pIMp Skrevet Mars 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2005 heh.... er vel ikke bare Hondaer som har godt av lette felger ;) Forøvrig interresant lesning på den artikkelen over. Hva gjelder estimat på avvik, feilkilder og lignende stod det ingen om da men. Syntes uansett 33kg forskjell i virtuell masse på 18kg forskjell i uavfjæret vekt virket veldig lite basert på erfaringer jeg har gjort med mine biler. Mulig det er andre ting som virker inn som feks. at med større felger vil den roterende massen bli flyttet lenger ut fra senter o.l, som artikkelen ikke har tatt med i betraktning? Det kan også være mulig at jo fortere hjulet spinner i utgangspunktet, jo mer har uavfjæret vekt å si? Jeg har hvertfall merket mye større forskjell fra 100-200kmh med tunge felger enn fra 0-100kmh. Det vesentlige i artikelen er akkurat det du snakker om, treghetsmomentet. Dette sier noe om hvor mye krefter som skal til for å akselrer legementet. Her kan du lese litt om emnet: klikk her BTW: som siste årsr student på siv. ing har jeg hatt endel fysikk ;) Siter "fuck the respect - I want the bitches!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Mars 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2005 Det vesentlige i artikelen er akkurat det du snakker om, treghetsmomentet. Dette sier noe om hvor mye krefter som skal til for å akselrer legementet. Her kan du lese litt om emnet: klikk her BTW: som siste årsr student på siv. ing har jeg hatt endel fysikk ;) Det er mye faktorer som ikke er med i denne diskusjonen. Poenget er at i Praksis så trimmer man ikke bil ved å gå ned på hjul dimensjoner. Det utgjør såpass lite at du kan heller gjøre andre ting for å oppnå samme ting billigere. Vektreduksjon på bil er som oftest gratis og du får samme effekt men speedometeret er rett etterpå. Tror mange føler at det går raskere en det virkelig er. Dere får heller ta å måle det enn å føle på det.. Hvis man skal regne på dette er det mange faktorer som teller like mye.. Rullemotstand Dekkbredde Lufttrykk Mønster Gummiblanding Uforming o.s.v... Og det man tjener i starten taper man på mellom og topp vil jeg tro. Når man først har momentet i en tyngre felg vil den være med å holde på kraften ved girskifte f.eks.. Mulig man kan sammenligne det med kam bytte. Du tilfører egentlig ikke krefter, men flytter på effektkurven Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SnOOpY Skrevet Mars 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2005 Mulig man kan sammenligne det med kam bytte. Du tilfører egentlig ikke krefter, men flytter på effektkurven Så uansett hva jeg monterer på motorer min så øker jeg ikke effekten men flytter kurven bortover og opp eller ned... Hmm... lol Siter SnOOpY's 92 Honda Civic B16A2 Turbo Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Mars 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2005 Så uansett hva jeg monterer på motorer min så øker jeg ikke effekten men flytter kurven bortover og opp eller ned...Hmm... lol Du kan nå selvsagt lese og tolke som du selv vil. Du vet hva jeg mente doh Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Og det man tjener i starten taper man på mellom og topp vil jeg tro. Når man først har momentet i en tyngre felg vil den være med å holde på kraften ved girskifte f.eks.. Det blir helt feil å si. Tunge felger innehar mer moment i seg selv ja, men de er tregere å akselerere opp. Så tunge felger får bilen til å gå dårligere uansett. Blir, som nevnt tidligere i tråden, feks. som et tungt svinghjul kontra et lett et. Hvor mye dårligere bilen akselererer med tunge felger vs. lette tror jeg får bli opp til hver enkelt å vurdere basert på alt som er nevt i denne tråden. Jeg er hvertfall ikke i tvil ; Jeg nekter å lide for skjønnheten og kjører derfor på så små og lette felger som mulig :D Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Jeg er hvertfall ikke i tvil ; Jeg nekter å lide for skjønnheten og kjører derfor på så små og lette felger som mulig :D Kaller du dette å lide for skjønnheten ? Jeg har forøvrig de felgene i 15" på min. Ikke de tyngste 17" på markedet for å si det slik. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mars 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2005 Japp.... Merket ganske så stor forskjell når jeg bytta til 15" Volk felgene jeg kjører på nå. Men nå har jo ikke jeg verdens mest dreiemomentsterke bil heller da ;) Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.