og 6 kg.

 

Så det så :D

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt si at de er verdt sine 1800,- :)

 

Det er vi enige om, men jeg hadde ikke betalt 2500,- for det batteriet eller optima, som det ble nevnt over..

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

 

Det stemmer ikke helt ;)

De har mindre batterier enn det også. Minste heter PC535 og kan levere 535 A i 5 sek.

Men dette er et lite batteri, 13 Ah og 6 kg.

 

Så det så :D

 

 

jajajaja, :) men det egner seg nok bedre på motorsykkel eller scooter:)

det er på 14A :) å koster veil 1395kr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår