a.d.b. Skrevet Februar 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2003 en ting jeg lurer litt på, helt generellt bare. hva betyr det at man har f.eks en 3 bar mapsensor? og evt. hvorfor bytter man til en "bedre"? Siter <b>http://www.akutt-galskap.com<b> Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Februar 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2003 Sitat Originally posted by a.d.b. en ting jeg lurer litt på, helt generellt bare. hva betyr det at man har f.eks en 3 bar mapsensor? og evt. hvorfor bytter man til en "bedre"? En map sensor er en sensor som føler på trykk, og gir et bestemt signal ut igjen.... Innsprøytningshjernen din styrer ofte bensin etter dette signalet ifra mapsensoren.. Litt forskjellig fra bil til bil.. Grunnen til at mange bytter disse, er at de skal lade høyere turbotrykk, enn det den orginale mapsensoren har som måleområde.. Hvis de ikke gjør det, får de problemer med bensinblandingen.. Skal en bytte MAP sensor, må man også bytte programvare/chip .. De må snakke "samme språk" om du skjønner.. Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Februar 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2003 En 3bars map sensor kan måle opp til 2 bars turbotrykk. (1 bar i atmosfæren og to bars overtrykk) Vanligvis så er det 2 bars mapsensor i biler med dette, og skal du over en bars trykk da, så klarer ikke map'en å måle mer. da er det umulig å mappe opp bensin og tenning for de turbotrykkene. På andre biler er det luftmengdemåler (Noe VAG hvertfall) med spjell. Og på f.eks 200SX'en styringssystem er det en luftmassemåler. (Dette er en glødetråd som kjøles ned proporsjonalt med massen luft som passerer, og da vet ECUen hvor mye bensin den skal gi) Mapsensor er nok det beste til høyeffektsmotorer hvertfall, da slipper du den strupingen som en masse/mengdemåler er, og man kan dumpe luft ut i atmosfæren uten noe trøbbel. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Februar 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2003 Sitat Originally posted by eirikoo En 3bars map sensor kan måle opp til 2 bars turbotrykk. (1 bar i atmosfæren og to bars overtrykk) Vanligvis så er det 2 bars mapsensor i biler med dette, og skal du over en bars trykk da, så klarer ikke map'en å måle mer. da er det umulig å mappe opp bensin og tenning for de turbotrykkene. På andre biler er det luftmengdemåler (Noe VAG hvertfall) med spjell. Og på f.eks 200SX'en styringssystem er det en luftmassemåler. (Dette er en glødetråd som kjøles ned proporsjonalt med massen luft som passerer, og da vet ECUen hvor mye bensin den skal gi) Mapsensor er nok det beste til høyeffektsmotorer hvertfall, da slipper du den strupingen som en masse/mengdemåler er, og man kan dumpe luft ut i atmosfæren uten noe trøbbel. Også har en f.eks audi 2.2T og 1.8T da, som har luftmassemåling for bensinblanding, og en 2.5bar MAP for trykkstyring.. Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.